Follow Us

Nuzhat an-Naẓar

Nuzhat an-Naẓar

Categories: Nuzhat an-Naẓar
Wishlist Share
Share Course
Page Link
Share On Social Media

What Will You Learn?

  • Being a link in ensuring that only acceptable narrations are attributed to the Prophet (ﷺ).
  • Building the ability to research and verify narrations quoted in pamphlets, books, lectures, social media etc.
  • Fulfilling the Farḍ al-Kifāyah of learning this branch of knowledge.

Course Content

Prelude Lessons
Introductory lessons before the official commencement of the book to help gain an understanding of the subject, the author, the book, and the motives for our studies. Topics include: - Importance and virtues of studying this field - Etiquettes to observe to attain maximum benefit, insha'Allah. - Ijazah - Biography of the author with an analysis of factors within him that contributed to his success.

  • Introduction
    24:20
  • Course Overview
    00:00
  • Important Etiquettes and Ijāzah
    00:00
  • The Author
    34:51
  • Purpose of Studying this Subject
    28:11
  • Overview of the Book and its Prints
    35:30
  • Audio lesson: Factors that Contributed to his Success
    29:42

Praise
بسم الله الرحمن الرحيم وصلى الله على سيدنا محمد وآله وصحبه وسلم. قال الشيخ العلامة الرحلة شيخ الإسلام علم الأعلام شهاب الدين أبو الفضل أحمد بن علي بن محمد العسقلاني الشهير بابن حجر، الشافعي، فسح الله في مدته، وأعاد على المسلمين من بركته: الحمد لله الذي لم يزل عالما قديرا، حيا قيوما سميعا بصيرا، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأكبره تكبيرا، وصلى الله على سيدنا محمد الذي أرسله إلى الناس كافة بشيرا ونذيرا وعلى آل محمد وصحبه وسلم تسليما كثيرا.

Books on Ulūm al-Ḥadīth before Ibn Ḥajar’s
أما بعد: فإن التصانيف في اصطلاح أهل الحديث، قد كثرت للأئمة في القديم والحديث. فمن أول من صنف في ذلك 1- القاضي أبو محمد الرامهرمزي في كتابه: المحدث الفاصل ، لكنه لم يستوعب

Reasons Behind the Compilation

Khabar and Ḥadīth
فأقول طالبا من الله التوفيق فيما هنالك: الخبر – عند علماء هذا الفن: 1- مرادف للحديث. 2- وقيل: الحديث: ما جاء عن النبي صلى الله عليه وسلم، والخبر: ما جاء عن غيره، ومن ثمة قيل لمن يشتغل بالتواريخ وما شاكلها: الإخباري، ولمن يشتغل بالسنة النبوية: المحدث. 3- وقيل: بينهما عموم وخصوص مطلق: فكل حديث خبر، من غير عكس، وعبر هنا بـالخبر ليكون أشمل.

Isnād and Sanad
فهو باعتبار وصوله إلينا:إما أن يكون له طرق، أي أسانيد كثيرة-لأن طرقا جمع طريق، وفعيل في الكثرة يجمع على فعل بضمتين، وفي القلة على أفعل- والمراد بالطرق الأسانيد. والإسناد: حكاية طريق المتن.

Mutawātir
وتلك الكثرة أحد شروط التواتر، إذا وردت – بلا حصر عدد معين، بل تكون العادة قد أحالت تواطؤهم على الكذب، وكذا وقوعه منهم اتفاقا من غير قصد. فلا معنى لتعيين العدد على الصحيح.

Mashhūr

ʿAzīz

Gharīb

Āḥād

Al-Fard al-Muṭlaq

Al-Fard an-Nisbī

Accepted Narrations

At-Taqsīm as-Sabʿī

Ḥasan and Ṣaḥīḥ

Ziyādat ath-Thiqāt

Shādh

Munkar

Mutābaʿāt

Shāhid

Iʿtibār

Contradictory Reports

Mardūd and Muʿallaq

Mursal

Missing Link Being Apparent

Tadlīs

Ten Factors that Impact the Integrity of a Narrator

Ḥasan li Ghayrihi

Definition of Isnād, Matn and Marfūʿ

The Words ‘Min as-Sunnah’

Definition of a Ṣaḥābī

Definition of a Tābiʿī

Terms for the Three Categories

Musnad

ʿĀlī and Nāzil

Narrating from an Equal

Seniors Narrating from Juniors

Sābiq wa ‘l-Lāḥiq

Teacher Refutation

Musalsal

Modes of Transmission

Books on Similarities in Names of Narrators

Khātimah- Conclusion

Student Ratings & Reviews

No Review Yet
No Review Yet