Follow Us

Lesson 27- Imām Bukhārī

Lesson 27- Imām Bukhārī

image_printDownload PDF Version

بسم الله الرحمن الرحيم

09 Safar, 1444 AH (Sunday, 27 August , 2023)

IMĀM BUKHĀRĪ

May Allāh have mercy on him

Name and Lineage

In his book, at-Ta’dīl wat-Tajrīḥ, ‘Allāmah Abūl Walīd Bājī brought the following chapter:

(باب نسب محمد بن إسماعيل ‌البخاري وتاريخ مولده ووفاته)

Under this chapter, he cited the lineage as follows:

هو محمد بن إسماعيل بن ‌إبراهيم ‌بن ‌المغيرة بن بردزبة ‌البخاري الجعفي (التعديل والتجريح لمن خرج له البخاري في الجامع الصحيح – 1 / 307)

Most historians mentioned the lineage of Imām Bukhārī until Bardizbah. It is only until here that his lineage is known. That is only until his great grandfather’s father. There is consensus regarding the lineage up until Bardizbah. Shaykh Mubārakpūrī said:

لم نجد أي اختلاف في سلسلة نسب البخاري (سيرة الامام البخاري – ص: 56)

There is no information regarding his ancestry above that. ‘Allāmah Ibn al-Mulaqqin mentioned:

وكان أجداده فرسًا على دين المجوس، على أن التاريخ ‌لم ‌يحفظ ‌لنا ‌من ‌أجداد ‌البخاري ‌أبعد من جده الثالث “بَرْدِزْبَه” فهو رأس أسرته فيما نعلم. (التوضيح لشرح الجامع الصحيح – 1 / 54)

Similarly, Shaykh Mubarakpuri mentioned:

فينتهون بنسبه الي بردزبة فقط (سيرة الامام بخاري – ص: 56)

Great Grandfathers Father: Bardizbah

The name of his great grandfather’s father was Bardizbah. There are different ways of pronouncing this name. For example, ‘Allāmah Dhahabī said:

بَرْدِزْبَه، ‌وقيل: ‌بَذْدُزْبَه. وهي لفظة بخارية (سير أعلام النبلاء – 12 / 391)

There are even other similar names that are attributed to him. For example, ‘Allāmah Subkī mentioned another name:

‌ابن ‌بَذِذْبِهْ ‌بباء ‌موحدة ‌مفتوحة ثم ذال معجمة مكسورة ثم ذال ثانية معجمة ساكنة ثم باء موحدة مكسورة ثم هاء هذا ما كنا نسمعه من الشيخ الإمام الوالد رحمه الله. (طبقات الشافعية الكبرى للسبكي – 2 / 212)

‘Allāmah Ibn Khalliqān mentioned it as:

يزذبه [وقال ابن ماكولا: هو يزدزبه] (وفيات الأعيان – 4 / 188)

The preferred name and pronunciation is Bardizbah. Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar said:

وجده بردزبه بفتح الباء الموحدة وسكون الراء المهملة وكسر الدال المهملة وسكون الزاي المعجمة وفتح الباء الموحدة بعدها هاء، هذا هو المشهور في ضبطه، وبه جزم ابن ماكولا، وقد جاء في ضبطه غير ذلك. (هدى الساري ص: 477)

The reason why this is the preferred way is because the people of Bukhārā would pronounce it in this manner. Hāfiḍ Ibn Ḥajar said:

‌كذا ‌يقوله ‌أهل ‌بخارى. (هدى الساري ص477)

As for the meaning of this, ‘Allāmah Khaṭīb quoted with his chain to Abū Naṣr al-Bāhilī who said:

سمعت بكر بن منير، يقول: ابن بذدزبة هو بالبخارية، وبالعربية الزراع. (تاريخ بغداد – 2 / 330)

That means that he was called Bardizbah simply because he was a farmer, and it was not his name.

Some scholars referred to him as Aḥnaf. ‘Allāmah Ibn ‘Asākir quoted with his chain to Muḥammad ibn Aḥmad ibn Muḥammad Ghunjār who mentioned that name of Imām and lineage of Imām Bukhārī when quoting from him:

ذكر أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن ‌المغيرة ‌بن ‌الأحنف ‌الجعفي (تاريخ دمشق – 52 / 53)

‘Allāmah Ibn Khalliqān mentioned that his name was Aḥnaf:

أبو عبد الله محمد بن أبي الحسن إسماعيل بن إبراهيم بن ‌المغيرة ‌بن ‌الأحنف يزذبه [وقال ابن ماكولا: هو يزدزبه] (وفيات الأعيان – 4 / 188)

Thus, his name could either be Bardizbah and his title is Aḥnaf, or, his name could be Aḥnad and his title is Barzibah.

Shaykh Mubārakpūrī felt that his name was Bardizbah and that that he was given the title Ahnaf because of his intelligence. He wrote:

كان الأحنف رجلا عاقلا ، و لذلك اذا استعظموا أحدا في عقله قالوا له الأحنف…………و الظاهر أن بردزبة كان رجلا عاقلا فلذلك لقب بالأحنف مع أن اسمه الحقيقي كان بردزبة (سيرة الامام بخاري 56)

Either one could be his name, and the other could be his title. Bardizbah lived and died as a disbeliever. ‘Allāmah Ibn al-Mulaqqin wrote:

عاش ومات مجوسي الدين. (التوضيح لشرح الجامع الصحيح – 1 / 54)

‘Allamah Khaṭīb said

وبذدزبه ‌مجوسي ‌مات عليها. (تاريخ بغداد – 2 / 323)

Great Grandfather: al-Mughīrah

It is his great-grandfather who accepted Islām. ‘Allamah Khatib quoted with his chain to Aḥmad ibn Sa’dān who said:

والمغيرة بن بذدزبة، أسلم ‌على ‌يدي ‌يمان ‌البخاري والى بخارى (تاريخ بغداد – 2 / 323)

 

Grandfather: Ibrāhīm

Nothing is known about him. Ibn Hajar said:

وأما ولده إبراهيم بن المغيرة فلم نقف على شيء من أخباره. (هدى الساري – ص: 477)

Father: Ismā‘īl

Imām Bukhārī himself brought an entry about him in his at-Tarīkh al-Kabīr:

إسماعيل بن ‌إبراهيم ‌بن ‌المغيرة الجعفي، أبو الحسن (التاريخ الكبير للبخاري – 2 / 32)

From this, we learn that his name was Ismā‘īl, and his title was Abūl Ḥasan.

Imām Bukhārī mentioned one thing about him:

رأى حماد بن زيد صافح ابن المبارك بكلتا يديه. (التاريخ الكبير للبخاري – 2 / 32)

Academic Career

‘Allamah Dhahabi rahimahullah says:

وطلب ‌إسماعيل ‌بن ‌إبراهيم ‌العلم. (سير أعلام النبلاء – 12 / 392)

Teachers

He had the great opportunity of hearing Aḥādīth from Imām Mālik. Imām Bukhārī himself said about him in his Tarīkh al-Kabīr:

وسمع مالكا. (التاريخ الكبير للبخاري – 2 / 32)

This is one teacher of his. ‘Allāmah Ibn Ḥibbān added the name of another teacher:

إسماعيل ‌بن ‌إبراهيم ‌بن ‌المغيرة الجعفي أبو الحسن يروي عن مالك وحماد بن زيد. (الثقات لابن حبان – 8 / 98)

Allamah adh-Dhahabi added the name of a third teacher and alluded to others:

قلت: ‌وحدث ‌عن ‌أبي ‌معاوية، وجماعة. (تاريخ الإسلام – 19 / 166)

Students

Iraqi scholars narrated from him. ‘Allāmah Ibn Ḥibbān said:

روى عنه العراقيون. (الثقات لابن حبان – 8 / 98)

Likewise, Aḥmad ibn Ḥafs and Ibn al-Ḥusayn narrated from him. ‘Allāmah Dhahabī mentioned:

روى عنه: أحمد بن حفص، و”الحسن” بن الحسين. (تاريخ الإسلام – 19 / 166)

Status in Ḥadīth

‘Allāmah Ibn Ḥibbān listed him in his Kitab ath-thiqat.

إسماعيل ‌بن ‌إبراهيم ‌بن ‌المغيرة الجعفي أبو الحسن يروي عن مالك وحماد بن زيد. (الثقات لابن حبان – 8 / 98)

Status and Piety

Imām Bukhārī’s father was a person of great piety and outstanding character. ‘Allāmah Dhahabī says:

وكان أبوه ‌من ‌العلماء ‌الورعين. (تاريخ الإسلام – 19 / 166)

‘Allāmah Nāṣir ad-Dīn ad-Dimashqī says that it reached him that he was ‘from the best of people.’ He wrote:

و قد بلغنا أن أباه أبا الحسن اسماعيل كان من خيار الناس (تحفة الاخباري 32)

Taqī ad-Dīn an-Nadwī al Mazāhirī said:

و أبوه اسماعيل فكان عالما جليلا (الامام البخاري امام الحافظ و المحدثون 21)

To illustrate to you an example of his piety: ‘Allāmah Dhahabī quoted from Aḥmad ibn Ḥafṣ that he said:

قال أحمد بن حفص: دخلت على أبي الحسن إسماعيل بن إبراهيم عند موته فقال: لا أعلم في جميع مالي درهما من شبهة. (تاريخ الإسلام – 19 / 166(

Imām Bukhārī remarked:

‌أصدق ‌ما ‌يكون ‌الرجل ‌عند ‌الموت. (سير أعلام النبلاء 12/ 447)

Due to this statement, Aḥmad ibn Ḥafṣ says that he felt disparagingly about himself. He says:

فتصاغرت إلي نفسي عند ذلك. (تاريخ الإسلام – 19 / 166)

(Note: Aḥmad ibn Ḥafṣ was a student of Imām Abū Yūsuf and Imām Muḥammad, and he was a staunch Ḥanafī. He was very close to the father of Imām Bukhārī, and his son was very close to Imām Bukhārī in the initial years.)

The father of Imām Bukhārī, Ismā’īl ibn Ibrāhīm was also blessed with the talent of interpreting dreams. Under the entry of Abu Hafs, Aḥmad ibn Ḥafs al-Bukhārī, Allāmah Dhahabī brought an incident of a dream he had. He says,

رأيت النبي صلى الله عليه وسلم في النوم عليه قميص، وامرأة إلى جنبه تبكي، فقال لها: لا تبكي، فإذا مت، فابكي. فلم أجد من يعبرها لي، حتى قال لي إسماعيل والد البخاري: ‌إن ‌السنة ‌قائمة ‌بعد.( سير أعلام النبلاء – 10 / 157)

Imām Bukhārī used his father’s books when he went to study under scholars. Abū Sa’īd ibn Bakr ibn Munīr said:

يقول: سمعت ‌محمد ‌بن ‌إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة ‌الجعفي، يقول: كنت عند أبي حفص أحمد بن حفص أسمع كتاب الجامع، جامع سفيان، في كتاب والدي. (تاريخ بغداد – 2 / 330)

Demise

He passed away when Imam Bukhari was a child. Ibn Hajar said:

ومات إسماعيل ومحمد صغير (هدى الساري – ص: 669)

His Attribution to Al-Ju’fī

Regarding the pronunciation of this, ‘Allāmah Sam‘ānī explained:

‌بضم ‌الجيم ‌وسكون ‌العين المهملة وفي آخرها الفاء (الأنساب للسمعاني – 3 / 290)

Ibn Khalliqan says that this can be pronounced in four ways:

وذكر الوزير أبو القاسم المغربي في كتاب ” أدب الخواص “في”جعفي” أربع لغات فقال: يقال “جَعفي” منسوب منون مشدد، و “جعفيّ ” مشدد غير منون، ويقال “جُعفي” غير مشدد، ويقال “جعف” ‌بوزن ‌فعل ‌ثلاثياً ‌من ‌غير ‌ياء ‌النسبة. (وفيات الأعيان 1 / 452)

Imām Bukhārī was attributed to this tribe because his great grandfather, Mughīrah, accepted Islam at the hands of the ruler of Bukhara whose name was: al-Yamān al Ju’fī. ‘Allāmah Khaṭīb quoted with his chain to Aḥmad ibn Sa’dān who said:

والمغيرة بن بذدزبة، أسلم ‌على ‌يدي ‌يمان ‌البخاري والى بخارى، ويمان هذا هو أبو جد عبد الله بن محمد المسندي الجعفي، وعبد الله بن محمد هو ابن جعفر بن يمان البخاري الجعفي، والبخاري قيل له:

جعفي لأن أبا جده، أسلم على يدي أبي جد عبد الله المسندي، ويمان جعفي فنسب إليه لأنه مولاه من فوق.

وعبد الله قيل له: مسندي لأنه كان يطلب المسند من حداثته. (تاريخ بغداد – 2 / 323)

Ḥāfiḍ Ibn Ḥajar said:

‌فنسب ‌إليه ‌نسبة ‌ولاء، عملا بمذهب من يرى أن من أسلم على يده شخص كان ولاؤه له، وإنما قيل له الجعفي لذلك. (هدى الساري – ص: 477)

As for whose Madhab this is, Mawlāna Faḍl ur Raḥmān Āzmī writes that this is the Madhab of Imām Abū Ḥanīfah, that the Walā (allegiance) of a person will be with the tribe of the person at whose hands he accepted Islām. In the introduction of Fayḍ al-Bārī it is mentioned:

ثم أسلم ولده المغيرة على يد اليمان الجعفي والى بخارى فنسب إليه نسبة ولاء ، عملا بمذهب الإمام الهمام أبي حنيفة رحمه الله تعالى ، فإنه يقول: إن من أسلم على يده شخص كان ولاؤه له وإنما قيل له: الجعفي لذلك (مقدمة فيض الباري – 1 / 29)

The Mother of Imām Bukhārī

The father of Imām Bukhārī passed away when Imām Bukhārī was an infant, so it was his mother who raised him. ‘Allāmah Dhahabī wrote:

قلت: وربت أبا عبد الله أمه. (تاريخ الإسلام – 19 / 167)

His Brother

He had a brother by the name of Aḥmad. When quoting about his life, he says:

ثم خرجت مع أمي وأخي أحمد إلى مكة (تاريخ بغداد – 2 / 324)

Imām Bukhārī

Date of Birth

‘Allāmah Khalīlī quoted with his chain to Abū Ḥassān who said:

سمعت محمد بن إسماعيل البخاري يقول: ولدت يوم الجمعة بعد الصلاة لثنتي عشر ليلة خلت من شوال سنة أربع وتسعين ومائة. (الإرشاد في معرفة علماء الحديث – 3 / 959)

‘Allāmah Khaṭīb claimed that he was born one day later on the 13th.

ولد يوم الجمعة بعد صلاة الجمعة لثلاث عشرة ليلة خلت من شهر شوال سنة أربع وتسعين ومائة.( تاريخ بغداد – 2 / 324)

There was a document found with the handwriting of his father that he was born on the 13th:

ولد يوم الجمعة بعد الصلاة لثلاث عشرة ليلة خلت من شوال سنة أربع وتسعين ومائة ببخارى قال المستنير بن عتيق أخرج لي ذلك محمد بن إسماعيل بخط أبيه (هدى الساري – ص: 669)

All scholars and historians then agreed that he was born on the 13th of Shawwāl, 194 AH.

As a Baby

When he was a baby, Imām Bukhārī lost his eyesight. ‘Allāmah Khaṭīb quoted his chain to Abū Muḥammad as-Simsār who said:

سمعت شيخي يقول: ذهبت عينا ‌محمد ‌بن ‌إسماعيل في صغره فرأت والدته في المنام إبراهيم الخليل عليه السلام، فقال لها: يا هذه قد رد الله على ابنك بصره لكثرة بكائك، أو لكثرة دعائك. قَالَ: فأصبح وقد رد الله عليه بصره. (تاريخ بغداد – 2 / 329)

Allāmah Lālikā’ī brought this incident with his chain to Muhammad ibn al-Fadhl al-Balkhi in his Karāmāt al-Awliyā. He wrote:

ذهبت عينا محمد بن إسماعيل في صغره فرأت والدته في المنام إبراهيم الخليل عليه السلام فقال لها: يا هذه ‌قد ‌رد ‌الله ‌على ‌ابنك بصره لكثرة بكائك أو كثرة دعائك – الشك من أبي محمد البلخي – فأصبحنا وقد رد الله عليه بصره (كرامات الاولياء – ص: 268)

Allāh Ta’ālā restored the eyesight of Imām Bukhārī and it became so strong that he wrote his Tarīkh in the moonlight of Madīnah. ‘Allāmah Khaṭīb quoted with his chain to Imām Bukhārī that he said:

وصنفت كتاب التاريخ ‌إذ ‌ذاك ‌عند ‌قبر ‌الرسول صلى الله عليه وسلم في الليالي المقمرة. (تاريخ بغداد – 2 / 325)

Later in his life, Imām Bukhārī’s eyesight again started to weaken. ‘Allāmah Dhahabī quotes with his chain to Abū Ya’lā who quotes from a person whose name is Jibrīl ibn Mīkāīl who said:

سمعت البخاري يقول: لما بلغت خراسان ‌أصبت ‌ببعض ‌بصري، ‌فعلمني رجل أن أحلق رأسي، وأغلفه بالخطمي. ففعلت، فرد الله علي بصري. (سير أعلام النبلاء – 12 / 452)

Upbringing

Allamah adh-Dhahabi says

و ربت أبا عبد الله أمه (تاريخ الاسلام 1: 239)

His Journey to ‘Ilm

Imam Bukhari rahimahullah’s mother encouraged him to learn and seek knowledge from childhood.

Allamah Nasir ad-Din says

و لما توفي (اسماعيل ابن ابراهيم) نشأ ولده أابو عبد الله يتيما في حجر أمه فأسلمته الي معلم الى أن كمل له عشر سنين (تحفة الاخباري – ص: 33)

Imām Bukhārī himself related about his journey of ‘Ilm. ‘Allāmah Khāṭīb quoted with his chain to Abū Ja’far, Muḥammad ibn Abī Ḥātim al-Warrāq who said:

قلت لأبي عبد الله ‌محمد ‌بن ‌إسماعيل البخاري: كيف كان بدء أمرك في طلب الحديث؟ قَالَ: ألهمت حفظ الحديث وأنا في الكتاب.

قَالَ: وكم أتى عليك إذ ذاك؟ فقَالَ: عشر سنين أو أقل، ثم خرجت من الكتاب بعد العشر، فجعلت اختلف إلى الداخلي وغيره، وَقَالَ يوما فيما كان يقرأ للناس: ” سفيان عن أبي الزبير، عن إبراهيم “.

فقلت له: يا أبا فلان إن أبا الزبير لم يروه عن إبراهيم.

فانتهرني، فقلت له: ارجع إلى الأصل إن كان عندك، فدخل ونظر فيه ثم خرج فقال لي: كيف هو يا غلام؟ قلت: هو الزبير بن عدي بن إبراهيم.

فأخذ القلم مني وأحكم كتابه، فقال: صدقت.

فقال له بعض أصحابه: ابن كم كنت إذ رددت عليه؟ فقال: ابن إحدى عشرة فلما طعنت في ست عشرة سنة، حفظت كتب ابن المبارك ووكيع وعرفت كلام هؤلاء.

ثم خرجت مع أمي وأخي أحمد إلى مكة، فلما حججت رجع أخي بها تخلفت بها في طلب الحديث، فلما طعنت في ثمان عشرة جعلت أصنف قضايا الصحابة والتابعين وأقاويلهم وذلك أيام عبيد الله بن موسى، وصنفت كتاب التاريخ إذ ذاك عند قبر الرسول صلى الله عليه وسلم في الليالي المقمرة، وَقَالَ: قل اسم في التاريخ إلا وله عندي قصة، إلا أني كرهت تطويل الكتاب. (تاريخ بغداد – 2 / 324)

Allamah adh-Dhahabi rahimahUllah says

وقال الإمام البخاري: كنتُ أختلف إلى الفقهاء بمرو وأنا صبي فإذا جئت أستحيي أن أُسلم عليهم فقال لي مؤدب من أهلها: كم كتبتَ اليوم؟ فقلت: اثنين وأردت بذلك حديثين فضحك من حضر المجلس فقال شيخ منهم: لا تضحكوا فلعله يضحك منكم يوما (سير أعلام النبلاء – 12 / 400)

He travelled in pursuit of knowledge. He attained proficiency in it, could memorise well and was a faqih.

Allamah Khatib rahimahUllah brings with his chain to Ahmad ibn Sayyar:

ومحمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة الجعفي، أبو عبد الله ‌طلب ‌العلم، ‌وجالس ‌الناس، ورحل في الحديث، ومهر فيه وأبصر، وكان حسن المعرفة، حسن الحفظ، وكان يتفقه. (تاريخ بغداد – 2 / 324)

May Allāh Taʿālā have mercy on them all.

سبحانك اللهم وبحمدك، أشهد أن لا إله إلا أنت، أستغفرك وأتوب إليك