Follow Us

Lesson 133 – Books on Similarities Between Names

Lesson 133 – Books on Similarities Between Names

image_printDownload PDF Version

وقد صنف فيه أبو أحمد العسكري، لكنه أضافه إلى كتاب «التصحيف» [له] ثم أفرده بالتأليف عبد الغني بن سعيد، فجمع فيه كتابين، كتابا في «مشتبه الأسماء» ، وكتابا في «مشتبه النسبة». وجمع شيخه الدارقطني [في ذلك] كتابا حافلا. ثم جمع الخطيب ذيلا.

ثم جمع الجميع أبو نصر [بن] ماكولا في كتابه «الإكمال». واستدرك عليهم في كتاب آخر جمع فيه أوهامهم وبينها. وكتابه من أجمع ما [جمع] في ذلك، وهو عمدة كل محدث بعده.

وقد استدرك عليه أبو بكر بن نقطة ما فاته، أو تجدد بعده في مجلد ضخم.ثم ذيل عليه منصور بن سليم – بفتح السين – في مجلد لطيف. وكذلك أبو حامد ابن الصابوني. وجمع الذهبي في ذلك [كتابا] مختصرا جدا، اعتمد فيه على الضبط

Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar mentions

وقد صنف فيه أبو أحمد العسكري، لكنه، أضافه إلى كتاب التصحيف له،

He amalgamated it and made it part of another book compiled on the incorrect spellings.

However, both are printed separately.

The name of the one that he wrote is: Sharḥ Mā Yaqa’u Fīhi at-Taṣḥīf wat Taḥrīf. It was published my Muṣṭafā Bāb al-Ḥalabī in 597 pages. ‘Abdul ‘Azīz Aḥmad made Taḥqiq of the book.

The other book is Taṣhīfāt al-Muḥaddithīn.

It is printed with the Taḥqiq of Maḥmūd Aḥmad Mīra, and published by al-Maṭba’ah al-Arabiyya al-Ḥadītha.

We previously explained that astonishingly, he wrote a book on Taṣḥīf (distortions), but the publisher made Taṣḥīf when typing that very book! He distorted a book meant to explain distortions…..

Regarding ‘Allāmah al-‘Askarīs book, he used the word Taḥrīf when a word was totally distorted.

قال التلميذ: قوله: فيه، أي المؤتلف، وفيه تنبيه على خلاف ما اشتهر أن أول من صنف فيه عبد الغني، ووجه ما اشتهر أن عبد الغني أول من صنف / فيه مفردا. انتهى. وفيه أن التنبيه غير مفهوم من عبارة المصنف فيه. نعم، يستفاد صريحا من قوله: (شرح علي القاري – ص: 700)

‘Allāma Ibn Ḥajar mentions about the book of ‘Abdul Ghani ibn Sa’īd, who passed away in 409 AH

ثم أفرده بالتأليف عبد الغني بن سعيد فجمع فيه كتابين: كتاب في مشتبه الأسماء، وكتاب في مشتبه النسبة،

This book is published by Dār al-Gharb al-Islāmi. The name is:

المؤتلف والمختلف في أسماء نقلة الحديث وأسماء أبائهم وأجداده

Thereafter he explains about ad-Ḍara Quṭni (d. 385 AH), the teacher of  ‘Abdul Ghanī ibn Sa’īd:

وجمع شيخه الدارقطني في ذلك كتابا حافلا

In this case, the teacher worked on the book of the student.

ونظيره ما وقع لصاحب المشكاة أنه لما صنفه، شرحه شيخه الطيبي (شرح علي القاري – ص: 701)

Thereafter…

ثم جمع الخطيب ذيلا.

His book is published by Dār al-Gharb al-Islāmi in five volumes with the Taḥqīq of Muwaffiq ibn ‘Abdillah

ثم جمع الجميع أبو نصر بن ماكولا

This is Abū Naṣr, ‘Ali ibn Hibatullā, and he is famously known as Ibn Mākūlā.He passed away in 485 AH. Mulla ‘Ali al-Qari describes him saying:

وهو حافظ جليل (شرح علي القاري – ص: 701)

 في كتابه “الإكمال”،

The full name of this is: al-Ikmāl Fī Raf’ al-Irtiyāb ‘anil Mu’talif wal Mukhtalif minal Asmā wal Kunā wal Ansāb

‘Allāmah al-Mu’allimi done Taḥqīq of this. It was published by Dāira al-Ma’ārif in eight volumes.

واستدرك عليهم في كتاب آخر جمع فيه أوهامهم وبينها،

The name of this book is: Tahḍīb Mustamir al-Awhām ‘alā ḍawīl ‘Ma’rifa wa ulīl Afhām. This has been published by Dār al-Kutub al-‘Ilmiyya with the Taḥqīq of Sayyid Ḥasan Kusrawī. It is in 366 pages.

A well-read and learned scholars like Ibn Ḥajar praises his book saying:

وكتابه من أجمع ما جمع في ذلك، وهو عمدة كل محدث بعده.

Hence, if you are going to specialize in Ḥadīth, then it is a book worth investing in. However, there were entries that were omitted, hence….

وقد استدرك عليه أبو بكر بن نقطة ما فاته، أو تجدد بعده في مجلد ضخم

The name of this is: Takmila al-Ikmāl. It was printed by Jāmi’ah Umm al-Qurā with the Taḥqīq of Mawlānā Abdul Qayyum Abd Rabb an-Nabiyy. The published version is in six volumes.

ثم ذيل عليه منصور بن سليم – بفتح السين –

He is known as Ibn al-Imādiyya. His full name was: Manṣūr ibn Salīm al-Hamḍānī. He passed away in 763 AH.

في مجلد لطيف

This book is also published by Jaami’ah Umm al-Quraa in 760 pages. The full name is: aḍ-Ḍayl ‘Alā Taḍyīl Ibn Nuqṭa ‘alal Ikmāl.

وكذلك، أبو حامد بن الصابوني

He is Muḥammad ibn ‘Ali ibn Maḥmūd, Abū Ḥāmid ibn aṣ-Ṣābūnī. He was born in 604 AH and passed away in 680 AH.

‘Allāma aḍ-Ḍahabī also gathered a book on this topic, however, this was not the best of books:

وجمع الذهبي في ذلك كتابا مختصرا جدا اعتمد فيه على الضبط بالقلم؛ فكثر فيه الغلط والتصحيف المباين لموضوع الكتاب.

The name is: al-Mushtabih Fī ar-Rijāl Asmāuhum wa ansābuhum.

This is printed with the Taḥqīq of ‘Ali ibn Muḥammad al-Bajāwi. And it it published by: Dār Iḥyā al-Kutub al-‘Arabiyya (al-Bābī al-Ḥalabī).

After giving a good overview on the books on this topic, Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar now mentions his book:

وقد يسر الله تعالى بتوضيحه في كتاب سميته “تبصير المنتبه بتحرير المشتبه”، وهو مجلد واحد؛

It is printed with this name: Tabṣīr al-Mutanabbih Bitaḥrīr al-Mushtabih

It is also with the Taḥqīq of ‘Ali Muḥammad al-Bajāwā, and was published in four volumes by al-Muassassah al-Miṣriyya.

Mullā ‘Ali al-Qārī suggested that he should have rather named this:

كان الأنسب أن يقول ب: تقرير المشتبه، رعاية لقوله: بتحرير المشتبه (شرح علي القاري – ص: 703)

In this book, he corrected the mistakes of al-Imā­m aḍ-Ḍhahabī, as well as refined the order to make finding the names simpler.

فضبطته بالحروف على الطريقة المرضية، وزدت عليه شيئا كثيرا مما أهمله، أو لم يقف عليه،

Mulla ‘Ali al-Qari explains:

لعله مقيد بما وقع بعده، وإلا فكيف وقف على أنه ما وقف عليه؟  (شرح علي القاري – ص: 703)

ولله الحمد على ذلك.

Despite there being so many earlier books written, these later books still stand out. Hence, Mullā ‘Alī al-Qārī mentioned:

ولذا قيل:كم ترك الأول للآخر، ولكن الفضل للمتقدم. (شرح علي القاري – ص: 703)

Moving on, the third method in which names resemble each other is:

  • 3 وإن اتفقت الأسماء: خطا ونطقا، واختلف الآباء نطقا، مع اختلافهما خطا: كمحمد بن عقيل – بفتح العين – ومحمد بن عقيل -بضمها-: الأول نيسابوري، والثاني فريابي، وهما مشهوران وطبقتهما متقاربة.

أو بالعكس: كأن تختلف الأسماء: نطقا، وتأتلف خطا، وتتفق الآباء: خطا ونطقا: كشريح بن النعمان، وسريج بن النعمان، الأول بالشين المعجمة والحاء المهملة وهو تابعي يروي عن علي رضي الله عنه، والثاني بالسين المهملة والجيم وهو من شيوخ البخاري ، فهو النوع الذي يقال له: المتشابه.

وكذا إن وقع ذلك الاتفاق في الاسم واسم الأب، والاختلاف في النسبة، وقد صنف فيه الخطيب كتابا جليلا سماه “تلخيص المتشابه”

It is printed with the name: Talkhīṣ al-Mutashābih Fī ar-Rasm wa Ḥimāya Mā Ashkala minhu ‘an Bawādir at-Taṣḥīf wal-Wahm

A female, Sakkina ash-Shihābi, made Taḥqiq of it, and it is published by at-Tallās

ثم ذيل عليه أيضا بما فاته أولا وهو كثير الفائدة.

The name of this is: Tālī Talkhīṣ al-Mutashābih. Mashūr ibn Ḥasan made Taḥqīq of it, and it is published by Dār aṣ-Ṣumai’ī.

Hāfidh Ibn Ḥajar now elaborates more on all these names that a similar, and could lead to confusion. The main point to keep in mind as we go through this is that earlier works were void of the Ḥarakāt and dots on the letters.

He says:

ويتركب منه ومما قبله أنواع:

Numerous different categories are generated from this type and the one before (al-mu’talif and al-mukhtalif)

All these types are simple to understand and they are self- explanatory. Interestingly, you will note that in this section, Ibn Ḥajar offers more than one example for each of the different variations of Mutashābih. This differs with his general methodology that you witnessed throughout the book.

In fact, there are a few places where no examples at all are offered, such as with Munkar. The reason for this is that this section can only be understood with examples.

Without examples and actually showing how names have been wrongly and rightly attributed to the actual person, it is difficult – and almost impossible – for the reader to fully understand Mutashābih..

Hence we can go at a faster pace through it. He says:

منها: أن يحصل الاتفاق أو الاشتباه في الاسم واسم الأب، مثلا، إلا في حرف أو حرفين، فأكثر، من أحدهما، أو منهما.

In this case it is not because of a different order of the letters:

لا بالتقديم والتأخير (شرح علي القاري – ص: 707)

وهو على قسمين:

  • إما بأن يكون الاختلاف بالتغيير، مع أن عدد الحروف ثابتة في الجهتين.

The number of letters is the same, but there is a difference in one or two letters.

  • أو يكون الاختلاف بالتغيير مع نقصان بعض الأسماء عن بعض.

Or the total number of letters is not the same.

Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar presents an example:

فمن أمثلة الأول: محمد بن سنان -بكسر المهملة ونونين بينهما ألف- وهم جماعة، منهم العوقي -بفتح العين والواو ثم القاف- شيخ البخاري، ومحمد بن سيار -بفتح المهملة وتشديد الياء التحتانية وبعد الألف راء- وهم أيضا جماعة، منهم: اليماني شيخ عمر بن يونس.

Mullā ‘Ali al-Qārī explains:

والحاصل أنه اتفق على الاسم وهو محمد، واختلف واشتبه اسم الأب نطقا مع ائتلافه خطا، إلا في حرف وهو النون حيث كان مكانه الراء، وعلى هذا فقس غيره من الأمثلة. (شرح علي القاري – ص: 709)

ومنها: محمد بن حنين -بضم المهملة ونونين الأولى مفتوحة بينهما ياء تحتانية- تابعي يروي عن ابن عباس وغيره، ومحمد بن جبير -بالجيم بعدها موحدة وآخره راء- وهو محمد بن جبير من مطعم، تابعي مشهور، أيضا.

He presents another example:

ومن ذلك: معرف بن واصل كوفي مشهور، ومطرف بن واصل -بالطاء بدل العين- شيخ آخر يروي عنه أبو حذيفة النهدي.

ومنه، أيضا: أحمد بن الحسين صاحب إبراهيم بن سعد، وآخرون، وأحيد بن الحسين، مثله، لكن، بدل الميم ياء تحتانية، وهو شيخ بخاري يروي عنه عبد الله بن محمد البيكندي.

ومن ذلك، أيضا: حفص بن ميسرة، شيخ مشهور من طبقة مالك، وجعفر بن ميسرة شيخ لعبيد الله بن موسى الكوفي، الأول بالحاء المهملة والفاء بعدها صاد مهملة، والثاني بالجيم والعين المهملة بعدها فاء ثم راء. ومن أمثلة الثاني:

The second type is where the number of letters are not the same between the names. Look at the examples:

 عبد الله بن زيد، وهم جماعة:

منهم في الصحابة:

– صاحب الأذان، واسم جده عبد ربه.

– وراوي حديث الوضوء، واسم جده عاصم. وهما أنصاريان.

وعبد الله بن يزيد، بزيادة ياء في أول اسم الأب والزاي مكسورة، وهم أيضا جماعة:

منهم في الصحابة:

– الخطمي يكنى أبا موسى وحديثه في الصحيحين.

– والقارئ، له ذكر في حديث عائشة. وقد زعم بعضهم أنه الخطمي. وفيه نظر.

Some have named him al-Khatmi, but in that there is doubt.

ومنها: عبد الله بن يحيى، وهم جماعة، وعبد الله بن نجي -بضم النون وفتح الجيم وتشديد الياء- تابعي معروف يروي عن علي.

4- أو يحصل الاتفاق في الخط والنطق، لكن، يحصل الاختلاف أو الاشتباه بالتقديم والتأخير: إما في الاسمين جملة، أو نحو ذلك، كأن يقع التقديم والتأخير في الاسم الواحد في بعض حروفه بالنسبة إلى ما يشتبه به.

مثال الأول: الأسود بن يزيد، ويزيد بن الأسود وهو ظاهر،

He means that it is apparent that al-Aswad ibn Yazīd is referring to the Tābi’ī (the successor) and that Yazīd ibn al-Aswad is referring to the Ṣaḥābī (the companion).

 ومنه عبد الله ابن يزيد ويزيد بن عبد الله.

ومثال الثاني: أيوب بن سيار، وأيوب بن يسار، الأول مدني مشهور ليس بالقوي، والآخر مجهول.