بسم الله الرحمن الرحيم
27 Dhul Qa’dah, 1444 AH (Sunday, 16 July , 2023)
Books
Imām Muslim was a prolific author and wrote many books. ‘Allāmah Ibn al-Jawzī said:
وله مصنفات كثيرة (المنتظم في تاريخ الملوك والأمم – 12 / 171)
These books are a very beneficial contribution to Islāmic literature. ‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ mentioned:
وصنف فيه تصانيف نافعة. (صيانة صحيح مسلم – ص: 55)
Sibṭ Ibn al-Jawzī mentioned the names of 21, and indicates that there were more:
وصنف المصنفات الحسان، فمنها “الجامع الصحيح المسند” قال: جمعته من ثلاث مئة ألف حديث صحيحة مسموعة، وكتاب “طبقات التابعين”، و”الأسماء والكنى”، و”المسند الكبير على الرجال”، وما أظن أنه سمعه منه أحد ، وكتاب “الجامع الكبير” على الأبواب، وكتاب “التمييز“، وكتاب “العلل“، وكتاب “الأفراد“، وكتاب “سؤالات الإمام أحمد بن حنبل” رحمة الله عليه، وكتاب “الانتفاع بأهب السباع“، وكتاب “عمرو بن شعيب” يذكر فيه من لم يحتج بحديثه وما أخطأ فيه، وكتاب “مشايخ مالك بن أنس“، وكتاب “مشايخ الثوري” وكتاب “ [مشايخ] شعبة“، وكتاب ذكر فيه من ليس له إلا راو واحد، وكتاب “ذكر أوهام المحدثين“، وكتاب “المخضرمين“، وكتاب “أولاد الصحابة“، وكتاب “تفضيل السن” ، وكتاب “أفراد الشاميين“، وكتاب “المعرفة“، وغير ذلك (مرآة الزمان في تواريخ الأعيان – 15 / 446)
‘Allāmah Ibn al-Jawzī listed the names of 23 books. He wrote:
وله مصنفات كثيرة منها: «المسند الكبير على الرجال» وما نظن أنه سمعه منه أحد، و «كتاب الجامع الكبير على الأبواب» ، و «كتاب الأسامي والكنى» ، و «كتاب المسند الصحيح» ، وقال: صنفته من ثلاثمائة ألف حديث مسموعة، و «كتاب التمييز» ، و «كتاب العلل» ، و «كتاب الوحدان» ، و «كتاب الأفراد» ، و «كتاب الأقران» ، و «كتاب سؤالات أحمد بن حنبل» ، و «كتاب الانتفاع بأهب السباع» ، و «كتاب عمرو بن شعيب بذكر من لم يحتج بحديثه وما أخطأ فيه» . و «كتاب مشايخ مالك بن أنس» ، و «كتاب مشايخ الثوري» و «كتاب مشايخ شعبة» ، و «كتاب ذكر من ليس له إلا راو واحد من رواة الحديث» ، و «كتاب المخضرمين» و «كتاب أولاد الصحابة فمن بعدهم من المحدثين» ، و «كتاب ذكر أوهام المحدثين» ، و «كتاب تفضيل السنن» و «كتاب طبقات التابعين» ، و «كتاب أفراد الشاميين من الحديث» و «كتاب المعرفة». (المنتظم في تاريخ الملوك والأمم – 12 / 172)
In his Fihrast, Shaykh Nadīm (Abūl Farj, Muḥammad ibn Isḥāq an Nadīm (d. 324 -384/5 AH) cited the names of just few books, but he included two more titles that are not included in the lists above. He wrote:
مسلم بن الحجاج: أبو الحسين القشيري النيسابوري من المحدثين العلماء بالحديث والفقه وله من الكتب كتاب الصحيح كتاب الأسماء والكنى كتاب الاوحاد كتاب المفرد كتاب التاريخ كتاب الطبقات. (الفهرست – ص: 282)
He added two books, and that takes the number of books to 25.
It could be that by the title Awḥād is the same as Man Laysa Lahū Illā Rāwin Wāḥid. Shaykh Muḥammad Ṭawālabah said:
وأظن أن هذا الكتاب عين كتاب “من ليس له إلا راو واحد (الإمام مسلم ومنهجه في صحيحه – ص: 90)
However, Shaykh Khalīfah an-Nisāpūrī listed both books as two separate books. He also added the names of two more books:
كتاب (الأسامي) والكنى، كتاب المسند الصحيح، كتاب التمييز، كتاب العلل، كتاب الواحدان، كتاب الأفراد، كتاب الأقران، كتاب سؤالات أحمد بن حنبل، كتاب الانتفاع بأهب السباع، كتاب عمرو بن شعيب مذكر من لم يحتج بحديثه، وما أخطأ فيه، كتاب مشايخ مالك بن أنس، كتاب مشايخ الثوري، كتاب مشايخ شعبة، كتاب ذكر من ليس له إلا راو واحد من رواة الحديث، كتاب المخضرمين، كتاب أولاد الصحابة فمن بعدهم من المحدثين، كتاب ذكر أوهام المحدثين، كتاب تفصيل السنين، كتاب طبقات التابعين، كتاب أفراد الشاميين من الحديث عن الرسول صلى الله عليه وسلم، كتاب المعمر، فيه ذكر ما أخطأ معمر. (تلخيص تاريخ نيسابور – ص: 34)
With those two books, the total number of books reaches 27.
Imām Nawawī added the name of one book:
وصنف مسلم رحمه الله فى علم الحديث كتبا كثيرة منها هذا الكتاب الصحيح …ومنها كتاب المسند الكبير على أسماء الرجال وكتاب الجامع الكبير على الأبواب وكتاب العلل وكتاب أوهام المحدثين وكتاب التميز وكتاب من ليس له الا راو واحد وكتاب طبقات التابعين وكتاب المخضرمين وغير ذلك. (المنهاج / شرح النووي على مسلم – 1 / 28)
That takes the list of books to 28.
‘Allāmah Dhahabī also listed the names of most of these books:
ثم ذكر مصنفات إمام أهل الحديث مسلم -رحمه الله- كتاب (المسند الكبير) على الرجال، وما أرى أنه سمعه منه أحد، كتاب (الجامع على الأبواب) ، رأيت بعضه بخطه، كتاب (الأسامي والكنى) ، كتاب (المسند الصحيح) ، كتاب (التمييز) ، كتاب (العلل) ، كتاب (الوحدان) ، كتاب (الأفراد) ، كتاب (الأقران) ، كتاب (سؤالاته أحمد بن حنبل) ، كتاب (عمرو بن شعيب) ، كتاب (الانتفاع بأهب السباع) ، كتاب (مشايخ مالك) ، كتاب (مشايخ الثوري) ، كتاب (مشايخ شعبة) ، كتاب (من ليس له إلا راو واحد) ، كتاب (المخضرمين) ، كتاب (أولاد الصحابة) ، كتاب (أوهام المحدثين) ، كتاب (الطبقات) ، كتاب (أفراد الشاميين) . (سير أعلام النبلاء – 12 / 579)
After mentioning the names of 21 books, ‘Allāmah Dhahabī said:
ثم سرد الحاكم تصانيف له لم أذكرها. (سير أعلام النبلاء – 12 / 579)
This means that there are many other books. In this manner, we have various scholars adding one or two additional books.
In short, we can confidently say 30 books.
Some books were lost in less than 150 years after Imām Muslim since Imām Ḥākim did not have access to the full book, but others were circulated and they used to be transmitted with chains. Besides the Ṣaḥīḥ, Qāḍī ‘Iyāḍ heard at least six other books with his chain to Imām Muslim. He says:
ولمسلم -رحمه الله – تواليفُ أخَر رويناها عن شيوخنا، منها: كتاب تمييز الكنى والأسماء ، وكتاب الطبقات، وكتاب الوُحْدَان، وكتاب العلل، وكتاب شيوخ مالك وسفيان وشعبة ، وكتاب رجال عروة بن الزبير. (إكمال المعلم بفوائد مسلم – 1 / 82)
However, from all of these books, it is only a handful of books that have reached us. They are the following:
1) Al-Musnad aṣ-Ṣaḥīḥ
We will discuss about this in detail, in shā Allāh.
2) Al-Munfaridāt wal Wuḥdān
This is probably the book that Khalīfah an-Nisāpūrī mentioned the name as al-Wuḥḍān, and Shaykh Nadīm referred to it as: al-Awḥād.
Alternatively, it could be the book that the earlier scholars referred to as: Man Laysa Lahu Illā Rāwin Wāḥid.
There are a few prints of this book, and all carry the same name.
- It has been published in India approximately 121 years ago, in 1323. It was published together with Ḍu’afā aṣ-Ṣaghīr of Imām Bukhārī and Aḍ-Ḍu’afā wal Matrūkīn of Imām Nasaī.
- It has also been research for a Masters degree in the Muḥammad ibn Sa ‘ūd University of Riyāḍ.
- It was then research by ‘Abdul Ghāfir Sulaymān al-Bandārī and it was published by Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah in 1408/1998. This print is in 251 pages. This is the worst print.
3) Al-Kunā wal Asmā
This book has been transmitted with the following names: Al-Asāmī wal Kunā, al-Asmā wal Kunā, al-Kunā wal Asāmī. Some just refer to it as al-Kunā.
A student at the Islāmic university of Madīnah Munawwarah, Shaykh ‘Abdur Raḥīm Muḥammad Aḥmad al-Qashqarī, researched this for his doctorate degree. It was first published in 1404 by Dār al-Fikr.
4) Kitāb at-Tamyīz
This is a book that explains the methodology of criticizing narrators. A great portion of this book is unfortunately lost. It is only a small portion is published.
Mawlānā ‘Abdullāh Ma’rūfī claims that if the entire book was found, this would have the absolute best book in ‘Ilal al-Ḥadīth.
Generally, the science of ‘Illah is the most complex, and when earlier scholars wrote, they would not clearly outline the hidden defect. Imām Muslim pin-point the error. This makes it the best book to be taught to beginners. In shā Allāh, we will go through this book in the second year of this course.
There are many prints of this book.
It was published in Saudī Arabia in 1402/1982 with the Taḥqīq of Shaykh Muṣṭafā al-‘Aḍamī. It was published together with another book: Manhaj an-Naqd ‘Indal Muḥaddithīn.
It is also edited bya ‘Abdul Qādir Muṣṭafā Muḥammadī and it was published by Dār ibn al-Jawzī in 2009. This print is in one volume and in 224 pages.
Muḥammad Ṣubḥi Ḥasan Ḥallāq researched it and Dār Aṭlas published it.
Abū Umar, Muḥammad ibn ‘Alī al-Azharī researched it and this was published by al-Fārūq al-Ḥadīthiyyah.
Aḥmad ibn Muṣṭāfa Sha’bān edited it and published by Dār at-Tawḥīd.
It was then published recently by Ṣāliḥ ibn Aḥmad ad-Dayyān and it was published by Maktabah al-Imām al-Albānī. This print has 15 additional narrations that the previous prints do not have. It is in 232 pages.
There are also commentaries:
1) al-Wajīz Fī Sharḥ Kitāb at-Tamyīz
This is the commentary of Shaykh ‘Abdullāh Sa’d and published by Dār Aṭlas al-Khaḍrā
2) Kashf al-Fijāj Fi Sharḥ Tamyīz Muslim ibn al-Ḥajjāj.
This is the commentary of ‘Abdul Qādir Muṣṭafā al-Muḥammadī. This was published by Dār al-Muqtabas.
5) Rijāl ‘Urwah wa Jamā ‘ah min at-Tābi’īn
This is a small booklet that is typed out as an article in about 39 pages. Ustādah Sakīnah Shihābah typed it out and it was published as an article in an academic magazine.
This book simply comprises of the names of narrators from the Tābi’īn and their students and teachers. Imām Muslim listed the names of the males separately and the names of the females separately. He also grouped the students according to their area. The names in this book are not in alphabetical order.
The Ustādhah who typed out this book wrote:
ولو شئنا أن نلخص موضوع الكتاب لقلنا: إنه خاص برواية بعض الرجال من كبار التابعبن وغيرهم: من روى عنهم ومن رووا عنه
She then lists the names of 13 Tābi’īn
6) Aṭ-Ṭabaqāt
This was published in 1411 by Dār al-Hijrah with the Taḥqīq of Mashūr Āl Salmān
Other Books
It is only these six books of Imām Muslim that have been published. Besides these books, the remaining books have not been found. They could either be in a library/museum that a scholar with interest in Ḥadīth in general or with interest in discovering the books of Imām Muslim in particular has not yet located.
Earlier scholars had access to these books and hence they benefited from them. Shaykh Ṭawālabah writes:
ولما كانت هذه المصنفات ذات قيمة علمية فقد أقبل العلماء على الأخذ بها والاحتجاج بما ورد فيها، فافاد الحاكم وابن الصلاح من كتاب المخضرمين ونقلا منه، وأفاد ابن الصلاح من كتاب التمييز وابن عبد البر من الطبقات والكنى والنووي من أسماء الرجال والكنى. وغير ذلك كثير، فضلا عن صحيحه الذي عم نفعه الشرق والغرب (الإمام مسلم ومنهجه – ص: 99)
Book Erroneously Attributed to Imām Muslim
In Fatḥ al-Mulhim, Mawlānā Shabbīr ‘Aḥmad ‘Uthmānī wrote:
ولمسلم في الجرح والتعديل كتاب مستقل سماه: رواة الاعتبار وموضوعه ظاهر من اسمه (فتح الملهم – ص: 1 / 31)
This is actually due to an error of ‘Allāmah Sakhāwī. He wrote:
ولمسلم “رواة الاعتبار”، وللنسائي “التمييز”. )الإعلان بالتوبيخ لمن ذم أهل التوريخ – ص 362)
It is actually the other way round: Imām Nasaī wrote Ruwāt al-I’tibār and Imām Muslim wrote Kitāb at-Tamyīz. However, many scholars just followed ‘Allāmah Sakhāwī in this error. For example,
ولمسلم رواة الاعتبار وللنسائي التمييز. (توجيه النظر إلى أصول الأثر – 1 / 285)
Yes, it does seem as if Imām Nasaī also have a book called ‘at-Tamyīz’, since ‘Allāmah Suyūṭī wrote:
قلت: بل ذكر النسائي في التمييز أن محمد بن عجلان لم يسمعه من أبيه، بل رواه، عن بكير، عن عجلان. (تدريب الراوي – 1 / 242)
Ṣaḥīḥ Muslim
The greatest book of Imām Muslim is the book that in popularly known as ‘aṣ-Ṣaḥīḥ’. We are absolutely sure that Imām Muslim wrote this book. We will explain about that in detail when discussing the recensions of the book. For now, we may suffice with the statement of Nawawī where he said:
صحيح مسلم رحمه الله فى نهاية من الشهرة وهو متواتر عنه من حيث الجملة فالعلم القطعى حاصل بأنه تصنيف أبى الحسين مسلم بن الحجاج. (المنهاج / شرح النووي على مسلم – 1 / 29)
Imām Nawawī described this book saying:
وصنف مسلم رحمه الله فى علم الحديث كتبا كثيرة منها هذا الكتاب الصحيح الذى من الله الكريم وله الحمد والنعمة والفضل والمنة به على المسلمين وأبقى لمسلم به ذكرا جميلا وثناء حسنا إلى يوم الدين. (المنهاج / شرح النووي على مسلم – 1 / 28)
Imām Nawawī explained that this one book of his is enough to illustrate his great status. He writes:
ومن أكبر الدلائل على جلالته، وإمامته، وورعه، وحذقه، وقعوده فى علوم الحديث، واضطلاعه منها، وتفننه فيها، كتابه الصحيح الذى لم يوجد فى كتاب قبله ولا بعده من حُسن الترتيب، وتلخيص طرق الحديث بغير زيادة ولا نقصان، والاحتراز من التحويل فى الأسانيد عند اتفاقها من غير زيادة، وتنبيهه على ما فى ألفاظ الرواة من اختلاف فى متن أو إسناد ولو فى حرف، واعتنائه بالنتبيه على الروايات المصرحة بسماع المدلسين وغير ذلك مما هو معروف فى كتابه، وقد ذكرت فى مقدمة شرحى لصحيح مسلم جُملاً من التنبيه على هذه الأشياء وشبهها مبسوطة ووضحته، ثم نبهت على تلك الدقائق والمحاسن فى أثنار الشرح فى مواطنها، وعلى الجملة فلا نظير لكتابه فى هذه الدقائق وسنعة الإسناد، وهذا عندنا من المحققات التى لا شك فيها للدلائل المتظاهرة عليها. (تهذيب الأسماء واللغات – 2 / 90)
Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar wrote:
قلت حصل لمسلم في كتابه حظ عظيم مفرط لم يحصل لأحد مثله بحيث أن بعض الناس كان يفضله على صحيح محمد بن إسماعيل (تهذيب التهذيب – 10 / 127)
There are three primary reasons why Ṣaḥīḥ Muslim holds a position of great significance in Islamic tradition.
- Firstly, it provides an extensive collection of authentic hadiths, making it a valuable resource for Muslims seeking guidance in matters of faith, worship, and ethical conduct. The inclusion of various topics in Ṣaḥīḥ Muslim, ranging from prayer and fasting to social ethics and family matters, ensures that believers have access to comprehensive guidance in all aspects of their lives.
- Secondly, Ṣaḥīḥ Muslim serves as a reliable source for scholars and jurists in deriving legal rulings and establishing the foundations of Islamic jurisprudence. The meticulous methodology employed by Imam Muslim in verifying the authenticity of the hadiths ensures that the legal principles derived from Ṣaḥīḥ Muslim are rooted in the teachings of Prophet Muhammad.
- Lastly, the widespread acceptance and influence of Ṣaḥīḥ Muslim affirm its importance in maintaining the integrity of Prophet Muhammad’s teachings. The authenticity and reliability of the hadiths compiled in Ṣaḥīḥ Muslim have been recognized and acknowledged by scholars throughout history, making it a cornerstone of Islamic scholarship.
Reason for Writing This Book
Imām Muslim wrote this book at the request of his student, Aḥmad ibn Salamah. He requested Imām Muslim to document authentic narrations pertaining to the laws of Dīn, virtuous acts, warnings, encouragement, etc. Imām Muslim opens the book by quoting what the students mentioned when he requested Imām Muslim to write this book:
بسم الله الرحمن الرحيم. الحمد لله رب العالمين، والعاقبة للمتقين، وصلى الله على محمد خاتم النبيين وعلى جميع الأنبياء والمرسلين، أما بعد: فإنك يرحمك الله بتوفيق خالقك ذكرت أنك هممت بالفحص عن تعرف جملة الأخبار المأثورة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم في سنن الدين وأحكامه، وما كان منها في الثواب والعقاب والترغيب والترهيب، وغير ذلك من صنوف الأشياء، بالأسانيد التي بها نقلت، وتداولها أهل العلم فيما بينهم. الخ (صحيح مسلم 1/ 2)
We will, in shā Allāh, go through this entire statement in detail when discussing the practice and conditions of Imām Muslim, because these outline his objective and how he wanted the book to be.
Name of the Book
Imām Muslim did not clearly write the name of this book within his Ṣaḥīḥ. Shaykh ‘Abdul Fattāḥ Abū Ghuddah says that he researched through numerous manuscripts but he was unable to find the full name of the book. He mentions that even the commentators whose books have reached us did not delve into discussing the name of the book
We do however find statements of Imām Muslim when he was referring to this book. There are two ways in which Imām Muslim refers to this book:
1) Al-Musnad
‘Allāmah Ibn as-Ṣalāḥ quoted
عن مسلم أنه قال ما وضعت شيئا في هذا المسند إلا بحجة وما أسقطت منه شيئا إلا بحجة. (صيانة صحيح مسلم – ص: 68)
‘Allāmah Qurṭubī quotes with his chain to Abū Ḥāmid ibn ash-Sharqī that he said:
سمعت مسلما يقول: ما وضعت شيئا في هذا المسند إلا بحجة، وما أسقطت منه إلا بحجة. (المفهم لما أشكل من تلخيص كتاب مسلم – 1 / 101)
Qāḍī ‘Iyāḍ quotes that Imām Muslim said:
لو أَنَّ أهل – الحديث يكتبون الحديث مائتى سنة فمدارهُم على هذا المسند، ولقد عرضت كتابى على أبى زُرْعَةَ الرازى، فكل ما أشار أَنَّ له عِلَّةً تركتهُ وما قال: هو صحيح ليس له علَّةٌ، أخرجتْهُ. (إكمال المعلم بفوائد مسلم 1 / 82
In these statements, Imām Muslim referred to his book as a Musnad.
2) Al-Musnad aṣ-Ṣaḥīḥ
Imām Muslim also referred to his book as al-Musnad aṣ-Ṣaḥīḥ. ‘Allāmah Khaṭīb quoted his chain to him that he said:
صنفت هذا المسند الصحيح من ثلاث مائة ألف حديث مسموعة. (تاريخ بغداد – 15 / 121)
Many scholars then called this book al-Musnad aṣ-Ṣaḥīḥ. For example, Imām Ḥākim wrote in the introduction of his book:
أنا مبين إن شاء الله أسامي من أخرجهم محمد بن إسماعيل البخاري في ((الجامع الصحيح)) ، ومسلم بن الحجاج في ((المسند الصحيح)) على ثلاثة أوجه (تسمية من أخرجهم البخاري ومسلم – ص: 35)
Ibn Manūyah (347 – 422) also referred to it by this term. He opened his book with the following:
ذكر رجال أوردهم أبو الحسين مسلم بن الحجاج القشيري النيسابوري الحافظ واحتج بهم في المسند الصحيح وكيفية روايتهم والرواة عنهم. (رجال صحيح مسلم – 1/ 1)
Under his entry in Tārīkh Baghdād, ‘Allāmah Khaṭīb wrote:
وهو صاحب المسند الصحيح. تاريخ بغداد – 15/ 121
Besides these scholars, Ibn Abī Ya’lā, Ibn al-Jawzī, Khalīfah Nisāpūrī etc referred to the book as: al-Musnad aṣ-Ṣaḥīḥ. On the cover of the Dār at-Ta’ṣīl print (printed 2014), which feature amongst the best prints of the book, they typed the name on the cover as: Ṣaḥīḥ Muslim, Wa Huwal Musnad aṣ-Ṣaḥīḥ. On page 17 of the introduction, they referred to the book saying:
وكتاب المسند الصحيح المشهور ب صحيح مسلم……(مقدمة طبعة التأصيل – 1 / 17)
Other scholars used different terms to refer to the book. For example, some scholars reffered to it as:
1) al-Jāmī’
Scholars like Fīrozābādī, Ibn Ḥajar, Ḥāji Khalīfah, Qanūjī and others at times referred to it as Jāmi’. In the statement that we quoted earlier from Ibn al-Jawzī, he wrote:
وصنف المصنفات الحسان، فمنها “الجامع الصحيح المسند” (مرآة الزمان في تواريخ الأعيان – 15 / 446)
2) Aṣ-Ṣaḥīḥ
Most scholars simply refer to it as: Ṣaḥīḥ Muslim. This is proven from very shortly after the demise of the author. For example, Imām Bayhaqī (458 AH) referred to the book by just calling it ‘Ṣaḥīḥ’
حجاج بن مسلم هو أبو مسلم صاحب الصحيح. (شعب الإيمان – 3 / 235)
In the Dār at-Ta’ṣīl print (1/48), they list the manuscripts that simply had the word Ṣaḥīḥ written on the cover, and and take the names of numerous scholars who referred to the book as Ṣaḥīḥ
The word and terminology: ‘Ṣaḥīḥayn’ also derived from this.
Shaykh Muḥammad Ṭawālabah said:
و غلبت هذه التسمية وشاعت في كتب التفسير والحديث والفقه والأصول وغيرها ، بين الخاص والعام في الشرق والغرب (الإمام مسلم ومنهجه في صحيحه – ص: 102)
From all of the above, we can conclude that it it is fine for us to refer to the book with any of these concise names. It is actually better for us to rather just refer to the Kitāb as Ṣaḥīḥ Muslim, since that is what everyone will understand.
However, it is also essential for us to research and learn whether the book had another name that Imām Muslim actually named his book.
Full Name
‘Allāmah ‘Abdul Ḥaqq Ibn Ghālib ibn ‘Aṭṭiyyah (441 – 581) wrote in his Fihrist what he read to his father, Ghālib ibn ‘Aṭṭiyyah:
وقرأت عليه كتاب: ((المسند الصحيح بنقل العدل عن العدل، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم تصنيف الإمام أبي الحسين مسلم بن الحجاج النيسابوري))
His student, Ibn Khayr al-Ishbīlī (502 – 575) mentioned the name with adding the words: al-Mukhtaṣar min as-Sunan:
وهو: المسند الصّحيح المختصر من السّنن، بنقل العدل عن العدل عن رسول الله صلّى الله عليه وسلّم. (فهرسة ابن خير – ص: 135)
In Mashāriq al-Anwār and Ghunyah, Qāḍī ‘Iyāḍ (544 AH) mentioned the name as follows:
وأما كتاب المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل عن رسول الله عليه السلام للإمام أبي الحسين مسلم بن الحجاج القشيري النسب النيسابوري الدار فإنه وصل إلينا من روايتين أيضا. (مشارق الأنوار على صحاح الآثار 1 / 10)
He left out the words: min as-Sunan.
‘Allāmah ‘Alā‘ī wrote the name as follows:
كتاب المسند الصحيح بنقل العدل عن العدل، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم تصنيف الإمام أبي الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري النيسابوري رحمه الله. (إثارة الفوائد المجموعة في الإشارة إلى الفرائد المسموعة – 1 / 140)
He only omitted the word Mukhtaṣar.
Shaykh ‘Abdul Fattāḥ Abū Ghuddah writes:
هذا ، ويلاحظ الناظر المتأمل أن هذه العناوين المتكررة لكتاب صحيح مسلم – مع اختلاف مصادرها – اتفقت على البدء بلفظ واحد في اسم الكتاب، وهو ((المسند الصحيح….)) ، ولم يرد فيها بالمرة لفظ: ((الجامع…)) ، كما هو متناقل مشهور في اسم هذا الكتاب. فالظاهر أن المؤلف لم يرسم في عنوان الكتاب لفظ (الجامع) واكتفى بلفظ ((المسند الصحيح….)) كما جاء غير مرة في كلامه وكلام من رووه عنه (تحقيق اسمي الصحيحين – ص: 46)
He then explains how the word Jāmi’ is added in the names of books after the 8th century. Thus, he concluded that Jāmi’ is definitely not from the author.
Shaykh ‘Abdul Fattāḥ Abū Ghuddah writes:
وقد وقفت على اسمه هذا في عدة مصادر وأثبات وفهارس، تحققت منها صحة اسمه هذا (تحقيق اسمي الصحيحين – ص: 33)
Shaykh Zuhayr Nāṣir used this name on the cover of his print of Ṣaḥīḥ Muslim (Ṭawq an-Najāh/Minhāj – 2013 – 1433. In the introduction, he first refers to the book in short – as we mentioned – but then he mentioned the full name. He wrote:
أما بعد: فإن كتاب صحبح مسلم المسمي: المسند الصّحيح المختصر من السّنن، بنقل العدل عن العدل عن رسول الله صلّى الله عليه وسلّم ….(مقدمة طبعة طوق النجاة – 1 / 19)
In the Muassassah Risālah print (2016), they done the exact same as Shaykh Nāṣir. They first wrote Ṣaḥīḥ Muslim, and then they wrote the full name as ‘Allāmah Ishbīlī.
Shaykh ‘Abdul Fattāḥ Abū Ghuddāh felt that it was essential for other prints to at least put the full name on the cover. He wrote about the vast majority of prints that do not have the full name on the cover:
وهذا خلل شديد ونقص ظاهر في تشخيص الكتاب والتعريف بمضمونه وما بني عليه (تحقيق اسمي الصحيحين – ص: 33)
He explains the importance of having the full name on the title:
فإن عنوانه يزيد المعرفة والثقة به، ويبلغ في النفس مبلغا كبيرا، إذ يرسم للقارئ الأسس التي بنى المؤلف الكتاب عليها (تحقيق اسمي الصحيحين – ص: 33)
However, it could be that the other prints felt that it is actually better not to write this full title due to various reasons:
1) This full title is not on any manuscript
2) The first person to mention this full title is from Ibn ‘Aṭṭiyyah who was two centuries after Imām Muslim.
3) This name is not even on the manuscript of Ibn ‘Aṭṭiyyah.
4) It is only the western Scholars who then referred to the book with this lengthy name. How come the scholars in the area of Imām Muslim and other scholars of the remaining parts of the world did not even indicate to this lengthy name.
5) No known commentator of the Kitāb even alluded to this name.
Probably that is why Shaykh Ṭawālabah wrote:
إلا أني أرى أن الأولى والأنسب أن يسمى: المسند الصحيح كما سماه صاحبه (الإمام مسلم ومنهجه في صحيحه – ص: 103)
May Allāh Taʿālā have mercy on them all
سبحانك اللهم وبحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك وأتوب إليك