Follow Us

Lesson 8- Last five Transmitters of the Muwaṭṭā

Lesson 8- Last five Transmitters of the Muwaṭṭā

image_printDownload PDF Version

 

بسم الله الرحمن الرحيم

12 Sha’bān, 1444 AH  (Sunday, 05 March , 2023)

Continuing with the narrators of the Muwaṭṭā from Imām Mālik, the next is:

Qutaybah ibn Sa’īd (d. 240 AH)

There are differences of opinion regarding his name. ‘Allāmah Khaṭīb quoted:

ذكر أبو أحمد بن عدي الجرجاني أن اسمه يحيى ولقبه قتيبة.

وقال أبو عبد الله محمد بن إسحاق بن منده الأصبهاني: اسمه علي. (تاريخ بغداد – 14 / 481)

As for his date of birth, there are two views. According to some reports, Qutaybah ibn Sa’īd was born in 148 AH. Ibn Nāṣir ad-Dīn says:

وقال غيره: ولد سنة ثمان وأربعين ومائة ببلخ (إتحاف السالك – ص: 193)

“Others state: He was born in the 148 AH in Balkh.” (Itḥāf as-Sālik: 193)

However, he mentions himself that he was born in 150 AH.

ولدت سنة خمسين ومائة (إتحاف السالك – ص: 192)

“I was born in the year 150 AH.” (Itḥāf as-Sālik: 192)

He travelled vastly to attain Aḥādīth. ‘Allāmah Ibn ‘Asākir says:

رحل إلى العراق، والمدينة، ومكة، والشام، ومصر. تاريخ بغداد ت بشار (14/ 481)

Qutaybah grew to become a teacher of many senior scholars of Ḥadīth in his time. ‘Allāmah Khalīlī said:

روى عنه الكبار أحمد بن حنبل، ويحيى بن معين، وعلي بن المديني، وأبو خيثمة، وبعدهم العباس الدوري، ومحمد بن إسحاق الصغاني، وأبو إسماعيل السلمي، وبالري أبو زرعة، وأبو حاتم، وبنيسابور محمد بن يحيى الذهلي، وأحمد بن يوسف السلمي، ومسلم بن الحجاج، وببلخ عيسى بن أحمد العسقلاني، وببخارى محمد بن إسماعيل، وإبراهيم بن معقل النسفي، وأقرانهم. (الإرشاد في معرفة علماء الحديث للخليلي – 3 / 936)

From the authors of the aṣ-Ṣīḥāḥ as-Sittah. Imām al-Bukhārī narrated from him 180 times and Imām Muslim narrated from him over 500 times. Imām Nasaī also relied heavily on him transmitting from him no less than 115 times.

Regarding his date of demise, Imām Bukhārī said:

مات في شعبان سنة أربعين ومائتين. (التاريخ الكبير للبخاري – 8 / 375)

 “He passed away in the beginning of Shaʾbān, 240 AH, may Allāh shower His mercy on him.” (Itḥāf as-Sālik: 193)

  • This is the view of the overwhelming majority of scholars.
  • According to another view, he passed away two years later:

توفي سنة اثنتين وأربعين ومائتين. (الإرشاد في معرفة علماء الحديث للخليلي – 3 / 936)

Unfortunately, we do not know anything about his copy of the Muwaṭṭa. 

From the commentaries, we learn three things about him, we learn of one place where he mentions an addition which all the other transmitters do not narrate:

     A) He omits words that other transmitters quoted

مالك، عن نافع، عن عبد الله بن عمر: أن رسول الله – صلى الله عليه وسلم – فرض زكاة الفطر من رمضان صاعا من تمر، أو صاعا من شعير، على كل حر أو عبد، ذكر أو أنثى، من المسلمين.

لم يختلف عن مالك في إسناد هذا الحديث، ولا في متنه، ولا في قوله فيه: “من المسلمين”، إلا ‌قتيبة ‌بن ‌سعيد وحده، فإنه روى هذا الحديث عن مالك، ولم يقل فيه: “من المسلمين”. وسائر الرواة عن مالك قالوا عنه فيه: “من المسلمين”. وكذلك هو في “‌الموطأ” عند جميعهم فيما علمت. (التمهيد – 9 / 205)

  Another example is:

مالك، عن أبي الزناد، عن الأعرج، عن أبي هريرة، أن رسول الله – صلى الله عليه وسلم – ذكر يوم الجمعة فقال: “فيه ساعة لا يوافقها عبد مسلم، وهو قائم يصلي يسأل الله شيئا، إلا أعطاه إياه”. وأشار رسول الله بيده يقللها.

هكذا يقول عامة رواة “‌الموطأ” في هذا الحديث: “وهو قائم يصلي”. إلا ‌قتيبة ‌بن ‌سعيد، وأبا المصعب، فإنهما لم يقولا في روايتهما لهذا الحديث عن مالك: “وهو قائم”. (التمهيد – 11 / 614)

         B) He added additional links compared to his colleagues:

(مالك، عن يحيى بن سعيد أن عائشة) كذا لأكثر رواة ‌الموطأ مرسلا، ووصله ‌قتيبة ‌بن ‌سعيد عن مالك عن يحيى بن سعيد عن سعيد بن المسيب عن عائشة. (شرح الزرقاني على الموطأ – 2 / 97)

Suwayd ibn Sa’īd (140 – 240)

He is also a popular student of Imām Mālik. 

However, there are some scholars who raised objections against him. Imām Ibn al-Athīr mentioned about Imām Yaḥyā ibn Ma’īn:

وكان يحيى بن معين شديد التحامل عليه، ويبالغ في ذلك. (جامع الأصول – 12 / 479)

To illustrate to what extent Imām Yaḥyā ibn Ma’īn would go, ‘Allāmah al-Khaṭīb quotes with his chains that Imām Abū Dāwūd said:

وسمعت يحيى، قال: ‌هو ‌حلال ‌الدم. (تاريخ بغداد – 10 / 316)

I heard Yaḥyā saying, “His blood is Ḥalāl to spill.” (Tārīkh Baghdād – 10 / 316)

He also narrates:

أخبرنا البرقاني، قال: حدثنا يعقوب بن موسى الأردبيلي، قال: حدثنا أحمد بن طاهر بن النجم، قال: حدثنا سعيد بن عمرو البرذعي، قال: سمعت أبا زرعة، يقول: قلنا ليحيى بن معين: إن ‌سويد بن سعيد، يحدث عن ابن أبي الرجال، عن ابن أبي رواد، عن نافع، عن ابن عمر، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ” من قال في ديننا برأيه فاقتلوه “، فقال يحيى: ‌سويد ينبغي أن يبدأ به فيقتل. (تاريخ بغداد – 10 / 316)

Al-Burqānī informed us that Yaʾqūb ibn Mūsā al-Ardabīlī narrates from Aḥmad ibn Ṭāhir ibn an-Najm, he narrates from Saʾīd ibn ʿAmr al-Barḍaʿī, he says: I heard Abū Zurʿah saying: We said to Yaḥyā ibn Maʿīn, “Suwayd ibn Saʿīd narrates from Ibn Abī ar-Rijāl, from Ibn Abī Rawād from Nāfiʾ from Ibn ʿUmar (may Allāh be pleased with them) that the Prophet ﷺ said, “Whoever mentions his opinion in our religion, then he should be killed.” Yaḥyā commented, “It is befitting to begin with Suwayd, that he should be killed.” (Tārīkh Baghdād – 10 / 316)

There are other scholars as well who had negative words to say against him. ‘Allāmah Ibn Ḥibbān listed him in his Al-Mahrūḥīn and he said:

يأتي عن الثقات بالمعضلات.

روى عن علي بن مسهر، عن أبي يحيى القتات، عن مجاهد، عن ابن عباس، عن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال: “من عشق فعف فكتم فمات مات شهيدا” ومن روى مثل هذا الخبر الواحد عن علي بن مسهر يجب مجانبة رواياته. هذا يخطئ في الآثار، ويقلب الأخبار. (المجروحين لابن حبان – 1 / 447)

‘Allāmah Ibn ‘Adī mentions about him:

ولسويد أحاديث كثيرة عن شيوخه روى عن مالك الموطأ ويقال إنه سمعه خلف حائط فضعف في مالك أيضا ولسويد مما أنكرت عليه غير ما ذكرت، وهو إلى الضعف أقرب. (الكامل في ضعفاء الرجال – 4 / 498)

However, if he only started to narrate incorrectly after he lost his sight, then the principle is: The narrations before he lost his eyesight will be accepted, and a person only needs to exercise caution on what he narrated after losing his eyesight. ‘Allāmah Khaṭīb wrote:

وكان قد كف بصره في آخر عمره، فربما لقن ما ليس من حديثه، ومن سمع منه وهو بصير، فحديثه عنه حسن. (تاريخ بغداد – 10 / 316)

“He lost his eyesight towards the end of his life, sometimes he would dictate that which was not from his narrations. Although those who heard from him when he was still able to see, then those narrations are acceptable.” (Tārīkh Baghdād – 10 / 316)

There is another report where Yaḥyā ibn Ma’īn himself admitted to this:

حدثنا محمد بن يحيى الخزاز السوسي، قال: سألت يحيى بن معين، عن ‌سويد بن سعيد، فقال: ما حدثك فاكتب عنه، وما حدث به تلقينا فلا. (تاريخ بغداد – 10 / 316)

Muḥammad ibn Yaḥyā al-Khazzāz as-Sūsī narrates to us, he says: I heard Yaḥyā ibn Maʿīn mention regarding Suwayd ibn Saʿīd, “Whatever he narrated to you, then those can be noted down, but those narrated talqīnan should not be written.” (Tārīkh Baghdād – 10 / 316)

Besides the above, he was also criticized due to an assumption. ‘Allāmah Khaṭīb quotes from ‘Alī ibn Muḥammad ad-Dainawarī who quoted from Ḥamza ibn Yūsuf as-Sahmī that he asked Imām Dārquṭnī about Suwayd ibn Sa’īd. 

فقال: تكلم فيه يحيى بن معين، وقال: حدث عن أبي معاوية، عن الأعمش، عن عطية، عن أبي سعيد، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ” الحسن والحسين سيدا شباب أهل الجنة “، قال يحيى بن معين: فهذا باطل عن أبي معاوية، لم يروه غير ‌سويد، وجرح ‌سويد لروايته لهذا الحديث.

قال أبو الحسن الدارقطني: فلم نزل نظن أن هذا كما قال يحيى، وأن سويدا أتى أمرا عظيما في روايته هذا الحديث، حتى دخلت مصر في سنة سبع وخمسين، ووجدت هذا الحديث في مسند أبي يعقوب إسحاق بن إبراهيم بن يونس البغدادي المعروف بالمنجنيقي، وكان ثقة، روى عن أبي كريب عن أبي معاوية كما قال ‌سويد سواء، وتخلص ‌سويد، وصح الحديث عن أبي معاوية. وقد حدث أبو عبد الرحمن النسائي عن إسحاق بن إبراهيم هذا، ومات أبو عبد الرحمن قبله. (تاريخ بغداد – 10 / 316)

Yaḥyā ibn Maʿīn criticized him saying, “He narrated from Abū Muʿāwiyah, from Aʾmash, from ʿAṭiyyah from Abū Saʿīd, that the Prophet ﷺ said, ‘Ḥasan and Ḥusayn are the leaders of the youth of Jannah.’ Yaḥyā ibn Maʿīn said, ‘This is incorrect from Abū Muʿāwiyah, only Suwayd narrated it from him, Suwayd was criticised due to his transmission of this narration.”

Abū al-Ḥasan ad-Dāruquṭnī, “We continuously assumed that it is as how Yaḥyā mentioned it, and that Suwayd mentioned a great person in his transmission of this narration, until I went to Egypt in 157 AH, and I found this narration in the Musnad of Abū Yaʾqūb Isḥāq ibn Ibrāhīm ibn Yunūs al-Baghdādī, famously known as al-Manjanīqī, and he was reliable, he narrated from Abū Kurayb from Abū Muʿāwiyah, just like how Suwayd mentioned it, Suwayd was cleared and the narration from Abū Muʿāwiyah is authentic.

And Abū ʿAbd ar-Raḥmān an-Nasāī narrated from this Isḥāq ibn Ibrāhīm, and Abū ʿAbd ar-Raḥmān passed away before him.” (Tārīkh Baghdād – 10 / 316)

Therefore, Imām Aḥmad had great regard for him:

وقال عبد الله بن محمد بن عبد العزيز البغوي: كان ‌سويد من الحفاظ، وكان أبو عبد الله أحمد بن حنبل ينتقي عليه لولديه صالح وعبد الله، يختلفان إليه فيسمعان منه. (تاريخ بغداد 10/ 316)

ʿAbdullāh ibn Muḥammad ibn ʿAbdul ʿAzīz al-Baghawī said, “Suwayd was from the Ḥuffāḍ, Abū ʿAbdullāh Aḥmad ibn Ḥanbal would choose him for his two sons, Ṣāliḥ and ʿAbdullāh, they would take their differences to him and listen from him.” (Tārīkh Baghdād– 10 / 316)

وكان أحمد بن حنبل يحسن القول فيه. (جامع الأصول – 12 / 479)

Imām Muslim narrates 53 times from him in his Ṣaḥīḥ. 

قال عبدالله بن أحمد: عرضت على أبي أحاديث سويد عن ضمام بن إسماعيل فقال لي: اكتبها كلها فإنه صالح أو قال: ثقة وقال الميموني عن أحمد: ما علمت إلا خيرا.وقال البغوي كان من الحفاظ (تهذيب التهذيب – 2 / 133)

ʿAbdullāh ibn Aḥmad states, “I recited the narrations of Suwayd from Ḍammām ibn Ismāʿīl to my father, so he said, ‘Note it all down, because he is pious, it he said, reliable.” Al-Maymūnī narrated from Aḥmad, “I only know good about him.” Al-Baghawī mentioned, “He was from the Ḥuffāẓ.” (Tahḍīb at-Tahḍīb – 2 / 133)

‘Allāmah adh-Dhahabī described him as:

الإمام، المحدث، الصدوق، شيخ المحدثين (سير أعلام النبلاء – 11 / 410)

“A leader, Muḥaddith, truthful and the Shaykh of the Muḥaddithūn.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 11 / 410)

And Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar concluded about him:

صدوق في نفسه إلا أنه عمي فصار يتلقن ما ليس من حديثه فأفحش فيه ابن معين القول (تقريب التهذيب – 1 / 261)

“He is a truthful narrator except for when he lost his eyesight, he began dictating what was not from his narrations, due to which Ibn Maʿīn criticised him” (Taqrīb at-Tahḍīb – 1 / 261)

Suwayd lived for exactly 100 years. He was born in 140 AH and he passed away in 240 AH.

قال البخاري: مات سويد يوم الفطر، سنة أربعين ومائتين، بالحديثة قال البغوي: بلغ مائة سنة. (سيرأعلام النبلاء – 11 / 420) 

Al-Bukhārī said, ‘Suwayd passed away on the day of Fiṭr, in the year 240 AH in al-Ḥadīthah.’ Al-Baghawī states: ‘He lived for 100 years.’ (Siyar A’lām an-Nubalā – 11 / 420)

His recension for the Muwaṭṭa is printed.

‘Abdul Majīd at-Turkī edited it and it was published by Dār al-Gharb al-Islāmī in 1994. The government of Bahrain also sponsored its publication and circulated it.

Abu Musab al Zuhri (ḍ 242)

His name is Aḥmad ibn Abī Bakr. He was from the progeny of ‘Abdur Raḥmān ibn ‘Awf. He was born in 150 AH. ‘Allāmah Dhahabī said:

ولد سنة خمسين ومئة. (سير أعلام النبلاء – 11 / 436)

“He was born in the year 150 AH.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 11 / 436) 

 ‘Allāmah adh-Dhahabī mentions regarding him:

الإمام الثقة، شيخ دار الهجر (سير أعلام النبلاء – 11 / 436)

“He is a trustworthy leader, the Shaykh of Madīnah.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 11 / 436)

He mentions his full name, and then says:

الفقيه قاضي المدينة. (سير أعلام النبلاء – 11 / 436)

“A jurist, the judge of Madīnah.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 11 / 436)

He became a Faqīh by studying Fiqh under Imām Mālik:

ولازم مالك بن أنس، وتفقه به (سير أعلام النبلاء – 11 / 436)

“He frequented the company of Mālik ibn Anas and gained the knowledge of jurisprudence from him.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 11 / 436)

With that he also heard and perfected the Muwaṭṭa under Imām Mālik.

 وسمع منه ” الموطأ ” وأتقنه عنه (سير أعلام النبلاء – 11 / 436)

“He heard the Muwaṭṭa from him and became an expert of it.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 11 / 436)

All the authors of the Ṣiḥāḥ as-Sittah narrate from him. ‘Allāmah Dhahabī writes:

حدث عنه: البخاري، ومسلم، وأبو داود، والترمذي، وابن ماجة، وروى النسائي عن رجل عنه (سير أعلام النبلاء – 11 / 437)

“Al-Bukhārī, Muslim, Abū Dāwūd, Tirmidhī and Ibn Majah narrate from him. An-Nasāī narrated from him via another narrator.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 11 / 437)

He is from amongst the last who narrated the Muwaṭṭa from Imām Mālik:

قال أبو محمد بن حزم: آخر شئ روي عن مالك من “الموطآت”:موطأ أبي مصعب، وموطأ أحمد بن إسماعيل السهمي، وفي هذين الموطأين نحو من مئة حديث زائدة. وهما آخر ما روي عن مالك. (سير أعلام النبلاء – 11 / 438)

Abū Muḥammad ibn Ḥazm said, “From among the last transmitters of the Muwaṭṭa are: Muwaṭṭa of Abū Muṣʿab, the Muwaṭṭa of Aḥmad ibn Ismāʿīl as-Sahmī, these two Muwaṭṭas contain about 100 extra narrations. These two are the last that are transmitted from Mālik.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 11 / 438)

He passed away fifteen years before Imām Bukhārī, in the year 241. 

مات أبو مصعب سنة احدى واربعين ومائتين (الإنتقاء في فضائل الثلاثة الأئمة الفقهاء – ص: 112)

“Abū Muṣʿab passed away in the year 241 AH.” (Al-Intiqā: 112)

Others felt that he passed away one year later:

وقال الزبير بن بكار: مات في شهر رمضان سنة اثنتين وأربعين ومئتين، وهو على القضاء، وله اثنتان وتسعون سنة. (سير أعلام النبلاء – 11 / 438)

Zubayr ibn Bakkār mentions, “He passed away in the month of Ramaḍān, 242, he was the judge. He was 92 years old.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 11 / 438)

The full transmission has been printed. There are a few different prints:

  • The Dār at-Ta’sīl 
  • The Muassassah ar-Risālah print with the editing of Bashār ‘Awwād 

Abū Ḥudhāfah (d. 259 AH)

Abu Hudhāfah, Aḥmad ibn Ismā’īl is the last person to pass away from all those who heard the Muwaṭṭa. He passed away in the year 259 AH. ‘Allāmah adh-Dhahabi (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) said:

وآخر أصحابه موتا راوي ” الموطأ ” أبو حذافة أحمد بن إسماعيل السهمي، عاش بعد مالك ثمانين عاما (سير أعلام النبلاء – 8 / 54)

“The last from his companions to pass away is the transmitter of the Muwaṭṭa: Abū Ḥudhāfah, Aḥmad ibn Ismāʿīl as-Sahmī, he lived for 80 years after Mālik.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 8 / 54)

Again, there are objections on him. ‘Allāmah Ibn ‘Adī quoted:

‌‌15- أحمد بن إسماعيل أبو حذافة السهمي المديني.

حدث عن مالك الموطأ، وحدث عنه وعن غيره بالبواطيل، وسمعت ابن صاعد يقول في حديث حاتم بن إسماعيل عن جعفر بن محمد، حديث الحج: وهذا عندي عن شيخ لا أحدث عنه، يعني أبو حذافة هذا، لضعفه عنده، ثم ذكره بنزول عن حاتم في كتاب المناسك، ولم يرض أن يحدث عنه بعلو. قال الشيخ: ثم بلغني أنه حدث عنه بعد ذلك. (الكامل في ضعفاء الرجال – 1 / 287)

‘Allāmah Khalīlī says:

‌‌أبو حذافة أحمد بن إسماعيل السهمي المدني نزيل بغداد ، متروك الحديث ، ضعيف ، آخر من روى عن مالك ، لم يرو عنه من الثقات إلا نفر ذوو عدد ، كأبي عبد الله المحاملي القاضي ، وغيره وليموا عليه ، وهو الذي روى عن مالك ، عن نافع ، عن ابن عمر حديث المغفر ، ولا أصل له. سمعت الحاكم يقول: سمعت علي بن الحسين الجراحي ببغداد يقول: سمعت المحاملي يقول: سمعت أبي يقول: سألت بعض أصحاب مالك عن أبي حذافة ، فقال: كان يحضر معنا العرض على مالك قال الحاكم: وهذا غير محتمل؛ لأن أبا حذافة متروك الحديث ، لا يختلف فيه أحد. (الإرشاد في معرفة علماء الحديث للخليلي – 1 / 230)

Imām Dār Quṭnī said about him:

أنه قد لحقته غفلة، قرأت عليه أحاديث ليست عنده. (سؤالات البرقاني للدارقطني – ص: 81)

In contrast to that, ‘Allāmah Khaṭīb said:

قال الخطيب: سألت البرقاني عن أبي حذافة؟ فقال: كان الدارقطني حسن الرأي فيه، أمرني أن أخرج عنه في “الصحيح”. (الكمال في أسماء الرجال – 3 / 20)

Under his entry ‘Allāmah Dhahabī said,

ولم يأت أبو حذافة بمتن باطل. (سير أعلام النبلاء – 12 / 26)

Prior to that, he said:

أبو حذافة * (ق) الإمام المحدث الفقيه المعمر، أبو حذافة، أحمد بن إسماعيل بن محمد بن نبيه، السهمي القرشي المدني، نزيل بغداد، وبقية المسندين. حدث عن: مالك بن أنس ” الموطأ ” ، فكان خاتمة من روى عن مالك (سير أعلام النبلاء – 12 / 25)

Abū Ḥudhāfah (Qāf): The leader, scholar of Ḥadīth, jurist, he lived a long life, Abū Ḥuḍāfah, Aḥmad ibn Ismāʿīl ibn Muḥammad ibn Nabīh, as-Sahmī al-Qurashī al-Madanī, a resident of Baghdād, the last of those who narrated. He transmitted the Muwaṭṭa from Mālik ibn Anas, he was the last that narrated from Mālik.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 12 / 25)

This transmission is not printed. Shaykh Khayr ad-Dīn az-Zarkalī says:

قلت: اطلعت على تصوير الجزء الثاني من الحج، من (موطأ أبي مصعب) وهو من مخطوطات جامع القيروان (الأعلام للزركلي – 1 / 197)

“I came across of the second part of Ḥajj from the Muwaṭṭa of Abū Muṣʿab, it is from the manuscripts of Jāmiʾ al- Qayrawān.” (Al-Aʾlām l’iz-Zarkālī – 1 / 197)

As mentioned, he passed away in 259 AH. Muḥammad ibn Makhlad said:

حدثنا محمد بن مخلد، قال: ومات أبو حذافة السهمي في سنة تسع وخمسين، يعني ومئتين، زاد غيره عن أبي مخلد في يوم عيد الفطر. (تاريخ بغداد – 5 / 38)

‘Allāmah Dhahabī commented:

وعاش مائة عام. (سير أعلام النبلاء – 12 / 25)

Yaḥya ibn Yaḥya (152 – 234)

After discussing all those narrators and transmitters from Imām Mālik, we can now discuss the narrator whose transmission we will, in shā Allāh, be doing. This is Yaḥya ibn Yaḥya al-Laythī. 

 ‘Allāmah Aḍ-Dhahabī mentions his name and status:

يحيى بن يحيى بنِ كثير * ابن وسلاس بن ِشملال بنِ منغايا، الإمام الكبير، فقيه الأندلس، أبو محمد الليثي البربري المصمودي الأندلسي القرطبي. (سير أعلام النبلاء – 10 / 519)

Yaḥyā ibn Kathīr Ibn Waslās ibn Shamlāl ibn Munghāyā, the great Imām, the jurist of Andalusia, Abū Muḥammad al-Laythī al-Barībarī al-Maṣmūdī al-Andalūsī al-Qurṭubī.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 10 / 519)

He is referred to as Al-Laythī because his grandfather, Manghāyā accepted Islām at the hands of Yazīd ibn ‘Āmir al-Laythī. Imām adh-Dhahabī writes in Tarīkh:

دخل جده أبو عيسى كثير بن وسلاس إلى الأندلس، وتولى بني ليث. (تاريخ الإسلام للإمام الذهبي – 17 / 414)

“His grandfather, Abū ʿĪsā Kathīr ibn Waslās entered Andalusia, under the supervision of Banū Layth. Yaḥyā ibn Yaḥyā was born in 152 AH.” (Tārīkh al-Islām – 17 / 414)

Imām Yaḥyā was born in 152 AH. ‘Allāmah Dhahabī mentions:

مولده في سنة اثنتين وخمسين ومائة. (سير أعلام النبلاء – 10 / 519)

“He was born in 152 AH.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 10 / 519)

Explaining about his status, ‘Allāmah Dhahabī said:

وكان كبير الشأن، وافر الجلالة، عظيم الهيبة، نال من الرئاسة والحرمة ما لم يبلغه أحد. (سير أعلام النبلاء – 10 / 520)

“He was a significant figure, he had abundant honor, great in prestige, he attained the leadership and sanctity which no other has reached.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 10 / 520)

Initially, as a young man in Andalus, Imām Yaḥyā first recited the Muwaṭṭa to a local scholar: Ziyād ibn ‘Abd ar-Raḥmān al-Lakhmī, who is famously known as Shubṭūn. ‘Abdullah ibn al-Farḍī (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) wrote:

وروى يحيى بن يحيى عن زياد بن عبد الرحمن الموطإ قبل أن يرحل إلى مالك (تاريخ العلماء والرواة للعلم بالأندلس – 1 / 183)

“Yaḥyā ibn Yaḥyā narrated the Muwaṭṭa from Ziyād ibn ʿAbd ar-Raḥmān before he traveled to Mālik.” (Tārīkh al-ʿUlamā – 1 / 183)

Imām Yaḥyā explained about this teacher of his:

زياد أول من أدخل الأندلس علم السنن ومسائلَ الحلال والحرام، ووجوهَ الفقه والأحكام (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 200)

“Ziyād was the first to introduce the knowledge of the sunnah, the masā’il of Ḥalāl and Ḥarām, and the aspects of Fiqh and laws in Andalusia.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 200)

Besides, Ziyād ibn ‘Abd ar-Raḥmān (may Allāh Ta’ālā have mercy on him), ‘Allāmah Dhahabī mentions that he heard from other local scholars as well.

سمع أولا من الفقيه زياد بن عبد الرحمن شبطون، ويحيى بن مضر، وطائفة. (سير أعلام النبلاء – 10 / 520)

“He first heard from the jurist; Ziyād ibn ‘Abd ar-Raḥmān Shabṭūn, and Yaḥyā ibn Muḍar and others.” (Siyar A’lām an-Nubalā – 10 / 520)

Ziyād ibn ‘Abd ar-Raḥmān (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) is the one who actually advised Yaḥya to travel to Madīna Munawwarah. Qāḍī ‘Iyāḍ says:

فأشار عليه زياد بالرحيل إلى مالك ما دام حياً، وأخذه عنه، ففعل. (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 200)

“Ziyād suggested to him to travel to Mālik, since he was still alive, and to take the Muwaṭṭā directly from him. Yaḥyā fulfilled this.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 200)

Approximately in the year 178 AH, Imām Yaḥya ibn Yaḥya went to Madīnah. 

There, he read the entire Muwaṭṭa to Imām Mālik, besides the chapter of I’tikāf. Abū Ḥayyān al-Qurṭūbi writes:

سمع فيها لأول نشأته من زياد بن عبد الرحمن الموطأ، ثم رحل إلى المشرق، فسمع الموطأ من مالك بن أنس غير أبواب من الاعتكاف شك في سماعها من مالك، فأثبت روايته فيها عن زياد عنه. (المقتبس من أنباء الأندلس – ص: 24)

Ibn al-Farḍī says:

ثم رحل فأدرك مالكا فراوه عنه إلا أبوابا في كتاب الاعتكاف شك في سماعها من مالك فأبقى روايته فيها عن زياد عن مالك (تاريخ العلماء والرواة للعلم بالأندلس – 1 / 183)

Our understanding is that Yaḥya travelled twice from Spain to Madīnah Munawwarah. This was his first trip to Madīnah Munawwarah, which was during the last few months of Imām Mālik’s life, when he was in his final illness. 

After Imam Yaḥyā’s father passed away, he used the funds obtained from the inheritance to travel back to Madīnah Munawwarah and study from the closest students of Imam Mālik. Ibn Ḥārith mention:

إنه كانت ليحيى رحلتان من الأندلس. سمع في أولهما من مالك والليث وابن وهب، واقتصر في الأخرى على ابن القاسم وبه تفقه. (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 310)

“Yaḥyā travelled twice from Andalusia. The first time, he heard from Mālik, Layth and Wahb. The second time, he was limited to Ibn al-Qāsim and learnt Fiqh from him.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 310)

HIS COMPANY WITH IMĀM MĀLIK

Imām Yaḥyā was in Madīnah when Imām Mālik passed away and he participated in the funeral of Imām Mālik.

Despite his short time with Imām Mālik, he became a carbon copy of Imām Mālik. ‘Allāmah Dhahabī writes:

وكان ثقة عاقلاً حسن الرأي والسمت، يشبه في سمته بسمت مالك (تاريخ الإسلام للإمام الذهبي – 17 / 416)

“He was reliable, intelligent, of good intellect and disposition; his temperament resembled that of Imām Mālik.” (Tārīkh al-Islām – 17 / 416)

His student, Ibn al-Bāz says:

والله الذي لا إله إلا هو، ما رأيت أوقر من يحيى بن يحيى قط. ما رأيته يبصق، ولا يسعل في مجلسه، ولا يتحرك عن حاله، وكان أخذ بزي مالك وسمته. (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 313)

“By Allāh, He who there is no deity besides Him, I have never seen anyone more revered that Yaḥyā ibn Yaḥyā, I have never seen him gob anything out, nor would he cough in his gatherings, he would not change his position, he implemented the clothing and way of Mālik.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 312)

Imām Mālik termed him as ‘Āqil. Qāḍī ‘Iyāḍ mentions the reason:

وكان مالك يعجبه سمت يحيى وعقله. روي عنه إنه كان عنده يوماً جالساً في جملة أصحاب مالك، إذ قال قائل: قد حضر الفيل. فخرج أصحاب مالك كلهم لينظروا إليه. فقال له مالك لِمَ لم تخرج فتراه، إذ ليس بأرض الأندلس. فقال له يحيى: إنما جئت من بلدي، لأنظر إليك، وأتعلم من هديك وعلمك، لا إلى أن أنظر إلى الفيل. فأعجب به مالك وسماه العاقل. (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 312)

Study Under Other Scholars

There are reports of Imām Yaḥyā hearing and spending time with other scholars. Besides Imām Mālik, he also heard from others. Qāḍī ‘Iyāḍ mentions:

وسمع بمكة من سفيان بن عيينة، وبمصر من الليث بن سعد، وعبد الله بن وهب، موطأة وجامعه. وسمع من ابن القاسم مسائل، وحمل عنه عشرة كتب. فكتب سماعه (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 311)

In this quotation it is mentioned that he also heard from Ibn Wahb in Egypt. 

وسمع (من) … عبد الله بن وهب، موطأه وجامعه. (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 311)

“From amongst those whom he heard from are: The Muwaṭṭa and Jāmiʾ of ʿAbdullāh ibn Wahb.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 311)

That means that for the third time, he heard the Muwaṭṭa from one of Imām Mālik’s closest students: Ibn Wahb (may Allāh be pleased with him).  

Thus, he heard the Muwaṭṭa directly from a person who spent three decades with Imām Mālik.

In Siyar ‘Alām an-Nubalā’, ‘Allāmah Dhahabī (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) mentions that he spent quite some time in the company of the close and elder students of Imām Mālik

ولازم ابن وهب، وابن القاسم (سير أعلام النبلاء – 10 / 520)

He might have not got lots of time to spend with Imām Mālik (may Allāh Ta’ālā have mercy on him), but he spent lots of time with the closest students of Imām Mālik (may Allāh Ta’ālā have mercy on him). 

AFTER HIS MEETING WITH IMĀM MĀLIK

After Imām Yaḥyā ibn Yaḥyā (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) returned to Spain, he began conducting lessons on the Muwaṭṭa there. 

He was the means of consolidating and spreading the Mālikī Madhab in the West. Salāḥ ad-Dīn aṣ-Ṣafdī (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) says:

واشتهر مذهب مالك بيحيى بن يحيى الليثي (الوافي بالوفيات – 18 / 124)

“The Mālikī school became popular due to Yaḥyā ibn Yaḥyā al-Laythī.” (Al-Wāfī bil Wafayāt – 18 / 124)

We mentioned earlier that prior to his first teacher, Andalus was dominated by the followers of Imām Awzā’ī (may Allāh Ta’ālā have mercy on him). This was because most Muslim conquerors came from Syria. But then, Ziyād ibn ‘Abd ar-Raḥmān introduced the Māliki Maḍhab, and Yaḥya ibn Yaḥya now came and strengthen the Maḍhab in that region. 

Imām Yahya followed in footsteps of this illustrious teacher of his:

وكان زياد أول من أدخل إلى الأندلس موطأ مالك، مثقفاً بالسماع منه، ثم تلاه يحيى بن يحيى (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 200)

“Ziyād was the first to brought the Muwaṭṭa of Malik to Spain, enhanced with his hearing of it. Then Yaḥyā followed suit.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 200)

When he started to conduct lessons on the Muwaṭṭa, students came in throngs and large numbers to listen from him. ‘Allāmah aḍ-Ḍhahabī said:

روى عنه خلق من علماء الأندلس، وانتفعوا به وبعلمه وبفضله. ونال من الرئاسة والحرمة الوافرة ما لم ينله غيره. (تاريخ الإسلام للإمام الذهبي – 17 / 415)

“A huge group of scholars from scholars narrated from him, and benefitted from him and his knowledge and virtues. He attained such leadership and great respect that was unmatched.” (Tārīkh al-Islām – 17 / 415)

Having the Du’ās of his teacher on the day that the elephant was brought to Madīnah Munawwarah, Yaḥyā got a reputation for his great intellect.

Ibn Ḥayyān al-Qurtubī (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) relates from Muḥammad ibn ‘Umar ibn Lubābah that he said:

فقيه الأندلس عيسى بن دينار، وعالمها عبد الملك بن حبيب، وعاقلها يحيى ابن يحيى. (المقتبس من أنباء الأندلس – ص: 25)

“The jurist of Spain was ‘Īsa ibn Dīnār, and its man of knowledge was Ibn Ḥabīb and the man of intellect was Yaḥyā ibn Yahyā.” (Al-Muqtabas min Ambā al-Andalus: 25)

After ‘Isā ibn Dīnār, Yaḥyā became the leading Muftī of Spain.

وقدم إلى الأندلس بعلم كثير، فعادت فتيا الأندلس بعد عيسى بن دينار إلى رأيه وقوله (المقتبس من أنباء الأندلس – ص: 24)

“He brought a lot of knowledge to Spain. After ‘Īsā ibn Dīnār, religious verdicts were ultimately on his view and statements.” (Al-Muqtabas min Anbā’ al-Andalusia – 24)

In our terms, he was regarded as the second grand Muftī of Andalus.

Yaḥyā ibn Yaḥyā really excelled in Fiqh. ‘Allāmah Dhahabī described him as:

فقيه أهل الأندلس وصاحب مالك أيضاً (تاريخ الإسلام للإمام الذهبي – 16 / 463)

“The jurist of the people in Andalus and also the companion of Mālik.” (Tārīkh al-Islām – 16 / 463)

To illustrate his Faqāhah, Qāḍhi ‘Iyāḍh (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) relates:

ووقع الأمير عبد الرحمن على جارية له في يوم من رمضان ثم ندم، وبعث في يحيى وأصحابه، فسألهم. فبادر يحيى وقال: يصوم الأمير، أكرمه الله شهرين متتابعين. فلما قال ذلك يحيى: سكت القوم. فلما خرجوا سألوه لم خصه بذلك دون غيره مما هو فيه، تخير من الطعام والعتق؟ فقال: لو فتحنا له هذا الباب وطىء كل يوم وأعتق. )ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 314)

“The leader, ʿAbd ar-Raḥmān had a relationship with his slave girl during a day in Ramaḍān, he then regretted, he sent for Yaḥyā and his companions and asked them. Yaḥyā took the initiative and said, ‘The leader, may Allāh honour him, will fast for two consecutive months.’ When Yaḥyā said that, the people remained silent. Once they dispersed, they asked him the reason why he specified that and not anything else, from feeding the poor and freeing a slave? He replied, “If we gave him the option, he would indulge in relations every day and free slaves.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 314)

In Fiqh, Yaḥya ibn Yaḥya was a staunch Māliki and rigidly followed the Māliki Madhab. It was only in a very small number of Masāil that he left the view of Imām Mālik. Qāḍī ‘Iyāḍ says:

وكان يفتي برأي مالك، لا يدع ذلك إلا في مسائل نذكرها بعد. (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 311)

“He would issue verdicts according to the opinion of Mālik, he would not leave that except in a few issues that we will mention later.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 311)

Qāḍī ‘Iyāḍ then relates these few issues:

قال ابن حارث: كان يحيى لا يرى ‌القنوت ‌في ‌الصبح، ولا غيرها، إقتداء بالليث أيضا. وخالف أيضا مالكا بالأخذ باليمين مع الشاهد، فلم ير القضاء به. وأخذ بقول الليث أيضا فيه. وقضى برأي أمينين إذا لم يوجد من أهل الزوجين حكمان. ورأى كراء الأرض بما يخرج منها، على مذهب الليث. (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 3 / 312)

“Yahya did not think that there should be Qunūt in the Fajr prayer or any other prayer for that matter following Layth. He also disagreed with Mālik about accepting an oath with the witness. He did not think that there should be judgement by it. He also took the statement of Layth on that. He passed a verdict on the opinion of two honest individuals if the family did not have two arbitrators. He felt that land could be rented for what is produced according to the school of al-Layth.” (Tartīb al-Madārik – 3 / 312)

Aḥmad ibn Khālid explains the great impact that Yaḥyā had:

لم يعط أحد من أهل العلم بالأندلس منذ دخلت الإسلام من الخطوة، وعِظَم القدر وجلالة الذكر، ما أعطيه يحيى بن يحيى. (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 311)

“No other scholar was given such honour and dignity and reverence in Spain since the time Islām entered it like what Yaḥyā was given.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 311)

He explains how the leaders in Spain treated him in the same way that the leaders in Madīna treated his noble teacher: Imām Mālik:

 وكان الأمير عبد الرحمان بن الحكم يبجله، بتبجيله الأدب، ولا يرجع عن قوله، ويستشيره في جميع أمره، وفيمن يوليه ويعزله، فلذلك كثر القضاة في مدته. وكان يفضل بالعقل على علمه (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 198)

“The leader, Abdur Raḥmān ibn Ḥakam would really honour him in an ethical way. He would not leave his opinion, he would discuss with him in all affairs; regarding who he should appoint and who he should dismiss. Therefore, there were many judges in his reign. He would prefer intelligence over information.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 311)

Due to his vast knowledge and his popularity, the leader, ‘Abd ar-Rahman pestered him to become the supreme Judge, but he refused.

وألح عليه الأمير عبد الرحمن في ولايته القضاء، فأبى عليه. فوكل عليه من يقعده في الجامع، وقال للناس: هذا قاضيكم. فأبى على الحكم. فقال له يحيى: إن المكان الذي أنا فيه أنفع وخير لكم مما تريدون. إنّا إذا تظلم الناس من قاض أجلستموني، فنظرت لكم في أحكامه. وإن كنت قاضياً فتظلم مني كما يتظلم من القضاة من تقعدون ينظر في أحكامي؟ فكفوا عنه. (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 311)

“The leader, ʿAbd ar-Raḥmān persisted upon him to become the judge, but he refused. The Amīr delegated someone to make him sit in the mosque and tell the people, ‘This is your qadi.’ He refused to issue a pass judgement. Then Yaḥyā told him: ‘The place I am in is more beneficial for you than what you want. When people are wronged by a judge, you seat me (in the seat of the chief judge) and have me look into his judgments for you. If I am a judge, you will be wronged from me as they are wronged from the judges. Who then will inspect my judgments?” Thus, they left him alone.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 311)

In short, he was a real asset for Spain.

Status In Ḥadīth in General

Although Yaḥya ibn Yaḥya studied and then related the Muwaṭṭa in particular, many scholars felt that he does not excel in the field of Ḥadīth. ‘Allāmah Ibn ‘Abdil Bar says:

وكان إمام أهل بلده والمقتدى به فيهم والمنظور إليه والمعول عليه وكان ثقة عاقلا حسن الهدى والسمت كان يشبه في سمته بسمت مالك بن أنس رحمه الله ولم يكن له ‌بصر ‌بالحديث. (الانتقاء في فضائل الثلاثة الأئمة الفقهاء – ص: 60)

“Yaḥyā ibn Yaḥyā was the Imām of the people of his area, and he was their role-model, and someone who they had regard for and they would refer to. He was reliable and intelligent, of good character and habits. His personality resembled that of Mālik ibn Anas, may Allāh have mercy on him. However, he did not have insight in Ḥadīth.” (Al-Al-Intiqā: 60)

‘Allamah adh-Dhahabi agrees with this. He commented:

قلت: نعم، ما كان من فرسان هذا الشأن، بل كان متوسطا فيه، رحمه الله. (سير أعلام النبلاء – 10 / 523)

DEATH

According to Ibn al-Fardī, Yaḥyā ibn Yaḥyā died on 22nd of Rajab in 234 AH. Qāḍī ‘Iyāḍ (may Allāh Ta’ālā have mercy on him) writes:

وامتدت أيامه، الى أن توفي، لثمان بقين في رجب، سنة أربع وثلاثين ومائتين، فيما قاله ابن الفرضي. وقال الرازي عشية يوم الأربعاء لثمان بقين من ذي الحجة. وقيل إنما توفي سنة ثلاث وثلاثين. حكاه أبو عمر الحافظ، وكان سنّه يوم توفي: سنتين وثمانين سنة. (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 316)

“His days extended until he passed away, on the 22nd Rajab, 234 AH, according to statement of Ibn al-Faraḍī.”

Ar-Rāzī states, “It was the evening of a Wednesday, with 8 days left of Ḍhul-Ḥijjah.”

It is stated, “He passed away in 233 AH. Abū ʿUmar al-Ḥāfiẓ mentioned it. He was 82 years old when he passed away.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 316)

Ar-Razi said that he passed away on:

عشية يوم الأربعاء لثمان بقين من ذي الحجة. (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 316)

“In the evening of Wednesday of the 22nd of Dhu’l-Hijjah.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 316)

According to another view:

وقيل إنما توفي سنة ثلاث وثلاثين. حكاه أبو عمر الحافظ، وكان سنّه يوم توفي: سنتين وثمانين سنة. (ترتيب المدارك وتقريب المسالك – 1 / 316)

“It is said that he died in 233 AH. Abū ‘Umar al-Hāfiḍ related that. He was 82 when he died.” (Tartīb al-Madārik – 1 / 316)

He left two sons. When Yahya died, he made Qadi Muhammad ibn Ziyād ibn Rabi’, one of his close friends, his trustee, and he performed his Janāzah Ṣalāh.

May Allāh Taʿālā have mercy on them all.

سبحانك اللهم وبحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك