بسم الله الرحمن الرحيم
16 Muharram, 1444 AH (Sunday, 6 August, 2023)
Conditions in Ṣaḥīḥ Muslim
Imām Muslim had some strict criteria for accepting narrations in general, and he had more stringent conditions for selecting the narrations that he quoted in his Ṣaḥīḥ. When studying the introduction of Imām Muslim next year, we will, in shā Allāh, go in more detail in analysing his conditions. For now, we will briefly discuss some of the broad conditions that he had for a narration to qualify for his Ṣaḥīḥ. He indicated to his conditions or he mentioned words that could be understood in different ways. ‘Allāmah Ibn Ṭāhir al-Maqdisī said:
اعلم أن البخاري ومسلما ومن ذكرنا بعدهم، لم ينقل عن واحد منهم أنه قال: شرطت أن أخرج في كتابي ما يكون على الشرط الفلاني ، وإنما يعرف من سبر كتبهم (شروط الأئمة الستة المطبوع في ثلاث رسائل – ص: 85)
Shaykh ‘Abdul Fattāḥ Abū Ghuddah commented on this saying:
وهذا الذي قاله ابن طاهر ليس على عمومه ، فإن جل هولاء الأئمة قد أثرت عنهم كلمات متفرقة ، تخبر هن موضوع كتبهم ومنهجهم فيها ، بل الإمام مسلم رحمه الله تعالى أبان عن منهجه في مقدمة صحيحه الحافلة الهامة (مقدمة شروط الأئمة المطبوع في ثلاث رسائل – ص: 58)
Scholars also studied and analysed his book, and they noticed a standard pattern and derived a few conditions. Hereunder are a few of the conditions:
1) The narration should firstly pass the five conditions that later became the five standard conditions for a Ṣaḥīḥ narration.
شرط مسلم في صحيحه أن يكون الحديث متصل الإسناد بنقل الثقة عن الثقة من أوله إلى منتهاه سالما من الشذوذ ومن العلة وهذا هو حد الحديث الصحيح في نفس الأمر. (صيانة صحيح مسلم ص: 72)
In his Muqaddimah he mentioned that these will be his primary narrations.
NOTE: This only refer to the narrations that are transmitted Uṣūlan, as the primary narrations. Imām Muslim himself said:
وأصل الحديث معروف من رواية الثقات. سؤالات البرذعي لأبي زرعة الرازي 2/ 676 ت الهاشمي
Shaykh ‘Awwāmah commented:
وقول مسلم: ((أصل الحديث معروف من رواية الثقات)) : أصل يرجع إليه في دراسة صحيحه ولابد (من منهج الإمام مسلم – ص: 21)
He then wrote:
وخلاصة ذلك: أن الذي تدعى صحته، ويدعى الإجماع على صحته من أحاديثه: أصول أحاديث أبوابه، لا كل حديث على انفراده (من منهج الإمام مسلم – ص: 22)
Please remember this point since it is worth more than gold!
According to Imām Ḥākim and Bayhaqī etc, Imām Muslim did not narrate from such narrators who fell short in their memory (whose narrations later became known as Ḥasan Li Dhātihi). They claim that Imām Muslim intended to add these types of narrations, but he did not end up doing so.
However, the reality is that Imām Muslim did narrate from transmitters with slightly weaker memories. According to Qāḍī ‘Iyāḍ etc, he quoted those narrations for support.
When reading through his Ṣaḥīḥ, we find that Qāḍī ‘Iyāḍ is correct. Imām Muslim quoted from those with slightly weak memories immediately after the Aṣl narration.
Imām Muslim clearly mentioned:
“إنما قلت صحيح، وإنما أدخلت من حديث أسباط، وقطن، وأحمد، ما قد رواه الثقات، عن شيوخهم إلا أنه ربما وقع إليّ عنهم بارتفاع، ويكون عندي من رواية [من هو] أوثق منهم بنزول، فأقتصر على أولئك، وأصل الحديث معروف من رواية الثقات”. (سؤالات البرذعي لأبي زرعة الرازي – 2 / 676)
Imām Muslim was slightly more lenient than Imām al-Bukhārī regarding whose narrations he would quote. Ibn Ṭāhir al-Maqdisī said:
إلا أن مسلما أخرج أحاديث أقوام ترك البخاري حديثهم لشبهة وقعت في نفسه أخرج مسلم أحاديثهم بإزالة الشبهة (شروط الأئمة الخمسة – 52-55)
‘Allāmah Ibn as-Ṣalāḥ said:
واحتج مسلم بسويد بن سعيد، وجماعة اشتهر الطعن فيهم. (مقدمة ابن الصلاح – ص: 107)
‘Allāmah Ibn Rajab mentioned:
وأما مسلم فلا يخرج إلا حديث الثقة الضابط، ومن في حفظه بعض شيء، وتكلم فيه لحفظه لكنه يتحرى في التخريج عنه، ولا يخرج عنه إلا ما لا يقال إنه مما وهم فيه.
وأما البخاري فشرطه أشد من ذلك، وهو أنه لا يخرج إلا للثقة الضابط، ولمن ندر وهمه. وإن كان قد اعترض عليه في بعض من خرج عنه. (شرح علل الترمذي – 2 / 613)
2) Beyond these five conditions, there must be a valid reason for him to add the narration in his Ṣaḥīḥ
From the 300 000 narrations that Imām Muslim had at his disposal, Imām Muslim would ensure to have some concrete reason as to whose narration he would include and whose narration he would leave out. He claimed:
ما وضعت شيئا في هذا المسند إلا بحجة وما أسقطت منه شيئا إلا بحجة. (صيانة صحيح مسلم – ص: 68)
3) He would narrate accept narrations if there was a possibility of the student and teacher meeting and the narrator used the word ‘an.
We will discuss this in great detail when we study his introduction, in shā Allāh.
4) A few scholars needed to approve the narrations
In Ṣaḥīḥ Muslim, there is one place where there is a discussion between him and his student that is quoted. This is under the commentary of the narration:
وإذا قرأ فأنصتوا». (صحيح مسلم – 2 / 15)
His student, Abū Ishāq – who was also the one whose transmission of the Kitāb became the most popular – asked:
فقال: لم لم تضعه ها هنا؟
Imām Muslim responded:
قال: ليس كل شيء عندي صحيح وضعته ها هنا، إنما وضعت ها هنا ما أجمعوا عليه. (صحيح مسلم 2/ 15)
However, this cannot be correct. We just mentioned that he quoted from weak narrators. In addition to what we quoted above, ‘Allāmah Khaṭīb said:
فإن البخاري قد احتج بجماعة سبق من غيره الطعن فيهم والجرح لهم كعكرمة مولى ابن عباس في التابعين ، وكإسماعيل بن أبي أويس وعاصم بن علي وعمرو بن مرزوق في المتأخرين ، وهكذا فعل مسلم بن الحجاج فإنه احتج بسويد بن سعيد وجماعة غيره اشتهر عمن ينظر في حال الرواة الطعن عليهم. (الكفاية في علم الرواية للخطيب البغدادي – ص: 108)
‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ remarked on the statement that I quoted from Imām Muslim:
وهذا مشكل جدا فإنه قد وضع فيه أحاديث قد اختلفوا في صحتها لكونها من حديث من ذكرناه ومن لم تذكره ممن اختلفوا في صحة حديثه ولم يجمعوا عليه. (صيانة صحيح مسلم – ص: 74)
‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ mentioned two possibilities of this.
1) Every narration must pass the five unanimously agreed upon conditions for a narration to be authentic.
He mentioned this in his Muqaddimah as well, and we will quote it from there:
قلت: أراد – والله أعلم – أنه لم يضع في كتابه إلا الأحاديث التي وجد عنده فيها شرائط الصحيح المجمع عليه، وإن لم يظهر اجتماعها في بعضها عند بعضهم. (مقدمة ابن الصلاح – ص: 20)
Allāmah Ibn as-Ṣalāḥ means that Imām Muslim brought such Ahādīth that fulfil the broad conditions of a Sahīh Hadith i.e. those five conditions that were derived from his muqaddimah – these are such conditions that no one will differ upon.
The narrators amongst themselves are unanimous on how they related the narrations.
After quoting the above in his Ṣiyānah Ṣaḥīḥ Muslim, ‘Allāmah Ibn as-Ṣalāḥ said:
والثاني أنه أراد أنه ما وضع فيه ما اختلفت الثقات فيه في نفس الحديث متنا أو إسنادا ولم يرد ما كان اختلافهم إنما هو في توثيق بعض رواته وهذا هو الظاهر من كلامه فإنه ذكر ذلك لما سئل عن حديث أبي هريرة وإذا قرأ فأنصتوا هل هو صحيح فقال هو عندي صحيح فقيل له لم لم تضعه هاهنا فأجاب بالكلام المذكور (صيانة صحيح مسلم – ص: 75)
He is saying Imām Muslim probably means that he did not bring such Ahādīth, where the narrators of the Ḥadīth themselves differed in the Matn or in the Sanad. For example, two narrators are quote from the same teacher, but they differ on whose name the teacher mention higher up in the chain, or they both quote the text of the narration is a contradictory method. Basically this means that the narration should not be Shādh or Mu’allall. The differences have nothing to do with whether a particular narrator is authentic or not.
However, objections could be raised on both types of explanation given by ‘Allāmah Ibn as-Ṣalāḥ. Whether we consider the first meaning or the second, the reality is that there are many narrations that are Mu’allall. In fact, Imām Muslim himself clearly mentioned that he is going to quote Mu’allall narrations, so that he can clarify the ‘Ilal. He emphatically wrote:
وسنزيد إن شاء الله تعالى شرحا وإيضاحا في مواضع من الكتاب، عند ذكر الأخبار المعللة، إذا أتينا عليها في الأماكن التي يليق بها الشرح والإيضاح إن شاء الله تعالى. (صحيح مسلم – 1 / 6)
Likewise, there are narrations that he quoted that are Shādh. There are many Ahādīth where the narrators themselves differed in the matn and sanad.
Hence, although ‘Allāmah Ibn as-Ṣalāḥ tried to give both of this reasons, unfortunately, both cannot be accepted. Thus, ‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ said:
ومع هذا قد اشتمل كتابه على أحاديث اختلفوا في إسنادها أو متنها عن هذا الشرط لصحتها عنده وفي ذلك ذهول منه رحمنا الله وإياه عن هذا الشرط أو سبب آخر وقد استدركت عليه وعللت والله أعلم. (صيانة صحيح مسلم – ص: 75)
There are two reason why we cannot say Imām Muslim became ‘absent minded’:
1) There are too many places where this has occurred. If this occurred in one or two places, then we could have probably agreed with this explanation. However, since this happens so frequently, we cannot agree that Imām Muslim would be neglectful and absent-minded to that extent.
2) Imām Muslim clearly mentioned that he is going to mention Mu’allall narrations. He would have been ‘absent minded’ if he did not quote those narrations.
Imam al-Nawawī quoted the statement of ‘Allāmah Ibn as-Ṣalāḥ in his muqaddimah and did not make any Taʿaqqub i.e. he did not mention anything. However, when reaching this place in Ṣaḥīḥ Muslim and he had to offer the commentary, there, Imam al-Nawawī realised that the interpretations and explanations that ‘Allāmah Ibn as-Ṣalāḥ is are not correct. Therefore, he says:
وجوابه أنها عند مسلم بصفة المجمع عليه ولا يلزم تقليد غيره في ذلك. (شرح النووي على مسلم – 4 / 123)
Shaykh ‘Awwāmah comments on this:
وهذا أقرب من جواب ابن الصلاح، ومع ذلك فإنه يلزم مسلما بالمخالفات الكثيرة لغيره (تعليقة تدريب الراوي – 2 / 344)
Since none of these answers are satisfactory, other scholars felt that it that the Marja’ of the Ḍamīr (antecedent of the pronoun) in Ajma’ū refers to specific scholars.
But then in trying to determine who is being referred to, scholars differed drastically on who are those scholars who are being referred to by this statement? Who needed to have consensus on a narration in order for Imām Muslim to accept their narrations?
There are a few different views regarding this:
1) It refers to all scholars before him.
Ibn Ṭāhir al-Maqdisī said:
واعلم أن شرط البخاري ومسلم أن يخرجا الحديث المتفق على ثقة نقلته إلى الصحابي المشهور ، من غير اختلاف بين الثقات الأثبات (شروط الأئمة الستة – ص: 86)
This is definitely incorrect, since there are many narrations within the Ṣaḥīḥ that earlier scholars considered as weak.
2) It refers to the Imāms before him
Abū Hafs al-Mayānishī qualified claimed that it refers to all the leading scholars from his predecessors:
يعني (إجماع) أئمة الحديث، كمالك، والثوري، وشعبة، وأحمد بن حنبل، وابن مهدي وغيرهم. (ما لا يسع المحدث جهله – المطبوع بخمس رسائل – ص: 267)
Any person who opens Sahīh Muslim will understand that this is totally baseless. It cannot be that these great scholars clearly agreed on each and every narration within Ṣaḥīḥ Muslim. He could not have used this as a yardstick to accept a narration.
3) It refers to all the scholars of his time.
Shaykh Hātim Sharīf said:
هناك فهم أخر أجده من كلام الإمام مسلم: وهو أنه يقصد بقوله: ((ما أجمعوا عليه)) أنه استقر الخلاف في هذه الأحاديث ، واتضح فيها وجه الصواب عند عامة أهل العلم في عصره أنها صحيحة ، فلم يخرج إلا ما كان من هذا الباب ، ولا نحمل عبارته على الإجماع الأصولي المتعارف عليه (التكميل والإيضاح – ص: 323)
This is not the case, since his very own teachers objected on some narrations. Sa’īd ibn ‘Amr said:
شهدت أبا زرعة ذكر ” كتاب الصحيح “، الذي ألفه مسلم بن الحجاج، ثم الفضل الصائغ على مثاله، فقال لي أبو زرعة: هؤلاء قوم أرادوا التقدم قبل أوانه فعملوا شيئا يتشوفون به، ألفوا كتابا لم يسبقوا إليه ليقيموا لأنفسهم رياسة قبل وقتها.
وأتاه ذات يوم، وأنا شاهد، رجل بـ ” كتاب الصحيح “، من رواية مسلم، فجعل ينظر فيه، فإذا حديث عن أسباط بن نصر، فقال لي أبو زرعة: ما أبعد هذا من الصحيح، يدخل في كتابه أسباط بن نصر!!.
ثم رأى في الكتاب قطن بن نسير، فقال لي: وهذا أطم من الأول، قطن بن نسير وصل أحاديث عن ثابت، جعلها عن أنس. )سؤالات البرذعي لأبي زرعة الرازي -ص :375)
It refers to all of his teachers:
Abū al-Abbas al-Qurtubī in his al-Mufhim said it refers to all Imām Muslim’s teachers:
يعني به – والله أعلم -: من لقيه من أهل النقد والعلم بالحديث، والله أعلم. (المفهم لما أشكل من تلخيص كتاب مسلم 1/ 100)
if his teachers agreed on the authenticity of a hadith, then he narrated it.
Shāh Waliyullāh said:
ولكن الشيخين لا يذكران إلا حديثا قد تناظر فيه مشايخهما، وأجمعوا على القول به والتصحيح له، كما أشار مسلم حيث قال: لم أذكر ههنا إلا ما أجمعوا عليه. (حجة الله البالغة – 1 / 232)
Mawlāna Shabbir Aḥmad ‘Uthmānī, ‘Allāmah Kawthrī and Mawlānā Zakariyyā Kāndlawī all preferred this view.
We just quoted above that his main teacher, Abū Zur‘ah objected.
It refers to four teachers of his teachers:
‘Allāmah Mughultāī mentioned:
رأيت في بعض التواريخ الحديثية – ولا يحضرني الآن ذكره – أنه أراد إجماع أربعة من الحفاظ: أحمد بن حنبل، ويحيى بن يحيى النيسابوري، وعثمان بن أبي شيبة، وسعيد بن منصور الخراساني. (إصلاح كتاب ابن الصلاح ص:79)
As per his habit, Allāmah Bulqini copied this from ‘Allāmah Mughulṭāī without referencing it to him, and he mentioned it as if it is his view:
أراد مسلم إجماع أربعة من الحفاظ: أحمد بن حنبل، وابن معين، وعثمان بن أبي شيبة، وسعيد بن منصور الخراساني. (محاسن الاصطلاح: ص: 91)
However, in copying it, he made a mistake with the name of the second scholar. ‘Allāmah Mughultā’ī mentioned the name Yahyā ibn Yahyā, the student of Imām Mālik, whereas ‘Allāmah Bulqīnī mentioned the name of Yahyā ibn Maʿīn.
Strangely, in an-Nukat al-Wafiyyah, ‘Allāmah Baqāʿī attributed the statement to ‘Allāmah Bulqīnī, but he quoted the wording of ‘Allāmah Mughulṭāī. He wrote it like this:
قال البلقيني: ((وقيل: أراد مسلم بقوله: ((ما أجمعوا عليه)) أربعة: أحمد بن حنبل، ويحيى بن يحيى، وعثمان ابن أبي شيبة، وسعيد بن منصور الخراساني)). انتهى. أي: ولم يرد إجماع جميع الأمة كما هو المتبادر للفهم، لكن لم يبين برهان هذا القول. (النكت الوفية – 1 / 128)
‘Allāmah Zarkashī also mentioned this, but he attributed the view to: ‘others’ – without mentioning ‘Allāmah Mughulṭāī.
This shows, all their sources were the same; they all took it from ‘Allāmah Mughulṭāī despite not mentioning him. Many other scholars started to just follow adopt this opinion. For example, Muwaffiq ad-Dīn al-Ajamī (Tanbīh al-Mu’lim Bi Mubhamāt Ṣaḥīḥ Muslim), ‘Allāmah Suyūṭī etc.
Nevertheless, they are claiming that if these four scholars agreed on a narration, Imām Muslim would include the narration in his Sahīh.
However, regarding the Ijmā’ of these four scholars, there is no proof for it, as ‘Allāmah Mughlatā’ī has just said it was in ‘some books’, which we obviously cannot accept as he passed away in 762 AH. He did not mention his source for this, nor did he attribute this to any earlier scholar.
Likewise, Imām Aḥmad passed away in 241 AH, whereas, some scholars claimed that Imām Muslim only completed the book in 250 AH
It could be that it refers to the teachers who he showed his book to once it was complete. Imām Ḥākim‘Allāmah Ibn aṣ-Ṣalāḥ quoted:
قال وسمعت مسلما يقول عرضت كتابي هذا المسند على أبي زرعة الرازي فكل ما أشار أن له علة تركته وكل ما قال إنه صحيح وليس له علة أخرجته. (صيانة صحيح مسلم – ص: 67)
Shaykh ʿAwwāmah mentions:
وللامام مسلم أسوة حسنة بشيخه الامام البخاري رضي الله عنهما ،وعن علماء الإسلام أجمعين. (تعليقة تدريب الراوي – 2 / 345)
He quotes from Hudā as-Sārī to show how Imām Bukhārī also showed his book to different scholars.
وقال أبو جعفر محمود بن عمرو العقيلي لما ألف البخاري كتاب الصحيح عرضه على أحمد بن حنبل ويحيى بن معين وعلى بن المديني وغيرهم فاستحسنوه وشهدوا له بالصحة الا في أربعة أحاديث قال العقيلي والقول فيها قول البخاري وهي صحيحة. (هدى السارى- 1 / 7)
After quoting this, Shaykh ‘Awwāmah remarked:
وهذا يفيد فائدة عامة: عرض البخاري عمله على شيوخه. ويفيد فائدة خاصة: أنه أبقى لنفسه حرية الاختيار والنظر، فقد خالفواه في أربعة أحاديث، ولم يعمل بمخالفتهم وقولهم، وكذلك نقول من صنيع الإمام مسلم، ألف، وعرض، فاستفاد وحرر وأخذ بقولهم في كثير مما أبدواه له من ملاحظات، وترك لنفسه – مع ذلك – حرية الاختيار والبقاء على ما كتب، كما حصل للبخاري في هذه الاحاديث الأربعة (تعليقة تدريب الراوي – 2 / 345)
Thereafter, Shaykh ‘Awwāmah mentioned another possible meaning of this statement of Imām Muslim. He wrote:
وينقدح لي جواب أخر – والله أعلم بصوابه – هو: أنه يريد بقوله: ((وضعت ها هنا)) أي: في أصول الأبواب، وبعبارة أخرى: إنه يدعى الاتفاق والإجماع لأحاديثه التى يرويها أصولا واحتجاجا، لا ما هو في المتابعات والشواهد، أو ما يسوقه هو لبيان اختلاف الرواية –أو الرواة – فيه ، ثم يختم الباب بما يرتضيه ، ولئن وجد شيء من الاختلاف فيما هو أصل وحجية فقليل، ولا بد من الاختلاف في الأمور الاجتهادية (تعليق تدريب الراوي – 2 / 345)
Practices of Imām Muslim in his Ṣaḥīḥ
(See: Introduction of Ṣaḥīḥ Muslim, Introduction to Fatḥ al-Mulhim, 1 / 205 – 208, al-Imām Muslim wa manhajuhu Fīṣ-Ṣaḥīḥ, pp: 117 – 119, al-Yawāqīt al-Ghāliyyah, 3/326-329, Min Manhajil Imām Muslim Fī ‘Arḍ al-Ḥadīth al-Mu’allah Fī Ṣaḥīḥī etc)
- He commenced his book with an introduction wherein he explained his methodology.
- He organized the chapters according to the chapters of Fiqh
- He categorized the narrations according to chapters, although he did not place any sub-chapter heading.
- He quotes the full text of the narrations. Unlike Imām Bukhārī, he does not break up the narrations and mention different portions at various places of his Ṣaḥīḥ.
- He gathers all the narrations pertaining to one topic at one place.
- He quotes all the chains pertaining to one narration at one place
- He quotes chains and make Taḥwīl (changes the routes of the chains) effortlessly in the most concise way
- He clarifies names that are vague (Muhmalah)
- After the introduction he only quotes Aḥādīth continuously.
- He focused more on citing Marfū’ narrations.
- He mentioned the broad chapter headings and he did not add the subheadings.
- He quotes lots of Mutāba’āt and Shāwāhid.
- He brings supporting chains to strengthen a Ḥasan narration
- He quoted from narrators with slightly weaker memories in the supporting chains, but made sure not to quote anything of his that he independently quotes.
- Imām Muslim created a distinction between Ḥaddathanā and Akhbaranā, and he made sure to mention those differences in the chains:
- .وتحريه رحمه الله فيه ظاهر في أشياء منها كثرة إعتنائه بالتمييز بين حدثنا واخبرنا وتقييد ذلك على مشايخه كما في قوله حدثني محمد بن رافع وعبد بن حميد قال عبد أخبرنا وقال ابن رافع حدثنا عبد الرزاق وكان من مذهبه الفرق بينهما وأن حدثنا لما سمعه من لفظ الشيخ خاصة وأخبرنا لما قرىء على الشيخ. (صيانة صحيح مسلم – ص: 103)
- He highlights any other subtle difference in the chain.
- If a teacher and the student lived in a same time and the student quotes with the word ‘an, then Imām Muslim would not insist that they had to meet.
- He tries his best to quote narrations where a Mudallis uses clear words of Samā’.
- He quotes very few Mu’allaq narrations.
- Imām Muslim quoted Mu’allall narrations to highlight the defects.
- When the ‘Illah is in the chain, he tends to bring those narrations last.
- If the ‘Illāh is in the wording of the narrations, he cites the Mu’allall narrations first.
- He indicated to Mudraj words.
- He quoted the narrations of some who were slightly criticized if the chain was shorter than those who were very reliable.
- Imām Muslim takes great care to ensure that he quotes the wording of each Shaykh precisely and verbatim.
- He only repeats narrations if there is some benefit.
- If he is quoting a single narration from two Shaykh and one of them is criticized, he will not emphatically mention his name.
- He quotes from the Ṣaḥīfah of Hammām ibn Munabbih. This is one of the earliest surviving books of Ḥadīth. The entire book is quoted with one chain in the beginning. When Imām Muslim quotes any narration from this Ṣaḥīfah, he makes sure to quote it in the following manner:
عن همام بن منبه قال: هذا ما حدثنا أبو هريرة ، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم، فذكر أحاديث منها: وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم. (صحيح مسلم – 1 / 114)
He does this to signify that the chain was only quoted in the beginning. Imām Bukhārī does not go to this extent to indicate that the chain of a particular chain of this book was quoted much earlier in the very beginning.
28. He accepts narrations which the Shuyūkh denied quoting to their students as long as the Shaykh did not accuse the student of lying. For example, he quotes the following:
حدثنا ابن أبي عمر ، حدثنا سفيان بن عيينة ، عن عمرو بن دينار ، عن أبي معبد – مولى ابن عباس – أنه سمعه يخبر عن ابن عباس قال: « ما كنا نعرف انقضاء صلاة رسول الله صلى الله عليه وسلم إلا بالتكبير». قال عمرو: فذكرت ذلك لأبي معبد فأنكره وقال: لم أحدثك بهذا! قال عمرو: وقد أخبرنيه قبل ذلك. (صحيح مسلم – 2 / 91)
29. Ibn Mandah claims that if Imām Muslim did not hear something directly from a teacher, he would simply say:
وقال لنا فلان
However, ‘Allāmah ‘Irāqī denied this.
30. He quoted the narrations if some of his teachers unanimously accepted the narration. This has been explained in detail above.
32. He accepts the additional words of reliable narrators.
33. If he is quoting the narration from two or more narrators, he will outline any variations in the wording
34. If he is quoting from multiple Shuyūkh with their different chains, he will repeat the name of the Shaykh whose wording he intends to quote.
35. He will first mention narrations that are abrogated, then he will mention the narrations that abrogate those.
36. He quotes the narrations on the Fiqhi ruling that he chose second.
37.Imām Muslim focused more on the actual Aḥādīth, rather than the Fiqh of the Aḥādīth. He thus, did not even attempt to prompt the reader to adopt any Fiqhī stance. Rather, his objective was to demonstrate differences in the chains.
38.He frequently quotes another chain, highlights the difference from the previous narration, and mentions: Wa Sāqal Ḥadīth.
39.A unique practice is that he mentioned a chain to a Ṣaḥābī and said: Wa Sāqal Ḥadīth. He then quoted the narration, intending that it is quoted with the previous chain
He refers back to previously quoted chains.
40.Imām Muslim also did not have a problem in quoting narrations of Shī’ās. Abu ‘Abdillāh, Muḥammad ibn Ya’qūb was asked why he would relate from Shiā’ṣ He responded:
لأن كتاب أستاذي ملآن من حديث الشيعة يعني مسلم بن الحجاج. (الكفاية في علم الرواية – ص: 131
Imām an-Nawawī summed up the practices of Imām Muslim by saying:
كتابه الصحيح الذى لم يوجد فى كتاب قبله ولا بعده من حُسن الترتيب، وتلخيص طرق الحديث بغير زيادة ولا نقصان، والاحتراز من التحويل فى الأسانيد عند اتفاقها من غير زيادة، وتنبيهه على ما فى ألفاظ الرواة من اختلاف فى متن أو إسناد ولو فى حرف، واعتنائه بالنتبيه على الروايات المصرحة بسماع المدلسين وغير ذلك مما هو معروف فى كتابه، وقد ذكرت فى مقدمة شرحى لصحيح مسلم جُملاً من التنبيه على هذه الأشياء وشبهها مبسوطة ووضحته، ثم نبهت على تلك الدقائق والمحاسن فى أثنار الشرح فى مواطنها، وعلى الجملة فلا نظير لكتابه فى هذه الدقائق وسنعة الإسناد، وهذا عندنا من المحققات التى لا شك فيها للدلائل المتظاهرة عليها. (تهذيب الأسماء واللغات – 2 / 90)
In his commentary of Ṣaḥīḥ Muslim he wrote:
وقد انفرد مسلم بفائدة حسنة وهي كونه أسهل متناولا من حيث أنه جعل لكل حديث موضعا واحدا يليق به جمع فيه طرقه التي ارتضاها. واختار ذكرها وأورد فيه أسانيده المتعددة وألفاظه المختلفة فيسهل على الطالب النظر في وجوهه واستثمارها ويحصل له الثقة بجميع ما أورده مسلم من طرقه بخلاف البخاري فانه يذكر تلك الوجوه المختلفة في أبواب متفرقة متباعدة وكثير منها يذكره في غير بابه الذي يسبق إلى الفهم انه اولى به وذلك لدقيقة يفهمها البخاري منه فيصعب على الطالب جمع طرقه وحصول الثقة بجميع ما ذكره البخاري من طرق هذا الحديث وقد رأيت جماعة من الحفاظ المتأخرين غلطوا في مثل هذا فنفوا رواية البخاري أحاديث هي موجودة في صحيحه في غير مظانها السابقة إلى الفهم والله اعلم. (المنهاج/شرح النووي على مسلم – 1 / 34)
Because of this, he advised:
لكن كتاب مسلم فى دقيق الأسانيد ونحوها أجود كما ذكرناه، وينبغى لكل راغب فى علم الحديث أن يعتنى به ويتفطن فى تلك الدقائق، فيرى فيها العجائب من المحاسن، وإن ضعف عن الاستقلال باستخراجها استعان بالشرح المذكور، وبالله التوفيق. (تهذيب الأسماء واللغات – 2 / 91)
Due to his precision in quoting the wording, Ibn Faḍlillāh al-‘Umarī (d. 749 AH) said:
وحذاق المحدثين إذا خرجوا مما خرجاه- مما اختلفا في لفظه- جعلوا اللفظ لمسلم على ما خرجه في صحيحه، وعملوا عليه لكثرة تصحيحه، وعنت تنقيحه (مسالك الأبصار في ممالك الأمصار – 5 / 428)
Conclusion
The compilation of Ṣaḥīḥ Muslim is a testament to Imām Muslim’s unwavering commitment to the preservation of the blessed Aḥādīth. It is a result of years of meticulous research, scrutiny, and dedication to ensuring the accuracy and authenticity of the noble Aḥādīth. Imām Muslim’s tireless efforts in collecting and verifying the sayings of Prophet (ṣallAllāhu ‘alayhi wa sallam) have made Ṣaḥīḥ Muslim an invaluable resource for Muslims around the world.
May Allāh Taʿālā have mercy on them all