Follow Us

Lesson 21-Silsila Ad Dhàhab

Lesson 21-Silsila Ad Dhàhab

image_printDownload PDF Version

بسم الله الرحمن الرحيم

09 Muharram, 1444 AH (Friday , 28 July, 2023)

وروينا عن أبي بكر بن أبي شيبة قال: أصح الأسانيد كلها الزهري عن علي بن الحسين عن أبيه عن علي

‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ presented six examples of chains that earlier scholars graded as the most authentic of chains. We discussed four of the examples thus far.

Opinion of Imām Abū Bakr ibn Abī Shaybah

The fifth is the opinion of Imām Abū Bakr ibn Abī Shaybah:

وروينا عن أبي بكر بن أبي شيبة

‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ is quoting this as the view of Abū Bakr ibn Abī Shaybah. He is attributing it to Abū Bakr ibn Abī Shaybah.

However, ‘Allāmah ‘Irāqī attributed this with certainty to ‘Allāmah ‘Abdur Razzāq, and then he quoted it with a Ṣīghah Tamrīd (doubt) from ‘Abū Bakr ibn Abī Shaybah. He wrote it like this in his commentary of his Alfiyyah:

وهو قول عبد الرزاق، وروي أيضا عن أبي بكر بن أبي شيبة. (شرح التبصرة والتذكرة – 1 / 110)

‘Allāmah Sakhāwī also attributed this with certainty to ‘Allāmah ‘Abdur Razzāq, and he doubted the authenticity of it being attributed ‘Abū Bakr ibn Abī Shaybah. He phrased it like this:

كما ذهب إليه عبد الرزاق بن همام، وأبو بكر بن أبي شيبة، إن صح عنه (فتح المغيث – 1 / 38)

The reason why they are hesitant to quote it with conviction from Abū Bakr ibn Abī Shaybah is because in the chain of transmission, there are unknown narrators. Imām Ḥākim quoted the chain, and it goes like this:

وسمعت أبا بكر بن أبي دارم الحافظ بالكوفة، يحكي عن بعض شيوخه، عن أبي بكر بن أبي شيبة. (معرفة علوم الحديث للحاكم – ص: 53)

As for ‘Allāmah ‘Abdur Razzāq, ‘Allāmah Abū Nu ‘aym quoted with his chain to Muḥammad ibn Sahl ibn ‘Askar that he said:

‌سألت ‌عبد ‌الرزاق ‌أي ‌الإسناد ‌أصح فقال: الزهري عن علي بن حسين عن أبيه عن علي. (المسند المستخرج على صحيح مسلم لأبي نعيم – 1 / 56)

Besides ‘Allāmah ‘Abdur Razzāq and ‘Allāmah Ibn Abī Shaybah, ‘Allāmah Sakhāwī explained that that this is also a view of Imām Nasa’ī

والنسائي لكنه أدرجه مع غيره (فتح المغيث – 1 / 38)

‘Allāmah Zarkashī explains what he means when he said: ‘he added it with others’:

وجعل النسائي هذا من أحسن الأسانيد لا أصحها ففي الكمال في ترجمة الزهري قال النسائي: أحسن أسانيد تروى عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أربعة الزهري عن علي بن الحسين عن أبيه عن علي

والزهري عن عبيد الله بن عبد الله بن عتبة بن مسعود عن ابن عباس عن عمر

وأيوب عن محمد بن سيرين عن عبيدة عن علي

ومنصور عن إبراهيم عن علقمة عن ابن مسعود. (النكت للزركشي – 2 / 140)

So these scholars claimed:

قال: أصح الأسانيد كلها الزهري عن علي بن الحسين

‘Allāmah Sakhāwī mentioned about him:

واسمه: علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب الذي قال فيه مالك: بلغني أنه كان يصلي في كل يوم وليلة ألف ركعة حتى مات. (فتح المغيث – 1 / 38)

عن أبيه

He is the grandson of the Prophet (ṣallAllāhu ‘alayhi wa sallam)

وهو السيد الحسين الشهيد سبط الرسول صلى الله عليه وسلم وريحانته من الدنيا (فتح المغيث – 1 / 38)

عن علي.

Here in Muqaddimah Ibn as-Ṣalāḥ, this is being attributed to Abū Bakr ibn Abī Shaybah. As mentioned, the source of it is Ma’rifah ‘Ulūm al-Ḥadīth of Imām Ḥākim. He quoted this from Abū Bakr ibn Abī Shaybah:

وسمعت أبا بكر بن أبي دارم الحافظ بالكوفة، يحكي عن بعض شيوخه، عن أبي بكر بن أبي شيبة. (معرفة علوم الحديث للحاكم – ص: 53)

That is the fifth example of scholars mentioning ‘the most authentic of chains’.

وروينا عن أبي عبد الله البخاري – صاحب الصحيح – أنه قال: “أصح الأسانيد كلها: مالك عن نافع عن ابن عمر”. وبنى الإمام أبو منصور عبد القاهر بن طاهر التميمي على ذلك: أن أجل الأسانيد: ” الشافعي عن مالك عن نافع عن ابن عمر ” واحتج بإجماع أصحاب الحديث على أنه لم يكن في الرواة عن مالك أجل من الشافعي رضي الله عنهم أجمعين، والله أعلم.

The opinion of Imām Bukhārī (may Allāh Ta’ālā have mercy on him)

The sixth example that ‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ presented is the view of Imām Bukhārī. He said:

وروينا عن أبي عبد الله البخاري – صاحب الصحيح – أنه قال: ” أصح الأسانيد كلها: مالك

‘Allāmah Sakhāwī mentioned about him:

‌نجم السنن ، القائل فيه ابن مهدي: لا أقدم عليه في صحة الحديث أحدا. والشافعي: إذا جاء الحديث عنه فاشدد يدك به، كان حجة الله على خلقه بعد التابعين. (فتح المغيث – 1 / 31)

عن نافع

القائل في حقه أحمد عن سفيان: أي حديث أوثق من حديثه. (فتح المغيث – 1 / 31)

عن ابن عمر “.

This too, ‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ got from Imām Ḥākim. Imām Ḥākim quoted with his chain to Imām Bukhārī that he said:

«أصح الأسانيد كلها ‌مالك ، ‌عن ‌نافع، ‌عن ‌ابن ‌عمر. وأصح أسانيد أبي هريرة أبو الزناد، عن الأعرج ، عن أبي هريرة» (معرفة علوم الحديث للحاكم – ص: 53)

Shaykh ‘Awwāmah mentioned that it is important to take note of the full sentence of Imām Bukhārī. He wrote:

لكن من المهم التنبيه إليه (تعليق تدريب الراوي – 2 / 214)

He then explained:

فيكون الإمام البخاري رحمه الله قد تكلم في: أصح الأسانيد مطلقا، وأصح الأسانيد مقيدا بالنسبة للصحابي (تعليقة تدريب الراوي – 2 / 214)

Nevertheless, the point here is to show that Imām Bukhārī regarded this as the greatest of chains.

There are scholars who also referred to this sanad – Mālik ʿan Nāfiʿ ʿan ibn ʿUmar’ – as silsilah adh-dhahab. ‘Allāmah Zarkashī wrote:

هذا يسمى سلسلة الذهب. (النكت على مقدمة ابن الصلاح للزركشي – 2 / 141)

Imām Mālik himself would say:

كنت إذا سمعت نافعا يحدث حديثا عن ابن عمر لم أبال ألا أسمعه من غيره. (التمهيد – 13 / 239)

‘Allāmah Abū Zur‘ah had so much regard for this chain that he considered it as if you are ‘removing a veil and hearing directly from the Prophet (ṣallAllāhu ‘alayhi wa sallam)’. Allāmah Khaṭīb quoted with his chain to ‘Ubayd ibn Rijāl who said:

سمعت ابن بكير ، يقول لأبي زرعة الرازي: يا أبا زرعة ، ليس ‌ذا ‌زعزعة ‌عن ‌زوبعة ، إنما ترفع الستر تنظر إلى النبي صلى الله عليه وسلم وأصحابه بين يديه: ثنا مالك عن نافع عن ابن عمر (الكفاية في علم الرواية – ص: 399)

Because of the greatness of this chain, many scholars tried to gather narrations that were transmitted with this chain:

• ‘Allāmah Suyūṭī wrote ʿArbaʿūn Ḥadīth fī Isnād Wāhid ʿan Mālik ʿan Nāfiʿ ʿan ibn ʿUmar – it is clear from the name that this book includes forty narrations transmitted with this chain.

• Abū Khālid Nāṣir ibn Saʿīd wrote Aḥādīth Silsilat adh-Dhahabiyyah – This book consists of approximately 100 Aḥādīth.

Number of Narrations with this Chain in the Muwaṭṭa

Imām Mālik quotes many narrations from Nāfī’ ‘anib ‘Umar in his Muwaṭṭa

To count them, it will depend whether we want to include Mawqūf narrations; meaning narrations where Imām Mālik quoted from Imām Nāfi’ who in turn is quoting a statement or an action of ‘Abdullāh ibn ‘Umar – he is quoting it Mawqūfan – or if we want to strictly consider Marfū’ narrations, that ‘Abdullāh ibn ‘Umar must be raising the narration to the Prophet (ṣallAllāhu ‘alayhi wa sallam)

In the Muwaṭṭa there are over 110 chains where Imām Mālik quotes from Nāfi’ who quotes a statement or an action of the ‘Abdullāh ibn ‘Umar. Those chains are generally as:

‌مالك ، ‌عن ‌نافع ، ‌أن ‌عبد ‌الله ‌بن ‌عمر….

In these instances, the statement or action is that of ‘Abdullāh ibn ‘Umar.

Likewise, there are narrations with this chain where ‘Abdullāh ibn ‘Umar quotes from other companions. For example, ‘Abdullāh Ibn ‘Umar told Nāfī about his father or sister. So the chains are like these:

0 – وحدثني عن مالك عن ‌نافع، عن عبد الله ‌بن ‌عمر، عن حفصة أم المؤمنين، أنها قالت لرسول الله صلى الله عليه وسلم: ما شأن الناس حلوا، ولم تحلل أنت من عمرتك؟ فقال: «إني لبدت رأسي، وقلدت هديي، فلا أحل حتى أنحر». (موطأ مالك – 1 / 394)

عن مالك عن ‌نافع، عن عبد الله ‌بن ‌عمر، أن عمر بن الخطاب قال: «من ضفر رأسه فليحلق. ولا تشبهوا بالتلبيد». (موطأ مالك – 1 / )398

Then there are narrations with the Taqrīr of Ibn ‘Umar. For example:

وحدثني عن مالك، عن ‌نافع، أن بنت سعيد بن زيد بن عمرو بن نفيل كانت تحت عبد الله بن عمرو بن عثمان بن عفان، «فطلقها البتة فانتقلت»، فأنكر ذلك عليها عبد الله ‌بن ‌عمر. (موطأ مالك – 2 / 579)

If we include the Marfū’ narrations with all of these, then in the Muwaṭṭa alone there are around 235 narrations like these in the Muwaṭṭa

Sālim Verse Nāfi’

Since Imām Bukhārī is preferring the chain where Nāfi’ī is quoting from Ibn ‘Umar, this view of Imām Bukhārī differs with the view of his teachers; Imām Isḥāq and Imām Aḥmad, since they preferred that Sālim should be transmitting from Ibn ‘Umar, rather than Nāfi’. However, the two of them differed

وقد خالف نافع سالما في أحاديث. (النكت للزركشي – 2 / 154)

Scholars differed on which student of Ibn ‘Umar was stronger, Nāfi’ or Sālim.

From all the students of Ibn ‘Umar, many scholars preferred that Nāfi’ was the strongest. For example, Ibn ‘Uyaynah said:

أي حديث أوثق من حديث نافع؟! (التمهيد – 13 / 237)

There are only three narrations where Ṣalim differed with Nāfi’. Imām Nasaī first quoted:

أخبرنا هارون بن سعيد قال أخبرنا ابن وهب، قال أخبرني يونس عن ابن شهاب، عن سالم، عن أبيه، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال «فيما سقت السماء والأنهار والعيون أو كان بعلا العشر وفيما سقي بالسواني أو النضح نصف العشر» (السنن الكبرى للنسائي – 3 / 31)

Take note that it according to this chain, ‘Abdullāh ibn ‘Umar is quoting from the Prophet (ṣallAllāhu ‘alayhi wa sallam). Imām Nasai then says that Nāfi’ quoted that ‘Abdullāh ibn ‘Umar actually quoted it from his father, and it is the statement of ‘Umar (r.a):

قال أبو عبد الرحمن: رواه نافع، عن ابن عمر، عن عمر قوله. (السنن الكبرى للنسائي – 3 / 31)

He then said:

واختلف ‌سالم ‌ونافع ‌على ‌ابن ‌عمر ‌في ‌ثلاثة أحاديث: هذا أحدها. والثاني: «من باع عبدا وله مال»، قال سالم: عن أبيه، عن النبي صلى الله عليه وسلم. وقال نافع: عن ابن عمر، عن عمر قوله، وقال سالم، عن أبيه، عن النبي صلى الله عليه وسلم: «تخرج نار من قبل اليمن». وقال نافع عن ابن عمر، عن كعب قوله. قال أبو عبد الرحمن: وسالم أجل من نافع وأنبل، وأحاديث نافع الثلاثة أولى بالصواب. وبالله التوفيق. )السنن الكبرى للنسائي – 3 / 31)

However, Imām Ibn ʿAbd al-Barr narrated from ʿAlī ibn Madīnī that he chose the narration of Sālim. In summary, scholars of the past have differed in this matter; this is specifically with regard to these three narrations.

Then, from the students of Nāfi’, many scholars were of the view that Imām Mālik was the strongest. For example, Yaḥyā ibn Ma’īn said:

وقال يحيى بن معين: أثبت أصحاب نافع فيه: مالك بن أنس وهو عندي أثبت من عبيد الله بن عمر وأيوب (التمهيد – 13 / 237)

Other scholars disagreed with this, and they felt that there are colleagues of Imām Mālik who are actually greater than Imām Mālik.

وقال يحيى بن سعيد القطان أثبت أصحاب نافع أيوب وعبيد الله وابن جريج ومالك قال وابن جريج أثبت في نافع من مالك.قال أبو عمر: هؤلاء الثلاثة عبيد الله بن عمر ومالك وأيوب أثبت الناس في نافع عند الناس وابن جريج رابعهم إلا أن القطان يفضله وليس يلحق بهؤلاء الثلاثة في نافع عندهم إذا خالفوه. (التمهيد – 13 / 237)

Others hesitated to give preferances to anyone over Imām Mālik, so they claimed that there were some of his colleagues who were on par with him. ‘Allāmah Ibn ‘Abdil Barr quoted his chain to Abū Zur‘ah that he said:

سمعت أحمد بن حنبل يسأل من أثبت في نافع عبيد الله أو مالك أو أيوب فقدم عبيد الله بن عمر وفضله بلقاء سالم والقاسم قلت له فمالك بعده قال إن مالكا أثبت” قلت: فإذا اختلف مالك وأيوب فتوقف وقال ما نجتري على أيوب ثم عاد في ذكر عبيد الله ففضله (التمهيد – 13 / 237)

Look at the consideration that scholars had for ‘Ubaydullāh ‘an Nāfi’. ‘Allāmah Khaṭīb quoted with his chain to Abū ‘Amr ibn Ḥakim that he said:

قال أبو حاتم الرازي: في أحاديث مسدد عن يحيى بن سعيد عن عبيد الله، عن نافع، عن ابن عمر ” كأنها الدنانير، ثم قال: ‌كأنك ‌تسمعها من النبي صلى الله عليه وسلم “. (الجامع لأخلاق الراوي وآداب السامع – 2 / 122)

Laṭīfah To Demonstrate the Importance of Wording Something Accurately

Shaykh Zakariyyā al-Anṣārī objected on ‘Allāmah ‘Irāqī

وفي قول الناظم في شرحه: ((أصح الأسانيد ما رواه مالك)) تجوز؛ لأن ما رواه متن لا سند فكان حقه أن يقول كابن الصلاح: أصح الأسانيد مالك … الخ، وكذا الكلام في نظائره الآتية. (فتح الباقي – 1 / 100)

Extending This Chain

‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ now quotes from a scholar who claimed that if one link is added, then that will become the absolutely greatest chain:

وبنى الإمام أبو منصور عبد القاهر بن طاهر التميمي

‘Allāmah Baqā‘ī briefly explained who he is. He wrote:

وأبو منصور التميمي البغدادي القائل هذا كان من الجامعين لفنون العلم من الفقه، والأصول، والأدب، والنحو، والحساب، وغيرها، مات سنة سبع وعشرين وأربع مئة. (النكت الوفية بما في شرح الألفية – 1 / 96)

Other scholars claim that he passed away in the year 429 AH.

على ذلك: أن أجل الأسانيد: ” الشافعي عن مالك عن نافع عن ابن عمر “

‘Allāmah Zarkashī gave the reference for this saying:

ما نقله عن أبي منصور ، رأيته كذلك في كتابه المسمى بتنبيه العقول في الرد على الجرجاني (النكت للزركشي – 2 / 147)

He says that this is strengthened by what ‘Allāmah Khalīlī quoted in al-Irshād:

وقال أحمد بن حنبل: كنت سمعت الموطأ من بضعة عشر نفسا من حفاظ أصحاب مالك ، ‌فأعدته ‌على ‌الشافعي؛ لأني وجدته أقومهم به. (الإرشاد في معرفة علماء الحديث للخليلي – 1 / 231)

“Aḥmad Ibn Ḥanbal mentioned, ‘I heard the Muwaṭṭa more than ten times from companions of Mālik that were Ḥuffāẓ, but I revised it to ash-Shāfiʿī because I found him to be most accurate in it.” (Al-Irshād, 1 / 231)

‘Allāmah Zarkashī also quotes this from Ibn ‘Adī and then he said:

وهذا تصريح من أحمد [بأن] [من] أجل من روى عن مالك هو الشافعي (النكت للزركشي 2 / 148)

This is the same point that ‘Allāmah Ibn aṣ- Ṣalāḥ explained:

واحتج بإجماع أصحاب الحديث على أنه لم يكن في الرواة عن مالك أجل من الشافعي رضي الله عنهم أجمعين، والله أعلم.

‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ is claiming that he mentioned that there is consensus on this. This is incorrect. ‘Allāmah Zarkashī said:

الثالث أن نقله الإجماع فيه نظر فإن أصحاب مالك قد منعوا ذلك (النكت للزركشي – 2 / 149)

There are other views and statements regarding this and therefore, there it is definitely incorrect to claim that there is Ijmā’.

1) Imām Abū Ḥanīfah is a student of Mālik who is greater than others

‘Allāmah Mughuṭāī mentioned:

لكن يخدش هذا أيضا رواية أبي حنيفة عن مالك فيما ذكره الدارقطني (إصلاح كتاب ابن الصلاح – ص: 71)

2) There are students who spent decades with Imām Mālik. Their narrations will be preferred:

لقائل أن يقول: إن نظرنا إلى كلام المحدثين، فالقعنبي وابن وهب أوثق رواة مالك بالنسبة إلى تلامذته لا إلى أشياخه، وإن نظرنا إلى الجلالة فمسلم له قوله، (إصلاح كتاب ابن الصلاح – ص: 71)

Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar first explains that ‘Abdur Raḥmān ibn Mahdī is greater than both of them. So claiming that they are the greatest student is not accurate. He wrote:

ولا يشك أحد أن ابن مهدي أعلم بالحديث من ابن وهب والقعنبي، فما أدري من أين له هذا النقل عن المحدثين أن ابن وهب والقعنبي أثبت أصحاب مالك. (النكت لابن حجر – 1 / 90)

To add to this, we can add Ma’n ibn ‘Isā. Some scholars regarded him to be the greatest narrator. ‘Abdur Raḥmān ibn Abī Ḥātim quotes:

قال سمعت أبى يقول: أثبت أصحاب مالك وأوثقهم معن بن عيسى القزاز هو أحب إلي من عبد الله بن نافع الصائغ ومن ابن وهب. (الجرح والتعديل لابن أبي حاتم – 8 / 278)

“I heard my father saying, “The most constant and trustworthy companion of Mālik is Maʾn ibn ʿĪsā al-Qazzāz, he is more dear to me than ʿAbdullāh ibn Nāfiʾ aṣ-Ṣāigh and Ibn Wahb.” (Al-Jarḥ wat-Taʾdīl – 8 / 278)

Yaḥyā ibn Ma’īn mentioned specifically about the most precise from those who transmitted the Muwaṭṭa:

فقال أثبت الناس في الموطأ عبد الله بن سلمة القعنبي وعبد الله بن يوسف التنيسي (تاريخ دمشق – 33 / 397)

“The most reliable narrators of the Muwaṭṭa are ʿAbdullāh ibn Salamah al-Qaʾnabī and ʿAbdullāh ibn Yusuf at-Tinnīsī.” (Tārīkh Dimashq – 33 / 397)

Hāfiḍ Ibn Ḥajar admitted that this is the view of Imām al-Nasā’i and Ibn al-Madīnī. He wrote:

قال بعضهم: “إن القعنبي أثبت الناس في الموطأ، هكذا أطلقه عليُ ابن المديني والنسائي (النكت العسقلاني – 1/ 91)

“Some of them mention, “Qaʾnabī is the most reliable narrator of the Muwaṭṭa. Al-Madīnī and an-Nasāī mention it in this way.” (An-Nukat al-ʿAsqalānī – 1 / 264)

He is acknowledging that there are earlier scholars who preferred other students of Imām Mālik

Therefore, it is incorrect to claim that there is Ijmā’.

Yes, the Shāfi’īs did try to respond to this argument and prove that Imām Shāfi’ī is indeed the greatest.

Response to the Objection of Imām Abū Ḥanīfah

‘Allāmah Bulqīnī (724 AH – 805 AH) said:

وأبو حنيفة وإن رَوى عن مالكٍ كما ذكره الدارقُطْني، فلم تشتهر روايتُه عنه كاشتهارِ رواية الشافعي، رضي الله عنهم أجمعين. (محاسن الاصطلاح – ص: 155)

He mentioned one point, that the narrations from Imām Abū Ḥanīfah did not become very popular. His student, ‘Allāmah Zarkashī mentioned in passing that that ‘it is authentically proven’ that Imām Abū Ḥanīfah heard from Imām Mālik’

وأما أبو حنيفة وإن صحت روايته عن مالك فلم يشتهر ولم يكثر كرواية الشافعي وقد ذكره الخطيب في كتاب الرواة عن مالك وأسند له حديثا عنه ووهمه فيه وقال سائر رواة الموطأ على خلافه (النكت للزركشي – 2 / 150)

‘Allāmah ‘Irāqī responding by saying that Imām Abū Ḥanīfah did not narrate with this chain. He wrote:

وهذا الاعتراض خطأ، لأن الأحاديث التي ذكرها الدارقطني من كتاب المدبج من رواية أبي حنيفة عن مالك ، ليس فيها شيء من رواية عن نافع عن ابن عمر، والمسألة مفروضة في هذه الترجمة لا في غيرها ، وتراجم أهل الحديث معروفة من كتب الرجال، (التقييد والإيضاح – 1 / 89)

Ḥafiḍ Ibn Ḥajar wrote that it is not proven that Imām Mālik related from Imām Mālik:

فأما اعتراضه بأبي حنيفة، فلا يحسن، لأن أبا حنيفة لم تثبت روايته عن مالك ، وإنما أورده الدارقطني والخطيب في الرواة عنه، لروايتين وقعت لهما عنه بإسنادين فيهما مقال. وهما لم يلتزما في كتابيهما الصحة. وعلى تقدير الثبوت، فلا يحسن أيضا – الإيراد. لأن من يروي عن رجل حديثا أو حديثين على سبيل المذاكرة، لا يفاضل في الرواية عنه بينه وبين من روى عنه ألوفا. (النكت لابن حجر – 1 / 90)

In short, there is firstly doubt whether Imām Abū Ḥanīfah heard from Mālik. And even if it is proven, it is just one or two narrations. And these handful of narrations did not even become popular.

Note: We quoted the responses of Shāfi’īs. None of them claimed that Imām Abū Ḥanīfah was weak. Nor did anyone dare say that Imām Shāfi’ī was a better Muḥaddith. They did not even indicate that Imām Shāfi’ī was better (when speaking about that others, they mentioned that they cannot even compare to Imām Shāfi’ī, as in the next response)

Rather, these Shāfi’ī scholar mentioned such reasons that if those reasons were not there – if it was authentically proven that Imām Abū Ḥanīfah heard from Imām Mālik, and if there were many narrations, and if these narrations become popular – then they would agree that the greatest chain would be: Abū Ḥanīfa from Mālik, from Nāfi’, from Ibn ‘Umar.

Response to the Objection On the Other Great Students of Imām Mālik

1) ‘Allāmah Bulqīnī wrote:

فائدة وزيادة: لا يقال: القعنبي وابنُ وهب لهما القُعْدُدُ في الرواية عن مالك؛ لأنا نقول: وأين تقع ‌رتبتهما ‌من ‌رتبة ‌الإِمام الشافعي. (محاسن الاصطلاح – ص: 155)

(This is the point we were making above. They did not dare say this about Imām Abū Ḥanīfah!)

2) ‘Allāmah Zarkashī wrote in his Nukat:

والجواب أما ما ذكره المالكية فممنوع – وأين محل ابن وهب ومن ذكروه من الشافعي ويكفي في ذلك كلام الإمام أحمد السابق (النكت للزركشي – 2 / 150)

3) Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar responded to this saying:

ويحتمل أن يكون تقديمه عند من قدمه باعتبار أنه سمع كثيرا من الموطأ من لفظ مالك ، بناء على أن السماع من لفظ الشيخ أتقن من القراءة عليه. وأما ابن وهب فقد قال غير واحد أنه كان غير جيد التحمل1 (النكت لابن حجر – 1 / 91)

Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar then quotes some invalid accustions against Ibn Wahb, and we will explain about it in detail when discussing the chapter of a person who was not attentive at the time of listening to a narration. He then remarks:

على أنه لا يحسن الإيراد على كلام أبي منصور أصلا، لأنه عبر ((بأجل)). ولا يشك أحد أن الشافعي أجل من هؤلاء. من أجل ما اجتمع له من الصفات العلية الموجبة لتقديمه، وهذا لا ينازع فيه إلا جاهل أو متغافل. والله الموفق. (النكت لابن حجر – 1 / 91)

Correct View

The truth is that these great Shāfi’ī scholars are just biased for their Imām. This is what Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar mentioned in his Nukat. However, when conveying the lesson on the Alfiyyāh of ‘Allāmah ‘Irāqī, he was then just and fair, and he explained to his students:

أنه أجل الأسانيد هذا مسلم، لكن لا ينهض دليلا على الأصحية؛ لأنها أخص، والأجلية تكون من جهات عديدة، والشافعي رحمه الله-وإن كان قد حاز الكمال في شروط الصحة، وزاد على ذلك بما آتاه الله تعالى من العلم الذي لا يجارى فيه، والفطنة التي كأنها الكشف، لكن غيره يشاركه في الضبط الذي هو محط الصحة، ويزيد بكثرة ممارسة حديث مالك، فقال يحيى بن معين: ((أثبت الناس في مالك القعنبي))، أي: باعتبار قدر زائد على كمال الضبط وهو طول الملازمة له، وكثرة الممارسة لحديثه، فالشافعي رحمه الله أخذ عن مالك في أوائل عمره، وكانت قراءته عليه من أوائل قراءته للحديث، ولم يلازمه ملازمة القعنبي وابن وهب، ولا قريبا منها. (النكت الوفية – 1 / 94)

The student of Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar, ‘Allāmah Baqā ‘ī also commented and refuted the statement of ‘Allāmah Bulqīnī; the teacher of his teachers. He wrote:

قلت: فقول البلقيني في كتابه “محاسن الاصطلاح”: ((لا يقال: فالقعنبي -وابن وهب لهما القعدد في الرواية عن مالك؛ لأنا نقول: وأين تقع رتبتهما من رتبة الإمام الشافعي)) ، فيه نظر؛ لما علمت من أن الترجيح فيهما إنما هو باعتبار طول الملازمة، وكثرة الممارسة، وهذا لا ينقص من مقدار الشافعي. وأما زيادة إتقان الشافعي فلا يشك فيها من له علم بأخبار الناس، فقد كان أكابر المحدثين يأتونه، فيذاكرونه بأحاديث أشكلت عليهم، فيبين لهم ما أشكل، ويوقفهم على علل غامضة، فيقومون وهم يتعجبون منه، كما هو مشهور في ترجمته. (النكت الوفية – 1 / 95)

Number of Narration Transmitted Through This Chain

Shaykh ‘Awwāmah wrote:

وفي مسند الشافعي وغيره من كتبه أحاجيث كثيرة بهذه السلسلة العظيمة (تعليق تدريب الراوي – 2 / 216)

• Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar first wrote wrote: At-Tawālī at-Taʾsīs li-Maʿālī Muḥammad ibn Idrīs – It is printed by Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah with the Taḥqīq of ‘Abdullāh al-Qāḍī. Between pages 207 to 230, he quotes forty eight Aḥādīth that Imām Shāfi’ī

• Thulāthiyāt Imām Shāfiʿī by Khalīl Ibrāhīm Mullā Khātir: includes 48 narrations. This was printed 1989 by Dār al-Qiblah in Jeddah.

• Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar then wrote Silsilah adh-Dhahab Fī ma Rawāhu ash-Shāfi’ī ‘an Mālik, ‘an Nāfi’ ‘an ibn ‘Umar. This book has the additional link of Imām Shāfi’ī, In this book, he gather 105 narrations with this chain. Each of the 105 Hadiths is followed by the commentaries of Imams al-Bayhaqi and Ibn Abdil-Barr to complete the work and its usefulness. Shaykh ‘Abdul Mu’ṭī Amīn Qal ‘ajī made Taḥqīq of it, and it has been published by Dār al-Lu’luah.

A Further Extention

Nevertheless, since these scholars claimed that Imām Shāfi’ī is the greatest student who narrated from Imām Mālik, ‘Allāmah ‘Alā‘ī further extended it. Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) quoted from him:

وعلى تسليم ما ذكره أبو منصور التميمي فبنى العلامة صلاح الدين العلائي وغيره على ذلك أن ‌أجل ‌الأسانيد رواية أحمد بن حنبل عن الشافعي عن مالك عن نافع عن ابن عمر – رضي الله تعالى عنهما -. (النكت على كتاب ابن الصلاح لابن حجر – 1 / 91)

“ʿAllāmah Ṣalāḥ ad-Dīn ʿAlāī and others based on this that the greatest of chains is the narration of Imām Aḥmad bin Ḥanbal from ash-Shāfiʿī who in turn narrates from Mālik from Nāfiʿ who narrates in the authority of Ibn ʿUmar, may Allāh be pleased with them.” (An-Nukat ʿAlā Kitāb Ibn aṣ-Ṣalāḥ l’ibn Ḥajar, 1 / 91)

Hāfiḍ Ibn Ḥajar quoted this from ‘Allāmah ‘Alā’ī. In Bughyah al-Multamis, we find the following words of ‘Allāmah ‘Alā’ī:

ومن أغرب ما نذكر هنا من حديث الإمام مالك رحمه الله وأحسنه. (بغية الملتمس في سباعيات حديث الإمام مالك بن أنس – ص: 95)

“From the most strange and the best narrations that we mention here from the narrations Imām Mālik ibn Anas.” (Bughyah al-Multamis, page: 95)

He then quotes his chain and the narration, and then comments:

‌ليس ‌في ‌الدنيا ‌أصح ‌منه، فقد تقدم قول الإمام البخاري رحمه الله: أصح الأسانيد كلها مالك عن نافع عن ابن عمر، فكيف وقد زيد بهذين الإمامين أيضا الشافعي وأحمد بن حنبل رحمة الله عليهم؟. (بغية الملتمس في سباعيات حديث الإمام مالك بن أنس – ص: 95)

“There is no narration more authentic than this in the entire world. The statement of Imām Bukhārī, may Allāh have mercy on him, has been mentioned earlier: ‘The most authentic of all chains is Mālik narrating from Nāfiʿ from Ibn ʿUmar’, then how would it be when extending the chain with great Imāms such as ash-Shāfiʿī and Aḥmad bin Ḥanbal (may Allāh have mercy on them all)?!” (Bughyah al-Multamis, page: 95)

Likewise, Allāmah Subkī (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) remarked about this chain:

هذا الحديث مستحسن الإسناد. (طبقات الشافعية الكبرى للسبكي – 2 / 63)

“This is a narration with a great chain.” (Ṭabaqāt ash-Shāfīʿī, 2 / 63)

He also mentioned:

وهي من الأسانيد التي ينبغي أن تسمى ‌عقد ‌الجوهر ولا حرج. (طبقات الشافعية الكبرى للسبكي – 2 / 95)

Comment On This Chain

Undoubtedly, this is indeed a great chain. But despite all of those scholars; the same argument applies:

ينازع فيه أيضا: بمثل ما تقدم في حق الشافعي سواء، فيسلم أن أحمد أجل الرواة عن الشافعي، وأثبت في حد ذاته، لكن غيره أثبت منه في حديث الشافعي، باعتبار زيادته عليه في طول الممارسة كالربيع مثلا، والله أعلم. (النكت الوفية – 1 / 96)

Number Of Narrations Transmitted Through This Chain

However, despite this being such a great chain, there are hardly any narrations like this. ‘Allāmah ‘Alā’ī (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) said:

هذا حديث عزيز الوجود (بغية الملتمس في سباعيات حديث الإمام مالك بن أنس – ص: 95)

“Such a narration is very rare to find.” (Bughyah al-Multamis, page: 95).

‘Allāmah Subkī wrote:

وليس في مسند أحمد رواية أحمد عن الشافعي عن مالك عن نافع عن ابن عمر غير هذا الحديث. )طبقات الشافعية الكبرى للسبكي – 2 / 63)

‘Allāmah ‘Irāqī mentioned that there is only one narration like this that he recieved . He wrote:

ووقع لنا بهذه الترجمة حديث واحد، (شرح التبصرة والتذكرة ألفية العراقي 1 / 107)

‘Allāmah Zakariyyā al-Anṣārī wrote:

ولم يقع من ذلك في “مسنده” إلا حديث واحد (فتح الباقي – 1 / 101)

‘Allāmah ‘Irāqī then quoted his

أخبرني به أبو عبد الله محمد بن إسماعيل ابن الخباز بقراءتي عليه بدمشق، قال: أخبرنا المسلم بن مكي ح وأخبرني علي بن أحمد العرضي، بقراءتي عليه بالقاهرة، قال: أخبرتنا زينب بنت مكي، قالا: أخبرنا حنبل، قال: أخبرنا هبة الله بن محمد، قال: أخبرنا الحسن بن علي التميمي، قال: أخبرنا أحمد بن جعفر بن حمدان، قال: حدثنا عبد الله بن أحمد، قال: حدثني أبي رحمه الله، قال: حدثنا محمد بن إدريس الشافعي، قال: أخبرنا مالك، عن نافع عن ابن عمر رحمة الله عليه، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ((لا يبيع بعضكم على بيع بعض)) ، ونهى عن النجش، ونهى عن بيع حبل الحبلة، ونهى ‌عن ‌المزابنة، والمزابنة: بيع الثمر بالتمر. شرح التبصرة والتذكرة – 1 / 108)

Imām Aḥmad quotes this in his Musnad as follows:

حدثنا محمد بن إدريس الشافعي، أخبرنا مالك، عن نافع، عن ابن عمر، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ” لا يبع بعضكم على بيع بعض “، ونهى عن النجش، ونهى عن ‌بيع ‌حبل ‌الحبلة، ونهى عن المزابنة، – والمزابنة: بيع الثمر بالتمر كيلا -، وبيع الكرم بالزبيب كيلا. (مسند أحمد – 10 / 104)

“Muḥamad Ibn Idrīs ash-Shāfiʿī narrated to us from Mālik, from Nāfiʿ from Ibn ʿUmar (may Allāh be pleased with them), that the Messenger of Allāh ﷺ said, ‘None of you should offer a transaction over that of another.’ He ﷺ forbade from bidding against one another (to raise the price, he ﷺ forbade selling the offspring of a pregnant animal, and from Muzābanah; selling fresh dates for dried dates in measure, and selling fresh grapes for raisins in measure.” (Musnad Aḥmad, 10 / 104)

In an-Nukat al-Wafiyyah it is clarified:

هو أربعة أحاديث أخرجها البخاري في أربعة مواضع، وأخرجها مسلم من حديث مالك إلا النهي عن حبل الحبلة، فأخرجه من وجه آخر. (النكت الوفية – 1 / 97)

Imām Bukhārī narrates them as four different narrations in four different places. Imām Muslim narrated the three; he also narrated the prohibition of ḥabl al-ḥablah but with another narration. In short, the question is: why did Imām Aḥmad (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) not mention more of these types of narrations in his Musnad?

‘Allāmah Sakhāwī also quotes the entire chains in Fatḥ al-Mughīth, and he mentioned that it is for Barakah.

فأحببت إيراده هنا تبركا. (فتح المغيث – 1 / 33)

There are other chains where Imām Aḥmad quoted from Imām Shāfi’ī beyond the Musnad, but they are very narration. ‘Allāmah Ibn Kathīr (may Allāh Ta’ālā be pleased with him) said that they are less than twenty:

قـد أفـرد مـا رواه أحمـد عـن الـشافعي، وهي أحاديث لا تبلغ عشرين حديثا (البدايـة والنهايـة 10 / 336)

“Narrations from Aḥmad via ash-Shāfiʿī have been enumerated; its count does not even reache twenty.” (Al-Bidāyah wa’n-Nihāyah, 10 / 336)

‘Allāmah Ḥazimī actually wrote an independent book on this; where he gathered chains that Imām Aḥmad narrated from Imām Shāfi’ī. ‘Allāmah Zarkashī said:

وصنف الحازمي جزءا فيما رواه أحمد عن الشافعي وسماه سلسلة الذهب. )النكت على مقدمة ابن الصلاح للزركشي – 2 / 146)

However, many of the narrations have the narrator, Sulaymān ibn Dāwud al-Hāshimī, between Imām Aḥmad and Imām Shāfi’ī. Likewise, these are not Mālik, ‘an Nāfi’ ‘an Ibn ‘Umar. Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar explained:

لكنه في مطلق رواية أحمد عن الشافعي، وفيه عدة أحاديث رواها أحمد عن سليمان بن داود الهاشمي عن الشافعي وهو جزء كبير مسموع لنا. (النكت لابن حجر – 1 / 91)

In addition, Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar (may Allāh Ta’ālā be pleased with him) says in his Nukat:

وجمعتها مع ما يشبهها من رواية أحمد عن الشافعي عن مالك مع عدم التقييد بنافع في جزء مفرد ‌فما ‌بلغت ‌عشرة. والله الموفق (النكت لابن حجر – 1 / 92)

“I gathered these such narrations of Imām Aḥmad from ash-Shāfiʿī from Mālik, as well as without the restriction of Nāfiʿ in a dedicated chapter, I was unable to even reach ten. Allāh is the Giver of Success.”

As Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar was such a great Ḥāfiẓ, for the sake of his research, he must have carried out intense research. He mentioned that he researched

Bearing in mind, this statement is made by a hāfiẓ of ḥadīth. However, in his Nukat, he says:

وقد تتبعت ما وقع لي منها فبلغ عشرة أحاديث.

“I tried to look as much as possible for aḥādīth like this; I just about found ten.

Imām Suyūṭī also gathered few narrations in his book:

الفانيد في حلاوة الأسانيد

This has been printed with the Taḥqīq of Ramzī Sa’īd ad-Dīn

Two Questions:

First Question

1) Why did Imām Aḥmad himself not narrate a lot with this Sanad in his Musnad. He could have quoted the entire Muwaṭṭa in his Musnad via Imām Shāfi’ī. However, he quotes mostly via ‘Abdur Raḥmān ibn Mahdī and Yaḥyā ibn Sa’īd?

Response

‘Allāmah Sakhāwī responded:

لعل جمعه المسند كان قبل سماعه من الشافعي. (فتح المغيث – 1 / 33)

Inaccuracy of This Response

However, we know that this is definitely incorrect.

Imām Aḥmad commenced writing the Musnad when he returned from ‘Allāmah ‘Abdur Razzāq:

“وجدت” بخط أحمد بن البرداني عن أبي علي بن الصواف قال: سمعت عبد الله بن أحمد يقول صنف أبي المسند بعد ما جاء من عند عبد الرزاق (خصائص مسند الإمام أحمد – ص: 17)

Shaykh Shu’ayb al-Arnāwūt and his team estimated this to be in the year 200 AH.

شرع الإمام أحمد بتصنيف ” المسند ” منصرفه من عند عبد الرزاق ، أي نحو سنة (200 هـ) ، وهو في السادسة والثلاثين من عمره. (مقدمة مسند أحمد – 1 / 56)

And even if he did here it from Imām Shāfi’ī after that, he was busy with the Musnad until his death. Imām Shāfi’ī passed away in 204, in the next 38 years, he could have atleast added 10-20 extra narrations from Shāfi’ī.

In the Muqaddimah of the Muassassah Risālah print they wrote:

ونحو عام (225 هـ) عقيب المحنة شرع الإمام أحمد بإسماعه لولديه صالح وعبد الله وابن عمه حنبل بن إسحاق، مع معاودة النظر في أحاديثه، وأمر عبد الله بالضرب على ما يتبين له علة فيه حتى وفاته. وكان عبد الله أكثرهم مداومة على السماع، وهو الذي انفرد بعد برواية ” المسند ” عن أبيه. (مقدمة مسند أحمد – 1 / 58)

It is clear that Imām Aḥmad hardly narrated via this chain of transmission. Bear in mind that Imām Aḥmad heard the whole Muwaṭṭaʾ from Imām Shāfi’ī. Thus, if he really wanted to, he could have narrated many narrations via Imām Shāfi’ī to Imām Mālik.

Another Response

Probably he felt that Imām Shāfi’ī was equal to ‘Abdur Raḥmān ibn Mahdī. It is written in an-Nukat al-Wafiyyah:

وقال الإمام أحمد: ((سمعت ” الموطأ ” من الشافعي))، وذلك بعد سماعه له من عبد الرحمان بن مهدي، ووجود الرواة له عن مالك بكثرة، وقال: ((سمعته منه لأني رأيته فيه ثبتا، فعلل إعادته لسماعه وتخصيصها بالشافعي بأمر يرجع إلى الثبت)) فتعليله بذلك أقل ما يفهم منه: أن الشافعي مساو لابن مهدي في الثبت في حديث مالك إن لم نقل: إنه يقتضي زيادته عليه في الثبت، إذ لو كان مساويا لكانت الإعادة تحصيلا للحاصل، وقول أحمد: ((رأيته فيه ثبتا)) ورد على سؤال، فلا يكون لتقييده بقيد مفهوما. (النكت الوفية بما في شرح الألفية – 1 / 95)

We quoted earlier that ‘Allāmah al-Khalīlī mentioned in Al-Irshād:

وقال أحمد بن حنبل كنت سمعت الموطأ من بضعة عشر نفسا من حفاظ أصحاب مالك فأعدته على الشافعي لأني وجدته أقومهم به (الإرشاد في معرفة علماء الحديث – 1 / 231)

“Aḥmad Ibn Ḥanbal mentioned, ‘I heard the Muwaṭṭa more than ten times from companions of Mālik that were Ḥuffāẓ, but I revised it to ash-Shāfiʿī because I found him to be most accurate in it.” (Al-Irshād, 1 / 231)

The point stands:

Even though later day scholars had great regard for this Sanad, and that this chain has been described as Ajal al-Asānīd and Ṣalāḥ ud-Dīn Alāi said, ‘Laysa Fīd Dunyā Aṣaḥ minhu’, and Allāmah Subkī called it Mustaḥsan al-Isnād, Imām Aḥmad hardly narrated via this chain of transmission. That probably means that he relly did not afford that amount of value specifically to this chain, compared to what he had.

Second Question

2) If Imām Shāfi’īs transmission of the Muwaṭṭa is so great, then why would the authors of the Siḥāḥ Sittah not attempt to transmit a lot from this chain?

‘Allāmah Zarkashī mentions how ‘Allāmah Mizzī was asked regarding why the authors of Ṣiḥāḥ as-Sittah did not make an effort to get the Muwaṭṭa from Imām Aḥmad, or even to go and try to get Imām Aḥmad to inform them of any other narrations that Imām Shāfi’ī heard from Imām Mālik. ‘Allāmah Mizzī had no response. ‘Allāmah Zarkashī quotes this in his Nukat:

وقال بعض الفضلاء قلت للحافظ جمال الدين المزي قال أحمد بن حنبل كنت سمعت الموطأ من بضعة عشر رجلا من حفاظ أصحاب مالك فكيف أجاز رواية عبد الرحمن بن مهدي ويحيى بن يحيى التميمي والبخاري. رواية عبد الله بن يوسف وأبو داود رواية عبد الله بن مسلمة القعنبي والنسائي رواية قتيبة بن سعيد وكيف لم يروه أصحاب الكتب من طريق الشافعي والبخاري إذا وجد حديثا يؤثر عن مالك لا يكاد يعدل به إلى غيره حتى إنه يروي في الجامع عن عبد الله بن محمد بن أسماء عن عمه جويرية عن مالك ولم يذكر الجواب ويحتاج إلى فضل نظر وجويرية من أقدم أصحاب مالك وهو يشارك مالكا في بعض شيوخه كنافع وغيره فلهذا يؤثره البخاري (النكت للزركشي – 2 / 149)

Response

Probably the authors of Ṣiḥāḥ Sittah did not bother getting the the Muwaṭṭā from Imām Aḥmad, because then there would be two links between them and Imām Shāfi’ī, and they heard from the direct students of Imām. ‘Allāmah Sakhāwī said:

فلطلب العلو. (فتح المغيث – 1 / 33)

They probably preferred narrations that were more ʿĀlī i.e had shorter chains of transmission between them and the Messenger of Allāh (ṣal Allāhu ʿalayhī wa-sallam). Hence, it may have been because the sanad was too long, so they preferred other narrations.

Again, this proves that the authors of Ṣiḥāḥ Sittah did not afford that amount of value to sacrifice one link to get this chain.

That also raises the question: What about the direct students of Imām Aḥmad such as Ibn Abī Shaybah, not narrate these chains? Why can we not find many Aḥādīth with these chains today? Ḥāfiẓ ibn Ḥajar in his time, after so much research, could hardly even find ten.

Ḥāfiẓ ibn Ḥajar replies:

قال شيخ الإسلام في أماليه: ‌لعله ‌لم ‌يحدث ‌به أو حدث به وانقطع. (تدريب الراوي – 1 / 91)

This takes us back to the initial point: If Imām Aḥmad had such a prestigious chain, why would he not narrate through it. And if we were to assume that he narrated through it, then why were the scholars thereafter so oblivious and allowed this to become ‘extinct’.

Specifying the ‘Most Authentic Of Chains

Taking note of the various views, Imām Ḥākim (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) suggested that it is best to rather restrict the term to a specific Ṣaḥābī, or a particular locality. By short-listing it in this way, it becomes easier to choose the most authentic chain to a particular Sahābī. There is no universal law and we can not just apply this or mention it in a very broad sense. This is if you really have to do it, like ‘Allāmah Zakariyyā al-Anṣārī said:

بل – إن كان ولابد – ينبغي له أن يقيد كل ترجمة بصحابيها، أو بالبلدة التي منها أصحاب تلك الترجمة – كما اختاره الحاكم -؛ لأنه أقل انتشارا. (فتح الباقي بشرح ألفية العراقي – 1 / 104)

Imām Ḥākim said:

فأقول وبالله التوفيق إن هؤلاء الأئمة الحفاظ قد ذَكَر كل ما أدى إليه اجتهاده في أصح الأسانيد ، ولكل صحابي رواة من التابعين ، ولهم أبتاع وأكثرهم ثقات ، فلا يمكن أن يقطع الحكم في أصح الأسانيد لصحابي واحد. فنقول وبالله التوفيق:

“Allāh is the Giver of Assistance, verily these leaders and Ḥuffāẓ, each one has mentioned what was fulfilled by his Ihtihād concerning the most sound chains. Each Companion has narrators from the Tābiʿūn, and they have those that followed them, most of them reliable. Thus it is not possible to stipulate a ruling of the most authentic chain from just one companion. We further state, with the Help of Allāh:

‘Allāmah Zarkashī commented:

الخامس أن ما ذكره أولا من إطلاق أصح الأسانيد ليس هو مطلقا بل بالنسبة إلى صحابي دون آخر ولما نقل الحاكم في كتابه ذلك قال فذكر كل واحد منهم ما أدى إليه اجتهاده في ذلك ولكل صحابي رواة من التابعين ولهم أتباع وأكثرهم ثقات لا يمكن أن يقطع بالحكم في أصح الأسانيد لصحابي واحد فنقول إن أصح أسانيد أهل البيت جعفر بن محمد عن أبيه عن جده عن علي. (النكت على مقدمة ابن الصلاح للزركشي – 2 / 155)

‘Allāmah Baqā’ī explained:

أي: ولم من جعل هذا الحكم الكائن في ترجمة واحدة، كائنة لصحابي واحد عاما لجميع الأسانيد، فيقال مثلا: مالك، عن نافع، عن ابن عمر، أصح الأسانيد، أي: أسانيد الدنيا الواصلة إلى جميع الصحابة، بل ينبغي أن يخص هذا الحكم في هذه الترجمة بأسانيد ذلك الصحابي، فيقال مثلا في مالك، عن نافع، عن ابن عمر: إنه أصح الأسانيد الواصلة إلى ابن عمر، فلا يمنع حينئذ أن يكون إسناد يصل إلى أبي بكر رضي الله عنه مثلا وهو أصح منه، أو مساو له. )النكت الوفية – 1 / 102(

Imām Ḥākim then presented examples of what he intended:

إن أصح أسانيد أهل البيت جعفر بن محمد عن أبيه عن جده عن علي إذا كان الراوي عن جعفر ثقة

The most authentic chain of the noble Household: Jaʿfar ibn Muḥammad- his father – his grandfather – ʿAli, if the narrator from Jaʿfar is reliable.

‘Allāmah Baqā‘ī quotes the explaination regarding this:

أي: إذا زدنا واحدا من أهل البيت على الإسناد المتقدم، حتى لا يكون مخالفا لعبد الرزاق: الزهري، عن زين العابدين؛ لأن الزهري ليس من أهل البيت.

تنبيه: اعلم أن هذا السند سقط منه واحد فإن محمدا والد جعفر، هو ابن زين العابدين علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب رضي الله عنهم)، فإن كان الضمير في ((جده))، يعود إلى قوله: ((أبيه))، فيكون جده هو الحسين، ومحمد لم يسمع منه، فقد كان يوم قتل الحسين في عاشوراء سنة إحدى وستين، في السنة الخامسة من عمره ، وإن كان يعود على جعفر حتى يكون المراد بالجد زين العابدين، فكذلك زين العابدين لم يسمع من جده علي بن أبي طالب رضي الله عنهم. قلت: ولعل الساقط ((عن أبيه)) بعد: ((عن جده))، فيصير جعفر بن محمد، عن أبيه محمد، عن جده جعفر زين العابدين علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب، عن أبيه الحسين، عن علي رضي الله عنهم، والله أعلم ، فليحرر لفظ الحاكم. (النكت الوفية بما في شرح الألفية – 1 / 103)

Imām Ḥākim continues:

وأصح أسانيد الصديق إسماعيل بن أبي خالد عن قيس بن أبي حازم عن أبي بكر

The most authentic chain of aṣ-Ṣiddīq: Ismāʿīl ibn Abī Khālid – Qays ibn Abī Ḥāzim – Abū Bakr.

وأصح أسانيد عمر الزهري عن سالم عن أبيه عن جده

The most sound chain of ʿUmar: az-Zuhrī – Sālim – his father – his grandfather.

وأصح أسانيد المكثرين من الصحابة لأبي هريرة الزهري عن سعيد بن المسيب عن أبي هريرة

The most authentic chain from the Companions that transmitted abundantly, of Abū Hurayrah: az-Zuhrī- Saʿīd ibn al-Musayyab – Abū Hurayrah.

ولعبد الله بن عمر مالك عن نافع عن ابن عمر بن الخطاب

From ʿAbdullāh ibn ʿUmar: Mālik – Nāfiʿ – ibn ʿUmar ibn al-Khaṭṭāb.

ولعائشة: عبيد الله بن عمر بن حفص بن عاصم بن عمر بن الخطاب عن القاسم بن محمد بن أبي بكر عن عائشة سمعت أبا بكر بن سلمان الفقيه يقول سمعت جعفر بن أبي عثمان الطيالسي سمعت يحيى بن معين يقول: عبيد الله بن عمر عن القاسم عن عائشة ترجمة مشبكة بالذهب

From ʿĀishah: ʿUbaydullāh ibn ʿUmar ibn Ḥafṣ Ibn ʿĀṣim ibn ʿUmar ibn al-Khaṭṭāb – Qāsim ibn Muḥammad ibn Abī Bakr – ʿĀishah.

I heard Jaʿfar ibn Abū ʿUthmān aṭ-Ṭayālisī said that I heard Yaḥyā ibn Maʿīn saying, “The chain of ʿUbaydullāh ibn ʿUmar – Qāsim – ʿĀishah is imbedded with gold.”

ومن أصح الأسانيد أيضا محمد بن مسلم بن عبيد الله بن شهاب بن زهرة القرشي عن عروة بن الزبير بن العوام بن خويلد القرشي عن عائشة

From among the most sound chains is also: Muḥammad ibn Muslim ibn ʿUbaydullāh ibn Shihāb ibn Zuhrah al-Qurashī – ʿUrwah ibn az-Zubayr ibn al-ʿAwwām ibn Khuwaylid al-Qurashī – ʿĀishah.

وأصح أسانيد عبد الله بن مسعود سفيان بن سعيد الثوري عن منصور بن المعتمر عن إبراهيم بن يزيد النخعي عن علقمة بن قيس النخعي عن عبد الله بن مسعود

The most authentic chain of ʿAbdullāh Ibn Masʿūd: Sufyān Ibn Saʿīd ath-Thawrī – Manṣr ibn al-Muʿtamir – Ibrāhīm ibn Yazīd an-Nakhaʿī – ʿAlqamah ibn Qays an-Nakhaʿī – ʿAbdullāh ibn Masʿūd.

وأصح أسانيد أنس مالك بن أنس عن الزهري عن أنس وأصح أسانيد المكيين سفيان بن عيينة عن عمرو بن دينار عن جابر

The most authentic chain of Anas ibn Mālik ibn Anas: Zuhrī- Anas. The most authentic chain of the Makkīs: Sufyān ibn ʿUyaynah – ʿAmr Ibn Dīnār – Jābir.

وأصح أسانيد اليمانيين معمر عن همام بن منبه عن أبي هريرة

The soundest chain of the Yemenis: Maʿmar – Hammām ibn Munabbih – Abū Hurayrah.

سمعت أبا أحمد الحافظ يقول سمعت أبا حامد بن الشرقي يقول سألت محمد بن يحيى فقلت : أي الإسنادين أصح : محمد بن عمرو عن أبي سلمة عن أبي هريرة أو معمر عن همام بن منبه عن أبي هريرة ؟ فقال : إسناد محمد بن عمرو أشهر وإسناد معمر أمتن

I heard Abū Aḥmad al-Ḥāfiẓ saying: I heard Abū Ḥāmid ash-Sharaqī saying: I asked Muḥammad ibn Yaḥyā, ‘Which of the two chains of transmission is the most authentic; Muḥammad ibn ʿAmr – Abū Salamah – Abū Hurayrah, or Maʿmar – Hammām ibn Munabbih – Abū Hurayrah?’ He replied, “The chain of Muḥammad ibn ʿAmr is more famous and the chain of Maʿmar is more strong.”

قال الحاكم : فقلت لـأبي أحمد الحافظ : محمد بن يحيى إمام غير مدافع إمامته ولكني أقول معمر بن راشد أثبت من محمد بن عمرو وأبو سلمة أجل وأشرف وأثبت من همام بن منبه : فأعجبه هذا القول وقال فيه ما قال

Ḥākim said, I said to Abū Aḥmad al-Ḥāfiẓ, “Muḥammad ibn Yaḥyā is such a leader whose leadership cannot he averted, but my opinion is that Maʿmar ibn Rāshid if more established than Muḥammad ibn ʿAmr, and Abū Salamah is more prestigious, honourable and established than Hammām ibn Munabbih.” This statement surprised him and he said what he had to say.

قلنا : وأثبت إسناد المصريين الليث بن سعد عن يزيد بن أبي حبيب عن أبي الخير عن عقبة بن عامر الجهني

We said, “The most established chain of the Egyptians is Layth Ibn Saʿd from Yazīd ibn Abī Ḥabīb – Abū al-Khayr- ʿUqbah ibn ʿĀmir al-Juhaniyy.”

وأثبت إسناد الشاميين عبد الرحمن بن عمرو الأوزاعي عن حسان بن عطية عن الصحابة

“The most established chain of the Shāmīs: ʿAbd ar-Raḥmān ibn ʿAmr al-Awzāʿī – Ḥassān ibn ʿAṭiyyah – the Companions.”

وأثبت أسانيد الخراسانيين الحسين بن واقد عن عبد الله بن يزيد عن أبيه ولعل قائلا يقول إن هذا الإسناد لم يخرج منه في الصحيحين إلا حديثان فيقال له وحدنا للخراسانيين أصح من هذا الإسناد فكلهم ثقات وخراسانيون و بريدة ابن حصيب مدفون بمرو (معرفة علوم الحديث – ص: 99)

“The most established chain of the Khurāsānīs: Ḥusayn ibn Wāqid – ʿAbdullāh ibn Yazīd – his father (Yazīd). A person may perhaps state that these chains are not mentioned in Ṣaḥīḥayn, except for two narrations, the response will be given that we have stipulated for the most authentic chains for the Khurāsānīs, all of them are trustworthy and Khurāsānīs, and Buraydah ibn al-Ḥaṣīb is buried in Merv.” (Maʿrifah ʿUlūm al-Ḥadīth, page: 99)

This too is not cast in stone. Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar says:

قلت: “وهذا الذي ذكره الحاكم قد ينازع في بعضه، ولا سيما في أسانيد أنس – رضي الله تعالى عنه -.”

فإن قتادة وثابتا البناني أقعد وأسعد بحديثه من الزهري، ولهما من الرواة جماعة، فأثبت أصحاب ثابت البناني حماد بن زيد6، وأثبت أصحاب قتادة شعبة وقيل غيره. وإنما جزمت بشعبة، لأنه كان لا يأخذ عن أحد ممن وصف بالتدليس إلا ما صرح فيه ذلك المدلس بسماعه من شيخه. )النكت لابن حجر – 1 / 87)

He explained:

وقد تقدم النقل عن أحمد بن سعيد الدارمي في ترجيح هشام بن عروة عن أبيه. )النكت لابن حجر – 1 / 87)

He then says:

وكذا قوله في أسانيد أهل الشام فيه نظر. فإن جماعة من أئمتهم رجحوا رواية سعيد بن عبد العزيز عن ربيعة بن يزيد2 عن أبي إدريس الخولاني عن أبي ذر رضي الله عنه.

فهذه بقية أقوال الأئمة في أصح الأسانيد.

وذكر البزار5 في مسنده أن رواية علي بن الحسين بن علي عن سعيد بن المسيب عن سعد بن أبي وقاص7 رضي الله عنه أصح إسناد يروى عن سعد رضي الله عنه – )النكت لابن حجر – 1 / 87)

Other Chains

ʿAllāmah ibn aṣ-Ṣalāḥ has only mentioned a few Asānīd here. As we mentioned, there are so many other chains which are cited in other books.. ‘Allāmah ‘Irāqī said:

وفي المسألة أقوال أخر ذكرتها في “الشرح الكبير” وفيه فوائد مهمة لا يستغني عنها طالب الحديث. (شرح التبصرة والتذكرة – 1 / 111)

Māhir Fahl explained in the footnotes of an-Nukat al-Wafiyyah:

وذلك لأن الحافظ العراقي شرح الألفية في أول الأمر شرحا مبسوطا عرف بالشرح الكبير ثم رأى أنه كبير فشرع في شرح أخصر منه، وهذا هو الشرح المسمى “شرح التبصرة والتذكرة ” وأشار في لحظ الألحاظ: 230 إلى أنه كتب منه نحوا من ستة كراريس – أي: الشرح الكبير – وقد سبق للمصنف البقاعي في أول الكتاب أن الشرح الكبير لم يوجد منه إلا قطعة يسيرة، وصل فيها العراقي إلى الضعيف. (تعليقة النكت الوفية – 1 / 101)

In this manner, there are many scholars who expressed their opinions on what they felt was the most authentic of all chains. Ḥāfiẓ Ibn Hajar expressed his desire that someone should gather all these chains. ‘Allāmah as-Suyūṭi (may Allāh Ta’ālā have mercy on them) quotes:

ولو قدر أن يتفرغ عارف لجمع الأحاديث الواردة بجميع التراجم المذكورة من غير تقييد بكتاب ويضم إليها التراجم المزيدة عليه لجاء كتابا حافلا حاويا لأصح الصحيح (تدريب الراوي – 1 / 87)

“If a mindful one could devote himself to collect all the reported narrations including all the mentioned biographies without confining or to a book, and additional points attached to it, it would resort to a book filled with the most authentic of authentic chains.” (Tadrīb ar-Rāwī, 1 / 87)

One should atleast try to memorise these chains. We previously quoted from Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar that there are indeed benefits in knowing these chains.

These were the opinions of scholars. Most of them we before the fourth century. But there are isolated statements of scholars of even the fifth century:

وقال ابن حزم: “أصح طريق يروى في الدنيا عن عمر رضي الله عنه رواية الزهري عن السائب بن يزيد2 رضي الله عنه”. النكت على كتاب ابن الصلاح لابن حجر 1/ 261

Narrations of Specifc Localities:

‘Allāmah Zarkashī explained:

وقال أبو العباس أحمد بن عبد الحليم اتفق أهل العلم بالحديث على أن أصح الأحاديث أحاديث أهل المدينة ثم أحاديث أهل البصرة ثم أحاديث أهل الشام

ونقل عن مالك أنه كان لا يحتج بأحاديث أهل العراق وهو القول القديم للشافعي فإنه قيل إذا روى سفيان عن منصور عن علقمة عن عبد الله حديثا أيحتج به قال إن لم يكن له أصل بالحجاز وإلا فلا

ثم إن الشافعي رجع عن ذلك وقال لأحمد إذا صح الحديث فأخبرني به حتى أذهب إليه شاميا كان أو بصريا أو كوفيا ولم يقل مكيا أو مدنيا لأنه كان يحتج به قبل هذا وصنف أبو داود السجستاني مفاريد أهل الأمصار فذكر فيه ما انفرد أهل كل مصر من المسلمين من العلم بالسنة. (النكت على مقدمة ابن الصلاح للزركشي- 2 / 154- 155)

Weakest of Chains

Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar said:

لم يذكر المصنف أوهى الأسانيد، وقد ذكره الحاكم وأظنه حذفه لقلة جدواه بالنسبة إلى مقابله، وسأشير وسأشير إليه في الكلام على الحديث الموضوع6 إن شاء الله تعالى. )النكت لابن حجر- 1/ 89)

Likewise, ‘Allāmah Baqā‘ī quoted from ‘Irāqī:

قال العراقي في ما وجد من “شرحه الكبير”: ((إن ذكر أوهى الأسانيد في قسم الضعيف أليق)). )النكت الوفية – 1 / 108)

Most Authentic Narration On a Particular Topic

Many times scholars would grade a narration as being the most authentic on a particular topic. At times, such a narration could also be weak. Shaykh Zakariyyā quotes:

قال النووي في “أذكاره”: ((ولا يلزم من هذه العبارة صحة الحديث؛ فإنهم يقولون: ((هذا أصح ما جاء في الباب)) وإن كان ضعيفا، ومرادهم أرجحه أو أقله ضعفا)). انتهى. (فتح الباقي – 1 / 105)

 

 

May Allāh Taʿālā have mercy on them all

سبحانك اللهم وبحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفرك وأتوب إليك