Lesson 6-Description of the Book.

بسم الله الرحمن الرحيم

25  Rajab, 1444 AH  (Friday, 17 February , 2023)

Thus far, ‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ explained that there was a very great interest in the science of Ḥadīth and also in all of its affiliated sciences. Due to this, there were lots of students who studied Aḥādith, and there were also throngs of students who delved into the subsidiary science. That ultimately led to an abundance of scholars. 

But then that slowly but persistently all started to dwindled, until it reached a stage where there were very few individuals who had the desire to learn.

One reason that has been identified is that this was due to everything being documented. The Aḥādīth were available in books, the verdicts on the narrators were written, and the grading on the chains and the status of the Aḥādīth have all been transcribed. Therefore, many scholars felt that there wes no need to now study all of these. 

A contemporary of ‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ, ‘Allāmah Abū Shāmah al-Maqdisī (599 AH– 665 AH) made this absurd remark. 

He explained that there are three categories of the sciences of Ḥadith. ‘Allāmah Zarkashī quoted it in his Nukat, and then Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar copied him. Because of the comments of Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar, we will quote it from his Nukat:

وقد ذكر أبو شامة – في كتاب المبعث – شيئا ينبغي تحريره 

فقال علوم الحديث الآن ثلاثة:

أشرفها: حفظ متونه ، ومعرفة غريبها وفقهها. (النكت لابن حجر – 1 / 44)

The first category is: Memorizing the text, acquainting oneself with the difficult and uncommon words, and delving into the Fiqh of the narration.

والثاني: حفظ أسانيدها ومعرفة رجالها وتمييز صحيحها من سقيمها (النكت لابن حجر – 1 / 44)

The second category is: Memorizing the chains, learning about the narrators and differentiating between authentic and unauthentic narrations. 

After mentioning this, Abū Shāmah made this claim. He said:

‌وهذا ‌كان ‌مهمًّا وقد كفيه المشتغل بالعلم بما صنف وألف من الكتب فلا فائدة إلى تحصيل ما هو حاصل. (النكت لابن حجر – 1 / 44)

Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar briefly responded to this and tackled this in his Nukat. The point that we note it that this was the mindset that some scholars had 800 years ago, and it is the mindset that many scholars have even today. Mā Ashbahal Yaym bil Ams. 

Therefore, it is essential for us to understand this response of Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar. And you know the caliber of Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar. He was a scholar who travelled widely and had exposure to many of these fields. He writes:

إن كان التصنيف في الفن ‌يوجب ‌الاتكال على ذلك وعدم الاشتغال به، فالقول كذلك في الفن الأول. 

فإن فقه الحديث وغريبه لا يحصى كم صنف في ذلك، بل لو ادعى مدع أن التصانيف التي جمعت في ذلك أجمع من التصانيف التي جمعت في تمييز الرجال ، وكذا في تمييز الصحيح من السقيم ، لما أبعد، بل ذلك هو الواقع.

فإن كان الاشتغال بالأول مهما فالاشتغال بالثاني أهم؛ لأنه المرقاة إلى الأول. فمن أخل به خلط الصحيح بالسقيم، والمعدل بالمجروح وهو لا يشعر، وكفى بذلك عيبا بالمحدث.

فالحق أن كلا منهما في علم الحديث مهم، لا رجحان لأحدهما على الآخر.

نعم لو قال: الاشتغال بالفن الأول أهم، كان مسلما مع ما فيه. ولا شك أن من جمعهما حاز القدح المعلى. ومن أخل بهما، فلا حظ له في اسم المحدث. “ومن حرر الأول، وأخل بالثاني كان بعيدا من اسم المحدث عرفا”. هذا لا ارتياب فيه. (النكت على كتاب ابن الصلاح لابن حجر – 1 / 45)

Alī ibn al-Madīnī referred to this as half of knowledge. 

حدثنا زنجويه بن محمد النيسابوري بمكة، حدثنا محمد بن إسماعيل البخاري قال: سمعت علي بن المديني يقول: التفقه في معاني الحديث ‌نصف ‌العلم، ومعرفة الرجال ‌نصف ‌العلم. (المحدث الفاصل – ص: 325) 

Imām Ḥākim quotes from Imām Aḥmad and Imām Isḥāq ibn Rāhūyah: 

فقد قال أحمد بن حنبل وإسحاق بن راهويه: «إن ‌العالم إذا لم يعرف الصحيح والسقيم والناسخ والمنسوخ من الحديث لا يسمى عالما». (معرفة علوم الحديث للحاكم – ص: 60) 

 Ḥasan ibn Thawāb said: 

قال لي أحمد بن حنبل: ما أعلم الناس في زمان ‌أحوج منهم إلى ‌طلب ‌الحديث من هذا الزمان، قلت: ولم؟ قال: ظهرت بدع، فمن لم يكن عنده حديث وقع فيها. (مناقب الإمام أحمد – ص: 251) 

That is regarding the two categories of ‘Ulūm al-Ḥadīth. Regarding the third category on the sciences of Aḥādīth, Abū Shāmah al-Maqdisī said:

والثالث: جمعه، وكتابته، وسماعه، وتطريقه، وطلب العلو فيه ، والرحلة إلى البلدان (النكت لابن حجر – 1 / 44)

Today there is such a great focus on this. Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar comments:

بقي الكلام في الفن الثالث: وهو السماع وما ذكر معه، ولا شك أن من جمعه مع الفنين الأولين كان أوفر قسما ، وأحظ قسما، لكن وإن كان من اقتصر عليه كان أنحس حظا وأبعد حفظا. (النكت على كتاب ابن الصلاح لابن حجر – 1 / 46)

He then explains:

‌فمن ‌جمع الأمور الثلاثة كان فقيها محدثا كاملا، “ومن انفرد باثنين منها كان دونه. وإن كان ولا بد من الاقتصار على اثنين” فليكن الأول والثاني. أما من أخل بالأول واقتصر على الثاني والثالث فهو محدث صرف لا نزاع في ذلك. ومن انفرد بالأول، فلا حظ له في اسم المحدث كما ذكرنا. هذا تحرير المقال في هذا الفصل. والله أعلم. (النكت على كتاب ابن الصلاح لابن حجر – 1 / 46)

In short, the notion that the chains have been graded and therefore there is no reason to study Aḥādīth has no merit at all, since there is a need for Muḥaddithīn in every era.

In the next paragraph, ‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ explains the repercussions and harms of this thought and lack of interest. He explains:

فحين كاد الباحث عن مشكله لا يلفي له كاشفا، والسائل عن علمه لا يلقى به عارفا، من الله الكريم تبارك وتعالى علي وله الحمد أجمع بكتاب ” معرفة أنواع علم الحديث “، هذا الذي باح بأسراره الخفية، وكشف عن مشكلاته الأبية، وأحكم معاقده، وقعد قواعده، وأنار معالمه، وبين أحكامه، وفصل أقسامه، وأوضح أصوله، وشرح فروعه وفصوله، وجمع شتات علومه وفوائده، وقنص شوارد نكته وفرائده.

فحين كاد الباحث عن مشكله لا يلفي له كاشفا، 

Just when someone examining a difficulty in the science of ḥadīth could hardly find anyone capable of explaining it

The word Kāda is used. Kāda is from Af’āl Nasikhah, since it enters on a Jumla Ismiyyah. It is also from Af‘āl Muqāribah. ‘Allāmah Ibn Mālik (d. 672) mentioned in his Alfiyyah:

‌‌أفعال المقاربة:

ككان كاد وعسى لكن ندر … غير مضارع ٍ لهذين خبر. )ألفية ابن مالك – ص: 20)

‘Allāmah Ibn ‘Aqīl (769 AH) mentioned: 

هذا هو القسم الثاني من ‌الأفعال ‌الناسخة للابتداء وهو ‌كاد وأخواتها. (شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك – 1 / 322)

(Shaykh Muḥammad ‘Awwāmah suggests the memorising of the above two books, so that one may have a mastery of Naḥw. If we cannot memorise the wording, at least we can memorise all the principles and laws mentioned in these two books.)

Explaining ‘Afāl Muqarabah, Muṣṭafā Ghalāyīnī (d. 1364 AH) wrote:

أفعال المقاربة، وهي ما ‌تدل ‌على ‌قرب ‌وقوع ‌الخبر. وهي ثلاثة “كاد وأوشك وكرب”، تقول “كاد المطر يهطل” و”أوشك الوقت ان ينتهي” و”كرب الصبح أن ينبلج”. جامع الدروس العربية (2/ 285)

Basically, Kāda means: ‘almost’

Yulfā is derived from the word: La Fa Wa and it is the Muḍāri’ of Bāb Ifāl. In the Qur‘ān, Allāh said:

وَأَلۡفَيَا ‌سَيِّدَهَا ‌لَدَا ‌ٱلۡبَابِۚ [يوسف: 25] 

 ‘Allāmah Zabīdī explained:

({وألفاه) كاذبا: (وجده) كذلك؛ وقوله تعالى: {وألفيا سيدها لدى الباب} ، أي وجداه. (تاج العروس من جواهر القاموس – 39 / 471)

It was almost becoming such that a research would not have a senior to turn to….

والسائل عن علمه لا يلقى به عارفا،

and someone who had a question on the science of ḥadīth could hardly come across anyone knowledgeable in it,

Yalqā is Ma’rūf. It means to meet and come across:

(لقيه) لقاء وتلقاء ولقيا ولقيانا ولقيه استقبله وصادفه وفلان ربه مات (المعجم الوسيط – 2 / 836)

When a researcher wants to know something of a more academic nature in the field of Ḥadīth, he struggles to find someone who can assist him, and even when any person wants to know about the basics, it is difficult for him to find someone who will assist.

This aptly describes the condition today. Thus, these are two simple points which should also convince us of the importance of studying ‘Ulūm al-Ḥadīth until today. People do not know who turn to for a grading of a narration. They are also confused on who to ask about status of a Ḥadīth. Even scholars tend to forward questions related to Aḥādīth to ‘Ulamā whatsapp groups, since they cannot answer the question themselves, and they do not know who to refer the question to.

In the time of ‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāh, this was the case, but he did not go with the tide and also ignore this important science like others. Rather, he delved right into it. And that is what we too should do. 

When a person did not know who to turn to, then:

من الله الكريم تبارك وتعالى علي وله الحمد أجمع بكتاب ” معرفة أنواع علم الحديث “،

Allāh, the most generous (He is blessed and exalted and He deserves all praise) bestowed a blessing upon me – and for Him is all praises – in the form of the book Kitāb Maʿrifat al-Anwāʿ ʿIlm al-Ḥadīth (Knowledge of the Categories of the Science of Ḥadīth).

‘Allāmah Ibn a-Ṣalāḥ is mentioning what a great favour and what a magnanimous bounty of Allāh upon him it is to write this Kitāb. At a time when no one had interest in this science, Allāh bestowed upon him the favour of writing this book. In the same manner, we too acknowledge the great favour of Allāh upon us. Today when there is a lack of desire to delve deep into the science of Ḥadīth, Allāh chose us. We can never thank Allāh enough for this huge favour.

From all the names of Allāh Ta’ālā, ‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ chose to mention the name Karīm. Allāh Ta’ālā Himself describes Himself with this name in the Qurān. Hereunder are two verses:

وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيّٞ ‌كَرِيمٞ  [النمل: 40] 

يَٰٓأَيُّهَا ٱلۡإِنسَٰنُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ‌ٱلۡكَرِيمِ  [الانفطار: 6] 

Imām Ghazālī (d. 505 AH) explains this name of Allāh:

هو ‌الذي ‌إذا ‌قدر ‌عفا وإذا وعد وفى وإذا أعطى زاد على منتهى الرجاء ولا يبالي كم أعطى ولمن أعطى وإن رفعت حاجة إلى غيره لا يرضى وإذا جفي عاتب وما استقصى ولا يضيع من لاذ به والتجأ ويغنيه عن الوسائل والشفعاء فمن اجتمع له جميع ذلك لا بالتكلف فهو ‌الكريم المطلق وذلك لله سبحانه وتعالى (المقصد الأسنى – ص: 117) 

Thereafter, ‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ mentions the name of this book: Kitāb Maʿrifat al-Anwāʿ ʿIlm al-Ḥadīth.

When discussing the name of the book in the second session, we referred to this sentence. 

We explained how the author titled this book with a lengthy name, but then he himself would refer to it with a shorter name. At this point, he refers to his book as: Maʿrifat al-Anwāʿi ʿIlm al-Ḥadīth.

He now explains about this book, and this will give us insight into what this book is all about:

هذا الذي باح بأسراره الخفية

This book is the one that divulged the hidden secrets of the science of ḥadīth

Bāhah is derived from ba wa ḥa. It means to divulge. Abū Bakr al-Azdī (321 AH) said:

[بوح] ‌باح بسره يبوح بوحا إذا أظهره. (جمهرة اللغة – 1 / 285)

This book uncovers and reveals the many principles and laws that are hidden and concealed in earlier works.

 وكشف عن مشكلاته الأبية

And explained its mighty and many difficulties

This could be read as: Abiyyah and Ubbiyyah. It refers to haughtiness and greatness. 

والأبية، بالضم وكسر الموحدة وتشديدها وتشديد الياء: الكبر والعظمة. (تاج العروس من جواهر القاموس – 37 / 15)

Therefore, in this instance, we simply translated it as ‘mighty’.

Ubbiyyah also has the meaning of abundance. Ibn as-Sikkīt (244 AH) explained an Arabic metaphor:

وفلان ‌بحرٌ لا ‌يُوْبِي، وكذلك يقال: كَلَأٌ لا ‌يُوْبِي، أي لا ينقطع لكثرته. (إصلاح المنطق – ص: 292)

Hence I also translated it as ‘many’

A quality of this book is that it will simplify whatever is difficult.

 وأحكم معاقده،

It firmly strengthened its joints

Aḥkama means to do something properly and perfectly. Ibn Manḍūr (d. 711 AH) said:

وأحكم الأمر: ‌أتقنه. (لسان العرب – 12 / 143)

Ma’āqid is the plural Ma’qid. It is the place where the knot is tied.

Khalīl Farāhīdī (170 AH)

والمعاقد: (مواضع العقْد من النِّظام). (العين – 1 / 141)

‘Allāmah Zarkashī (538 AH) says:

ع ‌ق ‌د : بناء معقود ومعقد: جعل عقوداً أي طاقات معطوفةً كالأبواب ( أساس البلاغة – 1 / 668)

This means that this book firmly established all the principles before ‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ. It offers strength and consolidation to principles mentioned in earlier works.

وقعد قواعده،

It laid down its rules

‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ refined this science. Hence, he took the liberty of setting down new principles. 

وأنار معالمه،

It illuminated its signposts,

Abū Ibrāhīm Fārābī (d. 350 AH) defines Ma’lam as:

والمعلم: الأثر ‌يستدل ‌به ‌على ‌الطريق. (معجم ديوان الأدب – 1 / 282)

Abū Manṣūr al-Harawī (d. 370 AH) explained:

والمعلم: ‌ما ‌جعل ‌علامة وعلما للطرق والحدود؛ مثل أعلام الحرم ومعالمه المضروبة عليه. (تهذيب اللغة – 2 / 254)

وبين أحكامه،

(This book) explained its rulings,

 وفصل أقسامه،

It elaborated on its subcategories

 وأوضح أصوله،

and it elucidated on its principles,

In this book, it is not random principles that are scribbled all over. Rather, these principles are explained in detail.

وشرح فروعه وفصوله، 

(It) explicated its branches and subsections

The principles are contextualised and the derivatives of those principles are also explained.

وجمع شتات علومه وفوائده، 

(and it) Combined its various sciences and benefits

From so many different sources, information is being gathered all in this one book.

وقنص شوارد نكته وفرائده.

and perused and captured its points that escapes and all its valuable points.”

Qa na Ṣā means to hunt. ‘Allāmah Zayn ad-Dīn Rāzī (d. 666 AH) said:

ق ‌ن ‌ص: (القانص) و (القنيص) و (القناص) مفتوحا مشددا الصائد. و (القنيص) أيضا الصيد وكذا (القنص) بفتحتين و (قنصه) صاده وبابه ضرب. (مختار الصحاح – ص: 261)

Hunting has the meaning of: Searching, following and then capturing. Hence, our translation. 

Sha Ra Da refers to the animal who escaped. Farāhīdī said:

‌‌باب الشين والدال والراء معهما ‌ش ‌ر ‌د، ر ش د مستعملان فقط

شرد: شرد البعير يشرد شرادا. وفرس شرود، أي: مستعص. وقافية شرود، أي: عائرة سائرة في البلاد. ورجل مشرد شريد، أي: طريد. (العين – 6 / 241)

Nukat here is with a Kāf and . The literal meaning of Nukat is: to scrape or scratch. Ibn Sīdah (d. 458) said: 

(‌ن ‌ك ‌ت) النكت: قرعك الأرض بعود أو باصبع. (المحكم والمحيط الأعظم – 6 / 770)

In Ṣaḥīḥ al-Bukhārī it is narrated:

عن ‌علي رضي الله عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم «أنه كان في جنازة، فأخذ عودا ‌ينكت ‌في ‌الأرض، فقال: ما منكم من أحد إلا وقد كتب مقعده من النار أو من الجنة. (صحيح البخاري – 6 / 170)

In Kitāb az-Zuhd, it is mentioned that the Prophet (ṣallAllāhu ‘alayhi wa sallam) and intended to visit Fāṭimah (r.a). However, when he seen additional worldly items in her home, he turned away.

ثم جلس فجعل ‌ينكت ‌في ‌الأرض يقول: «ما لي وللدنيا، ما لي وللدنيا». (الزهد والرقائق – ت الأعظمي – ص: 417)

Qāḍī ‘Iyāḍ explained:

‌‌(‌ن ‌ك ‌ت) قوله فجعل ينكت بها بضم الكاف وآخره تاء باثنتين فوقها أي يؤثر بها في الأرض، نكت في الأرض إذا أثر بها بقضيب أو نحوه. (مشارق الأنوار على صحاح الآثار – 2 / 12)

It also refers to a spot. Farāhīdī said:

والنكتة: كالنقطة. (المحكم والمحيط الأعظم – 6 / 771)

‘Allāmah Zamakhsharī said:

وكلّ نقطة من بياض في سواد أو سواد في بياض: نكتة تقول: هو كالنّكتة البيضاء في جلد الثور الأسود.

ومن المجاز: جاء بنكتة وبنكت في كلامه. أساس البلاغة (2/ 303)

May Allāh Taʿālā have mercy on them all.

سبحانك اللهم وبحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك وأتوب إليك